8 czerwca 2022 8 minut czytania Adriana Koczoń

Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!

Krótkie formaty video podbijają social media. Jeśli interesujesz się content marketingiem albo masz własną markę, zapewne zdajesz sobie sprawę, jak wielki potencjał ma promocja w różnorodnych internetowych kanałach. Youtube Shorts to odpowiedź giganta social mediów na popularne na innych portalach społecznościowych krótkie filmiki, które mogą służyć zarówno rozrywce, jak i działaniom reklamowym. Zapoznaj się z nowymi funkcjonalnościami od Youtube, a nie przeoczysz szansy na upgrade swoich kampanii.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są YouTube Shorts i jakie funkcjonalności posiadają,
  • Jak wykorzystać nową formę YouTube Shorts w realizacji swoich celów biznesowych,
  • W jaki sposób zrobić własny krótki format – krok po kroku.

Spis treści

  1. Czym są YouTube Shorts?
  2. Jak zrobić własny klip do YouTube Shorts krok po kroku?
  3. Jakie korzyści niesie używanie YouTube Shorts?
  4. Gdzie oglądać YouTube Shorts?
  5. Dobre praktyki — do wykorzystania przy tworzeniu treści medialnych YouTube Shorts
  6. TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts – który format jest lepszy? Porównanie

Czym są YouTube Shorts?

Krótkie filmy YouTube Shorts to klipy trwające krócej niż minutę. Występują w chętnie wykorzystywanej przy tego typu formatach pionowej orientacji. Ich publikacja może przynieść zaskakujący przyrost grona odbiorców, więc jeśli zależy Ci na byciu na czasie z trendami i wypromowaniu swojego konta na YouTube to wydaje się, że skorzystanie z nowej funkcjonalności serwisu, jest wręcz obowiązkiem.

YouTube przez lata promował dłuższe treści i jest prawdziwą ich skarbnicą. To właśnie na długich, doskonale zrealizowanych filmikach wypromowało się wielu znanych dzisiaj influencerów. Jednak mimo to, twórcy portalu zdecydowali się wykonać krok ku skróceniu formatu i dotarciu do nowych odbiorców. Można zaryzykować tezę, że jest to ukłon dla młodego pokolenia konsumentów, zwanych Pokoleniem Z, dla których to skupienie uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas bywa coraz trudniejsze[1].

Chociaż YouTube kojarzy się twórcom z monetyzacją treści za pomocą reklam, w formacie Short, portal nie udostępnia jeszcze takiej opcji, (choć Google podczas majowego wydarzenia Marketing Live zapowiedziało, że reklamy w tym formacie to kwestia najbliższej przyszłości. Prawdopodobnie, w momencie czytania przez Ciebie tego artykułu reklamy w YouTube Shorts mogą być już dostępne[2]). Gigant zapewnia również specjalny Fundusz YouTube Shorts, który ma nagradzać autorów najlepszych filmików[3].

Jak zrobić własny klip do YouTube Shorts krok po kroku?

Stworzenie własnego klipu jest bardzo proste, szczególnie jeśli format nagrywania w aplikacji na smartfonie jest Ci już znany. Jednak, by rozwiać wszelkie wątpliwości, przygotowaliśmy instrukcję krok po kroku:

  1. Zaloguj się do aplikacji YouTube, wybierz ikonkę aparatu, widoczną po prawej stronie na górze ekranu,
  2. Zobaczysz teraz ekran w trybie aparatu — przytrzymaj przycisk nagrywania, by rozpocząć nagrywanie swojego filmiku. Możesz też zmienić kierunek nagrywania, włączając tryb „selfie”, tym sposobem nagrasz swoją twarz,
  3. Do nagrania możesz dobrać gotowy materiał, przygotowany przez innych twórców, np. muzykę udostępnioną na YouTube. Pamiętaj jednak, że gdy używasz muzyki z klipu innego użytkownika, w sytuacji usunięcia przez niego klipu, Twój filmik również przestanie być wyświetlany i trafi do kosza (będziesz mógł go jednak pobrać na swój telefon w wersji bez dźwięku),
  4. Nie hamuj się przed użyciem efektów specjalnych, dostępnych dla twórców — filtry, napisy i inne dodatki urozmaicą nagranie,
  5. Teraz pozostaje Ci zaakceptować zmiany, nadać tytuł filmu i udostępnić go dla wybranej przez Ciebie grupy odbiorców
  6. Przesłany film będzie dostępny na kanale przez nieograniczony czas. Nie zniknie po kilkudziesięciu godzinach, jak to dzieje się w przypadku innych portali.
Źródło: własne

Jakie korzyści niesie używanie YouTube Shorts?

