Google Ads – Sposoby na obniżenie kosztów w kampaniach Google Ads
Podczas prowadzenia działań w ekosystemie Google Ads nastawieni jesteśmy na wykonanie przez użytkowników Internetu ustalonych przez nas czynności powodujących konwersje, których pozyskanie przybliża nas do osiągnięcia założonego celu, jakim może być np. określona miesięczna sprzedaż, ilość pozyskanych e-maili, czy też wielkość ruchu na stronie. W zależności od naszego celu biznesowego wszystkie nasze działania reklamowe powinny przynieść nam np. zysk finansowy lub zwiększyć świadomość naszej marki. Korzystając z reklam Google Ads, przed osiągnięciem naszego celu marketingowego, musimy ponieść koszty związane z możliwością dotarcia do naszej potencjalnej grupy docelowej, która z największym prawdopodobieństwem będzie nam „konwertować” i wypełniać nasze założenia marketingowe, przybliżając nas do naszego celu biznesowego. Poprawienie opłacalności naszych działań marketingowych warto zacząć od obniżenia naszych kosztów reklamowych. Poniżej możecie przeczytać, jak w prosty sposób możemy ograniczyć wydatki na nasze działania reklamowe, nie zmniejszając przy tym ilości konwersji.
Struktura kampanii Google Ads
Sposób, w jaki nasze konto podzielone jest na kampanie i grupy reklam.
Jedna z najważniejszych rzeczy, ponieważ pozwala nam zapanować nad tym, co dzieje się na naszym koncie reklamowym Google Ads. Odpowiednie podzielenie kampanii na grupy reklam i dopasowane do nich słowa kluczowe wyeliminuje problem konkurowania naszych reklam między sobą, co będzie jednym z kroków do obniżenia naszych kosztów reklamowych. Przemyślany podział pomoże nam stworzyć reklamy dopasowane do konkretnych rodzajów produktów, przez co użytkownik dostanie reklamę odpowiadającą dokładnie na to, czego poszukuje. Poniżej możemy zobaczyć uproszczony schemat struktury kampanii Google Ads:
Dopasowanie słów kluczowych w kampaniach Google Ads
Brak znajomości sposobu funkcjonowania dopasowań słów kluczowych może nas słono kosztować. Ogromne kwoty wydane na reklamę, która nie przynosi zysku? Warto rzucić okiem na dopasowanie naszych słów kluczowych, bo istnieje możliwość, że to tam siedzi winowajca dużych kosztów i kiepskich wyników. W systemie reklamowym wyróżniamy następujące opcje dopasowań słów kluczowych:
- Dopasowanie przybliżone (ustawione domyślnie!)
Reklama używająca słów kluczowych o dopasowaniu przybliżonym będzie się wyświetlać również na frazy, które są słabo powiązane z naszym biznesem. Mogą być to wszelkie synonimy, frazy pisane z błędem itp. Po przeanalizowaniu wyszukiwanych fraz, na które wyświetliła się nasza reklama, może okazać się, że większość z nich nie jest zbieżna z naszą ofertą i wpisywana jest w innym kontekście, którym nie jest zamiar skorzystania z naszej oferty. Przyniesie nam to puste kliknięcia, bez szans na konwersje, które zaowocują zwiększeniem naszych wydatków na kampanie reklamowe.
Istnieje możliwość zabezpieczenia się przed nadmiernymi kosztami podczas używania dopasowań przybliżonych. Mowa tutaj o modyfikatorze dopasowania przybliżonego „+”. Dodając znak plusa przed danym wyrazem, zastrzegamy sobie, że reklama może się wyświetlić jedynie wtedy, gdy dane słowo wystąpi w wyszukiwanej frazie. Przykładowo używając modyfikatora przy frazie kluczowej „+niebieskie +szkiełko” dajemy systemowi znać, żeby wyświetlał naszą reklamę tylko wtedy, gdy użytkownik użyje wyrazów „niebieskie” i „szkiełko” w wyszukiwanym przez siebie haśle. Trzeba zaznaczyć, że nawet podczas używania modyfikatora dopasowania przybliżonego, nasza reklama wyświetli się również, gdy użytkownik doda coś przed naszą frazą, między i po niej.
