21 sierpnia 2023 11 minut czytania Martyna Cyboroń

Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?

W dzisiejszym konkurencyjnym świecie reklamy online, skuteczna strategia jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w kampaniach płatnych Jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii SEM jest przeprowadzenie dogłębnej analizy konkurencji. W tym artykule omówimy, jak skutecznie to zrobić, aby zdobyć istotne informacje i wykorzystać je w optymalizacji własnych kampanii.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Czym jest analiza konkurencji SEM
  • Dlaczego warto przyglądać się działaniom konkurencji
  • Jakie są metody badania rynku i konkurencji pod kątem SEM
  • Jak możesz wykorzystać zgromadzone dane w swoim biznesie

Spis treści

  1. Czym jest analiza konkurencji SEM i dlaczego warto ją przeprowadzić?
  2. Jak zidentyfikować konkurencję?
    1. Jak wykorzystać Google do namierzenia konkurencji?
    2. Badanie rynku
    3. Inne narzędzia do znalezienia konkurencji
  3. Jakie elementy powinna zawierać analiza konkurencji?
    1. Analiza słów kluczowych konkurencji
    2. Analiza reklam konkurencji i stron docelowych
    3. Oszacowanie budżetu reklamowego konkurencji
  4. Jak wykorzystać zebrane dane w praktyce?
  5. Podsumowanie

Czym jest analiza konkurencji SEM i dlaczego warto ją przeprowadzić?

Analiza konkurencji SEM (Search Engine Marketing) to proces badania i weryfikacji działań konkurencyjnych firm w obszarze płatnych kampanii reklamowych, m.in. w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google Ads (wcześniej AdWords) czy Bing Ads. Działania SEMowe mogą obejmować także promocję w innych ekosystemach. tj. Meta, Tik Tok czy Pinterest.

Analiza konkurencji SEM pozwala na identyfikację słabych i mocnych stron Twoich konkurentów, może dostarczyć Ci cennych informacji, które pomogą Ci zoptymalizować własne kampanie reklamowe. Jej celem jest zrozumienie, jakie strategie i taktyki wykorzystuje konkurencja w płatnych reklamach online, aby pozyskać ruch na swoje strony internetowe i generować konwersje. Rozumienie, co konkurenci robią dobrze, pozwala Ci adaptować efektywne strategie, a zauważenie ich błędów umożliwia unikanie podobnych potknięć.

Jak zidentyfikować konkurencję?

Pierwszy krok do skutecznej analizy konkurencji SEM polega na zidentyfikowaniu Twoich głównych konkurentów. Mogą to być firmy, które sprzedają podobne produkty lub usługi, firmy, które walczą o te same słowa kluczowe, lub firmy, które celują w tę samą grupę docelową.

Istnieje kilka sposobów na dowiedzenie się, kto jest Twoim rywalem na rynku. Najprostszym i najbardziej oczywistym jest sięgnięcie do wyszukiwarki Google.

Jak wykorzystać Google do namierzenia konkurencji?

Wyszukiwarka Google

Wyszukaj w Google frazy kluczowe, które są istotne dla Twojej firmy, i zobacz, które strony regularnie pojawiają się w wynikach. Zwróć uwagę na strony, które wyświetlają się wynikach zarówno organicznych, jak i płatnych, ponieważ mogą to być Twoi najwięksi konkurenci.

Przykładowo, jeśli zajmujesz się sprzedażą muślinowych ubranek dla dzieci, Twoje wyniki wyszukiwania mogą wyglądać tak:

wyniki wyszukiwania Google
Źródło: Screen własny

Screen przedstawia wyniki wyszukiwania hasła związanego z muślinowymi ubrankami dla dzieci w wyszukiwarce Google. To jeden ze sposobów na namierzenie konkurenta.

