9 września 2019 10 minut czytania Jacek Wawryszczuk

9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads

Spis treści

  1. Google Ads – Sposoby na obniżenie kosztów w kampaniach Google Ads
    1. Struktura kampanii Google Ads
    2. Dopasowanie słów kluczowych w kampaniach Google Ads
    3. Aktualność reklam Google Ads
    4. Bieżące dodawanie wykluczeń w kampaniach Google Ads
    5. Optymalizacja lokalizacji
    6. Kiedy wyświetlają się nasze reklamy? (harmonogram reklam)
    7. Optymalne miejsce, na którym wyświetlają się nasze reklamy
    8. Słowa kluczowe długiego ogona (long tail)
    9. Wynik jakości

Google Ads – Sposoby na obniżenie kosztów w kampaniach Google Ads

Podczas prowadzenia działań w ekosystemie Google Ads nastawieni jesteśmy na wykonanie przez użytkowników Internetu ustalonych przez nas czynności powodujących konwersje, których pozyskanie przybliża nas do osiągnięcia założonego celu, jakim może być np. określona miesięczna sprzedaż, ilość pozyskanych e-maili, czy też wielkość ruchu na stronie. W zależności od naszego celu biznesowego wszystkie nasze działania reklamowe powinny przynieść nam np. zysk finansowy lub zwiększyć świadomość naszej marki. Korzystając z reklam Google Ads, przed osiągnięciem naszego celu marketingowego, musimy ponieść koszty związane z możliwością dotarcia do naszej potencjalnej grupy docelowej, która z największym prawdopodobieństwem będzie nam „konwertować” i wypełniać nasze założenia marketingowe, przybliżając nas do naszego celu biznesowego. Poprawienie opłacalności naszych działań marketingowych warto zacząć od obniżenia naszych kosztów reklamowych. Poniżej możecie przeczytać, jak w prosty sposób możemy ograniczyć wydatki na nasze działania reklamowe, nie zmniejszając przy tym ilości konwersji.

Struktura kampanii Google Ads

Sposób, w jaki nasze konto podzielone jest na kampanie i grupy reklam.

Jedna z najważniejszych rzeczy, ponieważ pozwala nam zapanować nad tym, co dzieje się na naszym koncie reklamowym Google Ads. Odpowiednie podzielenie kampanii na grupy reklam i dopasowane do nich słowa kluczowe wyeliminuje problem konkurowania naszych reklam między sobą, co będzie jednym z kroków do obniżenia naszych kosztów reklamowych. Przemyślany podział pomoże nam stworzyć reklamy dopasowane do konkretnych rodzajów produktów, przez co użytkownik dostanie reklamę odpowiadającą dokładnie na to, czego poszukuje. Poniżej możemy zobaczyć uproszczony schemat struktury kampanii Google Ads:

Zdjęcie struktury kampanii Google Ads

Dopasowanie słów kluczowych w kampaniach Google Ads

Brak znajomości sposobu funkcjonowania dopasowań słów kluczowych może nas słono kosztować. Ogromne kwoty wydane na reklamę, która nie przynosi zysku? Warto rzucić okiem na dopasowanie naszych słów kluczowych, bo istnieje możliwość, że to tam siedzi winowajca dużych kosztów i kiepskich wyników. W systemie reklamowym wyróżniamy następujące opcje dopasowań słów kluczowych:

  • Dopasowanie przybliżone (ustawione domyślnie!)

Reklama używająca słów kluczowych o dopasowaniu przybliżonym będzie się wyświetlać również na frazy, które są słabo powiązane z naszym biznesem. Mogą być to wszelkie synonimy, frazy pisane z błędem itp. Po przeanalizowaniu wyszukiwanych fraz, na które wyświetliła się nasza reklama, może okazać się, że większość z nich nie jest zbieżna z naszą ofertą i wpisywana jest w innym kontekście, którym nie jest zamiar skorzystania z naszej oferty. Przyniesie nam to puste kliknięcia, bez szans na konwersje, które zaowocują zwiększeniem naszych wydatków na kampanie reklamowe.

Przykład dopasowania przybliżonego

Istnieje możliwość zabezpieczenia się przed nadmiernymi kosztami podczas używania dopasowań przybliżonych. Mowa tutaj o modyfikatorze dopasowania przybliżonego „+”. Dodając znak plusa przed danym wyrazem, zastrzegamy sobie, że reklama może się wyświetlić jedynie wtedy, gdy dane słowo wystąpi w wyszukiwanej frazie. Przykładowo używając modyfikatora przy frazie kluczowej „+niebieskie +szkiełko” dajemy systemowi znać, żeby wyświetlał naszą reklamę tylko wtedy, gdy użytkownik użyje wyrazów „niebieskie” i „szkiełko” w wyszukiwanym przez siebie haśle. Trzeba zaznaczyć, że nawet podczas używania modyfikatora dopasowania przybliżonego, nasza reklama wyświetli się również, gdy użytkownik doda coś przed naszą frazą, między i po niej.