Krótkie filmiki YouTube Shorts można traktować jako kolejny kanał dystrybucji swoich materiałów. Główną korzyścią, jaka płynie z używania tego nowego formatu, jest to, że jest wciąż nowy i stosunkowo łatwo się na nim wybić. Dzięki temu Twoja siła przebicia w sekcji YouTube Shorts będzie większa niż na innych portalach. Dynamiczny wzrost zainteresowania krótkimi klipami sprawia, że każdy, kto buduje swoją markę w mediach społecznościowych, powinien pochylić się nad tym tematem. Oczywiście same chęci i zapał do tworzenia filmów Shorts nie wystarczą — trzeba mieć jeszcze pomysł na to, czym chcemy dzielić się ze światem.

Warto jednak pamiętać, że zdecydowanie opłaca się podjąć ten wysiłek, gdyż osoba/marka nagrywająca krótkie treści video staje się od razu bardziej autentyczna i bliższa odbiorcy, przez co pozostanie dłużej w jego pamięci.

Zwrot w kierunku krótkich formatów nie musi oczywiście oznaczać porzucenia innych form autopromocji, jednakże pominięcie lub niedocenienie tego trendu, może być błędem, który będzie słono kosztował Twoją markę.

Warto zauważyć, że krótkie filmy dają możliwość na duże urozmaicenie kanału. Być może ten nowoczesny format sprawi, że zapragniesz tworzyć treści, które zbliżą Cię do twoich odbiorców. Filmy Shorts poprzez swój charakterystyczny metraż, przywołują wrażenie bliskości pomiędzy twórcą, a jego widownią. Inspirują do tworzenia formatów, które pokazują życie „od kuchni” i pozwalają zdjąć maskę, która często towarzyszy ludziom w social mediach[4].

Gdzie oglądać YouTube Shorts?

Dostępność Youtube Shorts jest naprawdę duża, co pozwala trafić do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Shorty można obejrzeć:

  • na stronie głównej YouTube,
  • na karcie Subskrypcje,
  • na stronie danego kanału w sekcjiPolecane”,
  • w aplikacji YouTube, klikając „Shorts” i przewijając, aby zobaczyć więcej filmów.

Dobre praktyki — do wykorzystania przy tworzeniu treści medialnych YouTube Shorts

Gdy decydujesz się na udostępnienie swoich materiałów w sieci i chcesz, żeby spotkały się one z entuzjastycznym odbiorem, warto, abyś zastosował nasze wskazówki:

  • ważne, żeby materiał był unikalny, niedostępny nigdzie indziej,
  • zadbaj, żeby charakter twoich filmów Shorts sugerował, że chcesz zbliżyć się do swoich odbiorców, daj im się poznać z innej strony niż zwykle,
  • pokaż swoją prawdziwą twarz, bądź autentyczny,
  • obserwuj trendy i dołączaj do akcji, które są popularne w danym czasie,
  • zastanów się, co chcesz przekazać, czy masz jakieś wyjątkowe treści, nie stań się słupem ogłoszeniowym dla marek,
  • zrób research pośród marek podobnych do Twojej i sprawdź, w jaki sposób one korzystają z Shorts. Możesz się nimi zainspirować lub zrobić coś zupełnie innego,
  • zadbaj o jakość wykonania filmów Shorts, nagrywaj w dobrej rozdzielczości, zwróć uwagę na odpowiednie oświetlenie.

TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts – który format jest lepszy? Porównanie

Ciężko jest orzec, który z tych formatów sprawdzi się najlepiej w przypadku Twojej marki. Wszystko zależy od tego, czym się zajmujesz, kim są Twoi odbiorcy i czy posiadasz wystarczające umiejętności, by tworzyć angażujące treści. Porównamy jednak trzy największe portale, a Tobie pozostawiamy wyciągnięcie wniosków i wdrożenie najlepszego rozwiązania.

TikTok:

  • ok. 1 miliard aktywnych użytkowników[5],
  • ok. 1/3 z nich to osoby w wieku 10-19 lat[6],
  • trendy na Tiktoku zmieniają się tak prędko, że należałoby śledzić je nieustannie. Jeśli publikacja treści wymaga zgody całego teamu lub nie możesz liczyć na pomoc specjalisty od social mediów, możesz napotkać problem, by nadążać za tym, co jest aktualnie modne na portalu. Dodatkową przeszkodą może być jego młodzieńczy charakter, który kojarzy się z zabawą i nie pasuje do każdej marki.

Instagram:

  • około 1 miliarda użytkowników[7],
  • największą grupą (ok. 60%) są osoby w wieku 18-29 lat[8],
  • przez to, że Instagram proponuje tak wiele formatów, (post, stories, Reels) ustalenie najlepszego może być trudne (nie do końca wiadomo, na który wariant obecności na Instagramie postawić, by osiągnąć sukces). Z kolei publikowanie regularnie wszystkich dostępnych formatów może przytłoczyć odbiorcę.