Zakupy Google

Następnie możesz wejść do zakładki “Zakupy” albo skorzystać z sekcji sponsorowanych produktów tuż nad tekstowymi wynikami wyszukiwania. To wyniki nawiązujące do szukanego hasła z porównywarek cenowych, m.in. platformy zakupowej Google. Wykorzystaj te miejsca, by dowiedzieć się, kto sprzedaje podobne produkty. Śmiało, wejdź na wyszukane strony internetowe konkurentów i zbadaj ich strategię cenową i marketingową.

Mapy Google

Kolejnym miejscem, gdzie możesz wyszukać konkurencję, są mapy Google. Ta opcja sprawdzi się bardziej przy biznesach lokalnych. Np. możesz wpisać sklep rowerowy Lublin i sprawdzić, kto jeszcze sprzedaje rowery na Twoim terenie.

Raport analiz aukcji w Google Ads (tylko sieć wyszukiwania)

Jeśli już reklamujesz swoje produkty lub usługi za pomocą Google Ads, masz dostęp do raportu analizy aukcji. Jest to nieocenione narzędzie do porównania swoich wyników z innymi reklamodawcami, którzy uczestniczą w tych samych aukcjach. Ten raport zapewni Ci wskaźniki, które dostarczą informacji o Twoich konkurentach oraz pokażą, jak efektywnie radzisz sobie w porównaniu z nimi.

raport analizy aukcji w Google Ads
Źródło: Screen własny

Obraz przedstawia raport analizy aukcji w Google Ads. Po lewej stronie pod „Ty”, raport wskazuje Twoich potencjalnych konkurentów.

Badanie rynku

Badanie rynku jest niezwykle istotnym narzędziem, które pozwala lepiej zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość biznesową. W kontekście konkurencji, badanie rynku pomaga zidentyfikować nie tylko bezpośrednich konkurentów, ale również szerzej postrzegać całą branżę, jej trendy, wyzwania i możliwości. Wykorzystaj badanie rynku i informacje branżowe, aby zrozumieć, kto jest Twoim konkurentem w szerszym kontekście. Może to obejmować przeglądanie raportów branżowych, czytanie artykułów na temat Twojego sektora lub przeprowadzenie własnych badań wśród klientów.

Inne narzędzia do znalezienia konkurencji

Wymienione powyżej sposoby na znalezienie konkurencji są proste i dostępne bez dodatkowych opłat. Istnieją jednak narzędzia SEO/SEM, które również dostarczą Ci potrzebnych informacji o Twojej konkurencji. Wśród nich warto wyróżnić Semstorm, SEMrush czy Moz.

Jakie elementy powinna zawierać analiza konkurencji?

Analiza słów kluczowych konkurencji

Gdy już wiesz, kto jest Twoją konkurencją, kolejnym krokiem jest zrozumienie, jakie strategie słów kluczowych stosują w swoich kampaniach SEM. Oto, co powinieneś zrobić:

  • Zidentyfikuj główne słowa kluczowe konkurencji

Pierwszym zadaniem jest zrozumienie, na jakie słowa kluczowe Twoja konkurencja się pozycjonuje. Możesz to zrobić, korzystając z narzędzi do badania słów kluczowych, takich jak SEMrush, Ahrefs czy Google Keyword Planner. Wprowadź adresy URL swojej konkurencji do tych narzędzi, aby zobaczyć, jakie słowa kluczowe wykorzystują.

widok z Google Keyword Planner
Źródło: Screen własny

Obraz przedstawia widok z Plannera Słów Kluczowych Google. Wybierz „Zacznij od witryny” i wklej link do strony swojej konkurencji – podejrzysz w ten sposób słowa kluczowe, na jakie się pozycjonuje.
  • Sprawdź skuteczność ich strategii

Następnie sprawdź, jak skuteczne są te słowa kluczowe dla Twojej konkurencji. Czy generują dużo ruchu? Jak wysoko są rankowane? Zwróć szczególną uwagę na te słowa kluczowe, które przyciągają dużo ruchu i mają wysokie pozycje rankingowe.