  • Dopasowanie do wyrażenia

Dodając do naszej frazy na jej początku i końcu cudzysłów, np. „reklama w google ads”, użyjemy dopasowania do wyrażenia. Oznacza to, że nasza reklama wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik użyje słów kluczowych w odpowiedniej kolejności lub ich zbliżonych odmian. Ponadto musimy pamiętać, że reklama wyświetli się również, gdy użytkownik dopisze jakiś wyraz przed naszą frazą kluczową lub po niej.

Dopasowanie do wyrażenia - Przykład
  • Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie, które daje nam największą kontrolę nad tym, na jakie frazy kluczowe będziemy się wyświetlać. Dopasowanie ścisłe możemy ustawić, dodając do słowa kluczowego nawias kwadratowy „[ ]” np. „[reklama w google ads]. Takie dopasowanie zapewni nam, że nasza reklama wyświetli się tylko, gdy wpisane zostanie dane słowo kluczowe lub jego zbliżona odmiana (błędy w pisowni, skróty, liczby mnogie i pojedyncze itp.). Liczba wyświetleń reklamy używającej słów kluczowych z takim dopasowaniem będzie znacząco niższa niż w przypadku użycia pozostałych dopasowań. Przełoży się to jednak na jakość ruchu sprowadzanego na stronę, ponieważ słowa kluczowe naszej reklamy będą zbieżne z tym, czego szuka potencjalna osoba z naszej grupy docelowej.

Dopasowanie ścisłe - Przykład

Istnieją różne strategie, w których wykorzystuje się dane dopasowania fraz kluczowych. Dopasowania przybliżone można używać, gdy mamy większą swobodę finansową i chcemy np. poznać nowe słowa kluczowe, które są zbieżne z naszymi działaniami i zostają wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Dopasowanie ścisłe natomiast może być użyteczne, gdy jesteśmy ograniczeni przez dostępny budżet na wydatki reklamowe. Przez dodanie dopasowania ścisłego świadomie podejmujemy decyzję o ograniczeniu liczby wyświetleń naszej reklamy, na korzyść jakości użytkowników, których dzięki niej pozyskamy. Złotym środkiem jest dopasowanie do wyrażenia, dzięki któremu mamy pewność, że nasza reklama będzie wyświetlana na frazy zbliżone do naszej, a zarazem nie będzie aż tak bardzo ograniczana, jak w przypadku dopasowania ścisłego. Wymienione tu przykłady strategii są jednymi z wielu. Wszystko to zależy od naszego biznesu i celów marketingowych, jakie chcemy osiągnąć. Przez świadomość działania dopasowań słów kluczowych i ich świadome używanie możemy zaoszczędzić wiele naszych pieniędzy, które w przeciwnym wypadku mogą być wydane na całkowicie niedopasowane słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy.

Aktualność reklam Google Ads

Zdarza się, że czytając promocyjną gazetkę ze sklepu, dochodzimy do wniosku, że jest ona nieaktualna, a wszystkie wyprzedaże dawno się skończyły. Podobne sytuacje mają miejsce w reklamie internetowej. Komunikaty pokazujące się w reklamach zachęcają do skorzystania z okazji lub zakupienia danego produktu, a po kliknięciu w taką reklamę i przejściu do strony docelowej okazuje się, że promocja nie jest już aktualna lub widzimy napis 404, informujący, że dana strona nie istnieje, co zawsze pozostawia niesmak. Musimy dbać o aktualność naszych reklam, dzięki czemu nie będziemy wprowadzali użytkownika w błąd i nie będziemy płacili za reklamy, które kierują np. na strony, które nie istnieją.

Bieżące dodawanie wykluczeń w kampaniach Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe to frazy, które wpisują użytkownicy, ale nie są one dopasowane do naszych intencji jako właściciela biznesu. Musimy kontrolować systematycznie frazy, które wyszukiwane są przez użytkowników i wywołują nasze reklamy. Należy wkluczać nieodpowiednie dla nas słowa kluczowe, aby nigdy już nie wydać na nie ani grosza. Przy systematycznym dodawaniu wykluczeń będziemy mieć czyste sumienie, że zrobiliśmy w tym zakresie wszystko, aby zaoszczędzić nasze pieniądze.