- Dopasowanie do wyrażenia
Dodając do naszej frazy na jej początku i końcu cudzysłów, np. „reklama w google ads”, użyjemy dopasowania do wyrażenia. Oznacza to, że nasza reklama wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik użyje słów kluczowych w odpowiedniej kolejności lub ich zbliżonych odmian. Ponadto musimy pamiętać, że reklama wyświetli się również, gdy użytkownik dopisze jakiś wyraz przed naszą frazą kluczową lub po niej.
- Dopasowanie ścisłe
Dopasowanie, które daje nam największą kontrolę nad tym, na jakie frazy kluczowe będziemy się wyświetlać. Dopasowanie ścisłe możemy ustawić, dodając do słowa kluczowego nawias kwadratowy „[ ]” np. „[reklama w google ads]. Takie dopasowanie zapewni nam, że nasza reklama wyświetli się tylko, gdy wpisane zostanie dane słowo kluczowe lub jego zbliżona odmiana (błędy w pisowni, skróty, liczby mnogie i pojedyncze itp.). Liczba wyświetleń reklamy używającej słów kluczowych z takim dopasowaniem będzie znacząco niższa niż w przypadku użycia pozostałych dopasowań. Przełoży się to jednak na jakość ruchu sprowadzanego na stronę, ponieważ słowa kluczowe naszej reklamy będą zbieżne z tym, czego szuka potencjalna osoba z naszej grupy docelowej.
Istnieją różne strategie, w których wykorzystuje się dane dopasowania fraz kluczowych. Dopasowania przybliżone można używać, gdy mamy większą swobodę finansową i chcemy np. poznać nowe słowa kluczowe, które są zbieżne z naszymi działaniami i zostają wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Dopasowanie ścisłe natomiast może być użyteczne, gdy jesteśmy ograniczeni przez dostępny budżet na wydatki reklamowe. Przez dodanie dopasowania ścisłego świadomie podejmujemy decyzję o ograniczeniu liczby wyświetleń naszej reklamy, na korzyść jakości użytkowników, których dzięki niej pozyskamy. Złotym środkiem jest dopasowanie do wyrażenia, dzięki któremu mamy pewność, że nasza reklama będzie wyświetlana na frazy zbliżone do naszej, a zarazem nie będzie aż tak bardzo ograniczana, jak w przypadku dopasowania ścisłego. Wymienione tu przykłady strategii są jednymi z wielu. Wszystko to zależy od naszego biznesu i celów marketingowych, jakie chcemy osiągnąć. Przez świadomość działania dopasowań słów kluczowych i ich świadome używanie możemy zaoszczędzić wiele naszych pieniędzy, które w przeciwnym wypadku mogą być wydane na całkowicie niedopasowane słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy.
Aktualność reklam Google Ads
Zdarza się, że czytając promocyjną gazetkę ze sklepu, dochodzimy do wniosku, że jest ona nieaktualna, a wszystkie wyprzedaże dawno się skończyły. Podobne sytuacje mają miejsce w reklamie internetowej. Komunikaty pokazujące się w reklamach zachęcają do skorzystania z okazji lub zakupienia danego produktu, a po kliknięciu w taką reklamę i przejściu do strony docelowej okazuje się, że promocja nie jest już aktualna lub widzimy napis 404, informujący, że dana strona nie istnieje, co zawsze pozostawia niesmak. Musimy dbać o aktualność naszych reklam, dzięki czemu nie będziemy wprowadzali użytkownika w błąd i nie będziemy płacili za reklamy, które kierują np. na strony, które nie istnieją.
Bieżące dodawanie wykluczeń w kampaniach Google Ads
Wykluczające słowa kluczowe to frazy, które wpisują użytkownicy, ale nie są one dopasowane do naszych intencji jako właściciela biznesu. Musimy kontrolować systematycznie frazy, które wyszukiwane są przez użytkowników i wywołują nasze reklamy. Należy wkluczać nieodpowiednie dla nas słowa kluczowe, aby nigdy już nie wydać na nie ani grosza. Przy systematycznym dodawaniu wykluczeń będziemy mieć czyste sumienie, że zrobiliśmy w tym zakresie wszystko, aby zaoszczędzić nasze pieniądze.