Youtube Shorts:

  • YouTube może poszczycić się największą bazą użytkowników, bo ponad 2 miliardy osób odwiedza go regularnie[9],
  • YouTube nie dzieli się jeszcze szczegółowymi danymi dotyczącymi zasięgu Shorts, ale testy aplikacji w wersji beta w Indiach przyniosły około 3,5 miliarda wyświetleń dziennie[10],
  • Portal kojarzy się raczej z dłuższymi formatami, często świetnie zmontowanymi i robionymi z rozmachem godnym krótkometrażowego filmu. Shorts mają zdecydowanie inny charakter, (mniej formalny i spontaniczny). Mimo tego, że YouTube jest potężnym graczem, jego odbiorcy są przyzwyczajeni do innego rodzaju treści na tymże portalu.

Znając plusy i minusy danych portali, masz jasność, na który format się zdecydować. Śledzenie trendów i pracowanie nad doskonaleniem jakości contentu powinno być Twoim codziennym wyzwaniem, jeśli chcesz, by Twoja marka zaistniała w social mediach. Do odważnych świat należy i jeśli widzisz siebie w roli influencera, nie wstydź się i wyjdź ze swoimi treściami do ludzi. Żyjemy w czasach, w których dotarcie do niesamowitej rzeszy odbiorców czeka na wyciągnięcie ręki – musisz jednak wykazać się cierpliwością i na pewno przyda Ci się szczypta szczęścia. Dzięki temu poradnikowi wiesz już, jak metodycznie podejść do zamieszczania treści na YouTube – kreatywną stronę pozostawiamy Tobie. Powodzenia!

Źródła:

  1. https://sm-manager.pl/artykul/autentycznosc-w-komunikacji-marek-w-social-mediach
  2. https://businessinsider.com.pl/lifestyle/kolejne-pokolenie-konsumentow-czego-spodziewac-sie-po-postawach-zakupowych/rzvymp0
  3. https://blog.google/products/ads-commerce/resilience-results-reinvention-google-marketing-live/
  4. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-zaplaci-tworcom-za-oryginalne-krotkie-filmiki-youtube-shorts-jak-dziala
  5. https://www.clearvoice.com/blog/tiktok-vs-reels-vs-shorts/
  6. https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/
  7. https://www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/
  8. https://www.clearvoice.com/blog/tiktok-vs-reels-vs-shorts/

[1] https://businessinsider.com.pl/lifestyle/kolejne-pokolenie-konsumentow-czego-spodziewac-sie-po-postawach-zakupowych/rzvymp0

[2] https://blog.google/products/ads-commerce/resilience-results-reinvention-google-marketing-live/

[3] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-zaplaci-tworcom-za-oryginalne-krotkie-filmiki-youtube-shorts-jak-dziala

[4] https://sm-manager.pl/artykul/autentycznosc-w-komunikacji-marek-w-social-mediach

[5] https://www.clearvoice.com/blog/tiktok-vs-reels-vs-shorts/

[6] https://www.clearvoice.com/blog/tiktok-vs-reels-vs-shorts/

[7] https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/

[8] https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/

[9] https://www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/

[10] https://www.clearvoice.com/blog/tiktok-vs-reels-vs-shorts

Blog
  • 29 marca 2024
    Jak rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na marketing internetowy? Opinie ekspertów
    Maria Chojnacka
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 22 stycznia 2024
    Nowa era customer service. Trendy 2023/2024
    Wiktoria Pietruszka
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 4 września 2023
    Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC
    Olga Zboina
  • 21 sierpnia 2023
    Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?
    Martyna Cyboroń
  • 7 sierpnia 2023
    Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?
    Jakub Szymczuk
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 21 grudnia 2022
    Marketing Automation – kompletny przewodnik po automatyzacji marketingu i jego wpływie na zwiększenie liczby leadów
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 października 2022
    Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie w 2023 roku? 9 wskazówek, jak uzyskać więcej polubień i obserwujących
    Marketing Match
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 30 marca 2022
    Efektywność pracy – co tak naprawdę na nią wpływa?
    Adriana Koczoń
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 29 grudnia 2021
    Blog firmowy – co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć?
    Marketing Match
  • 8 grudnia 2021
    Brief – cztery kluczowe momenty dla jego powodzenia
    Natalia Słabowska
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 23 czerwca 2021
    Etyczne aspekty reklamy, czyli o tym dlaczego warto grać fair
    Katarzyna Dziąg
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 27 maja 2021
    Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingu internetowego? Postaw na synergię działania!
    Filip Pyśniak
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 2 marca 2021
    Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?
    Jan Raszyński
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 29 grudnia 2020
    5 kroków do zbudowania partnerskiej relacji z Klientem
    Natalia Słabowska
  • 25 czerwca 2020
    Google Chrome z mechanizmem blokady zasobożernych reklam
    Marketing Match
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 9 września 2019
    9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match