Wykluczanie nieodpowiednich fraz

Optymalizacja lokalizacji

Kampanie w Google Ads dają nam szerokie możliwości dostosowania naszych reklam. Jedną z nich jest ustawienie lokalizacji. Możemy dowolnie dodawać i wykluczać lokalizacje. Prowadząc biznes lokalny, powinniśmy wybrać jedynie rejon, obejmujący nasze usługi, aby nie wydawać środków na reklamy naszych usług, których nie możemy wykonać w innych miejscach. Warto również analizować koszt konwersji w poszczególnych rejonach wybranych przez nas lokalizacji i wykluczać lub obniżać budżety w miejscach z wysokim kosztem konwersji i analogicznie wzmacniać lokalizacje, które przynoszą nam dużo konwersji niskim kosztem.

Wybór lokalizacji wyświetlania reklam Google Ads

Kiedy wyświetlają się nasze reklamy? (harmonogram reklam)

Warto zastanowić się nad godzinami, w których powinny wyświetlać się nasze reklamy Google Ads. Prowadząc działalność usługową, np. holowanie samochodów w godzinach 8-16, złym rozwiązaniem będzie wyświetlanie reklam przez 24 godziny na dobę. Duża część budżetu reklamowego zostanie zmarnowana, ponieważ reklamy wyświetlane poza godzinami pracy nie przyniosą nam żadnego przychodu. Jest to rzecz oczywista, jednak bardzo często o tym zapominamy. Warto również spojrzeć na harmonogram z bardziej analitycznej strony. Prowadząc sklep internetowy, działający 24/7, możemy przeanalizować, w jakich godzinach uzyskujemy konwersje i jaki jest ich koszt. Może okazać się, że w nocy konwersji jest bardzo mało, a ich koszt jest bardzo duży i lepiej będzie ograniczyć wyświetlanie reklam w godzinach nocnych. Chwila zastanowienia, kilka kliknięć i nasze ciężko zarobione pieniądze mogą zostać zaoszczędzone.

Optymalne miejsce, na którym wyświetlają się nasze reklamy

Nie zawsze walka w licytacji podczas aukcji o wyświetlenie się na pierwszej pozycji jest sensowna. Nasz koszt jest uwarunkowany wieloma czynnikami – wynikiem jakości, stroną docelową itp. (jest to temat na oddzielny wpis), ale krótko mówiąc, czasami będąc na pozycji 2-3 jesteśmy w stanie wygenerować więcej tańszego, równie wartościowego ruchu niż płacąc za kliknięcie 2 razy więcej i wyświetlając się na pierwszej pozycji. Warto przeanalizować naszą średnią pozycję i poeksperymentować z pozycjami poniżej pierwszej. Możemy dzięki temu za te same pieniądze zdobyć więcej ruchu na naszą stronę.

Słowa kluczowe długiego ogona (long tail)

W naszych grupach reklam powinniśmy używać słów kluczowych, w których konkurencja jest o wiele niższa, a co za tym idzie – koszty takiej reklamy będą niższe. Frazy long tail to frazy precyzyjniej opisujące dany produkt czy usługę np. „buty nike air max rozmiar 36”. Użytkownik wpisując taką frazę, jest już na końcowym etapie swojej ścieżki zakupowej, ponieważ wpisuje dokładnie to, co chciałby kupić. Możemy wyjść mu naprzeciw i dostosować nasze słowa kluczowe i reklamy pod frazy z długiego ogona. Koszt takiej reklamy będzie niższy, a szansa na konwersje wyższa. Jest to sytuacja typu win-win.

Wynik jakości

Wynik jakości określa jakość naszej reklamy w skali od 1 do 10. Elementy, które brane są pod uwagę to:

  • Ocena jakości strony docelowej
  • Przewidywany CTR (współczynnik klikalności)
  • Trafność reklamy

Wynik jakości w kwestii obniżania kosztów jest ważny, ponieważ im jest wyższy, tym mniej musimy płacić za kliknięcie w naszą reklamę. Optymalizując naszą stronę docelową i nasze reklamy, możemy w znacznym stopniu ograniczyć koszty naszych reklam.

Reklama w Google Ads to świetny sposób na docieranie do klientów. Pamiętajmy, że każdy zysk poprzedzony jest kosztem. W łatwy sposób możemy poprawić nasze wyniki finansowe i uchronić nasze pieniądze przed nietrafioną inwestycją w internetowych czeluściach systemu reklamowego Google Ads. Optymalizujmy koszty na każdym kroku, a będziemy o krok bliżej do sukcesu.

Blog
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 4 września 2023
    Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC
    Olga Zboina
  • 21 sierpnia 2023
    Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?
    Martyna Cyboroń
  • 7 sierpnia 2023
    Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?
    Jakub Szymczuk
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 2 marca 2021
    Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?
    Jan Raszyński
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match