Optymalizacja lokalizacji
Kampanie w Google Ads dają nam szerokie możliwości dostosowania naszych reklam. Jedną z nich jest ustawienie lokalizacji. Możemy dowolnie dodawać i wykluczać lokalizacje. Prowadząc biznes lokalny, powinniśmy wybrać jedynie rejon, obejmujący nasze usługi, aby nie wydawać środków na reklamy naszych usług, których nie możemy wykonać w innych miejscach. Warto również analizować koszt konwersji w poszczególnych rejonach wybranych przez nas lokalizacji i wykluczać lub obniżać budżety w miejscach z wysokim kosztem konwersji i analogicznie wzmacniać lokalizacje, które przynoszą nam dużo konwersji niskim kosztem.
Kiedy wyświetlają się nasze reklamy? (harmonogram reklam)
Warto zastanowić się nad godzinami, w których powinny wyświetlać się nasze reklamy Google Ads. Prowadząc działalność usługową, np. holowanie samochodów w godzinach 8-16, złym rozwiązaniem będzie wyświetlanie reklam przez 24 godziny na dobę. Duża część budżetu reklamowego zostanie zmarnowana, ponieważ reklamy wyświetlane poza godzinami pracy nie przyniosą nam żadnego przychodu. Jest to rzecz oczywista, jednak bardzo często o tym zapominamy. Warto również spojrzeć na harmonogram z bardziej analitycznej strony. Prowadząc sklep internetowy, działający 24/7, możemy przeanalizować, w jakich godzinach uzyskujemy konwersje i jaki jest ich koszt. Może okazać się, że w nocy konwersji jest bardzo mało, a ich koszt jest bardzo duży i lepiej będzie ograniczyć wyświetlanie reklam w godzinach nocnych. Chwila zastanowienia, kilka kliknięć i nasze ciężko zarobione pieniądze mogą zostać zaoszczędzone.
Optymalne miejsce, na którym wyświetlają się nasze reklamy
Nie zawsze walka w licytacji podczas aukcji o wyświetlenie się na pierwszej pozycji jest sensowna. Nasz koszt jest uwarunkowany wieloma czynnikami – wynikiem jakości, stroną docelową itp. (jest to temat na oddzielny wpis), ale krótko mówiąc, czasami będąc na pozycji 2-3 jesteśmy w stanie wygenerować więcej tańszego, równie wartościowego ruchu niż płacąc za kliknięcie 2 razy więcej i wyświetlając się na pierwszej pozycji. Warto przeanalizować naszą średnią pozycję i poeksperymentować z pozycjami poniżej pierwszej. Możemy dzięki temu za te same pieniądze zdobyć więcej ruchu na naszą stronę.
Słowa kluczowe długiego ogona (long tail)
W naszych grupach reklam powinniśmy używać słów kluczowych, w których konkurencja jest o wiele niższa, a co za tym idzie – koszty takiej reklamy będą niższe. Frazy long tail to frazy precyzyjniej opisujące dany produkt czy usługę np. „buty nike air max rozmiar 36”. Użytkownik wpisując taką frazę, jest już na końcowym etapie swojej ścieżki zakupowej, ponieważ wpisuje dokładnie to, co chciałby kupić. Możemy wyjść mu naprzeciw i dostosować nasze słowa kluczowe i reklamy pod frazy z długiego ogona. Koszt takiej reklamy będzie niższy, a szansa na konwersje wyższa. Jest to sytuacja typu win-win.
Wynik jakości
Wynik jakości określa jakość naszej reklamy w skali od 1 do 10. Elementy, które brane są pod uwagę to:
- Ocena jakości strony docelowej
- Przewidywany CTR (współczynnik klikalności)
- Trafność reklamy
Wynik jakości w kwestii obniżania kosztów jest ważny, ponieważ im jest wyższy, tym mniej musimy płacić za kliknięcie w naszą reklamę. Optymalizując naszą stronę docelową i nasze reklamy, możemy w znacznym stopniu ograniczyć koszty naszych reklam.
Reklama w Google Ads to świetny sposób na docieranie do klientów. Pamiętajmy, że każdy zysk poprzedzony jest kosztem. W łatwy sposób możemy poprawić nasze wyniki finansowe i uchronić nasze pieniądze przed nietrafioną inwestycją w internetowych czeluściach systemu reklamowego Google Ads. Optymalizujmy koszty na każdym kroku, a będziemy o krok bliżej do sukcesu.