  • Zidentyfikuj luki w słowach kluczowych

Szukaj luk w strategii słów kluczowych konkurencji. Czy są słowa kluczowe, które są ważne dla Twojej branży, ale nie są wykorzystywane przez Twoją konkurencję? Te „luki” mogą stanowić doskonałą okazję dla Twojej firmy, aby zyskać przewagę.

  • Zrozum kontekst używania słów kluczowych

Słowa kluczowe nie działają w próżni. Zrozumienie kontekstu, w jakim są używane – takie jak ich umiejscowienie w reklamach, rodzaj wykorzystywanych reklam, czy są one dodawane do kampanii brandingowych czy generycznych – pomoże Ci lepiej zrozumieć strategię Twojej konkurencji.

  • Monitoruj zmiany w strategii słów kluczowych

Strategie słów kluczowych nie są statyczne. Monitoruj regularnie, jakie zmiany wprowadza Twoja konkurencja do swoich strategii słów kluczowych. Czy wprowadzają nowe słowa kluczowe? Czy rezygnują z niektórych starych?

Analizując strategie słów kluczowych swojej konkurencji, zyskasz cenne informacje, które pomogą Ci zoptymalizować swoją własną strategię, identyfikować nowe możliwości i utrzymać przewagę nad swoimi rywalami.

Analiza reklam konkurencji i stron docelowych

Po zrozumieniu, jakie strategie słów kluczowych stosuje Twoja konkurencja, kolejnym krokiem jest zbadanie ich reklam i stron docelowych (landing pages). To pozwoli Ci zrozumieć, jakie są ich strategie przekazu, jak wyglądają ich strony docelowe, jakie elementy wykorzystują do przekonywania użytkowników do działania.

  • Przegląd reklam konkurencji

Przeprowadź przegląd reklam konkurencji, koncentrując się na takich elementach jak tytuły, opisy, CTA (call to action) i wykorzystanie słów kluczowych. Spróbuj zrozumieć, co sprawia, że te reklamy są skuteczne. Jakie emocje wywołują? Jak wykorzystują słowa kluczowe? Jakie korzyści podkreślają?

Do podejrzenia reklam swojej konkurencji możesz wykorzystać, np. Centrum przejrzystości reklam od Google lub Bibliotekę reklam Facebooka.

centrum przejrzystości reklam Google
Źródło: Screen własny

Ekran ze strony Centrum przejrzystości reklam Google. Wprowadź nazwę konkurenta lub jego stronę www, by podejrzeć jego reklamy w Google Ads.
  • Analiza landing pages

Zwróć szczególną uwagę na strony docelowe, na które kierują reklamy Twojej konkurencji. Jak są one zaprojektowane? Czy są przejrzyste i łatwe do nawigacji? Jakie elementy przekonujące są wykorzystywane, takie jak recenzje klientów, certyfikaty, gwarancje? Czy są dobrze zoptymalizowane pod kątem konwersji?

  • Postaraj się zrozumieć przekaz i wartość

Próbuj zrozumieć, jaki jest główny przekaz reklam i stron docelowych Twojej konkurencji. Jakie wartości podkreślają? Jak próbują przekonać potencjalnych klientów do wyboru ich produktów lub usług?

  • Monitoruj zmiany

Podobnie jak w przypadku strategii słów kluczowych, ważne jest, aby na bieżąco monitorować zmiany w reklamach i stronach docelowych konkurencji. Czy wprowadzają nowe elementy? Czy zmieniają swoje przekazy?

Badanie reklam i stron docelowych konkurencji pomoże Ci zrozumieć, jak przekonują oni potencjalnych klientów do działania, jakie elementy wykorzystują, a także jakie błędy popełniają, których Ty możesz uniknąć. Te informacje mogą być nieocenione w tworzeniu i optymalizacji własnych kampanii SEM.

Oszacowanie budżetu reklamowego konkurencji

Wiedza o tym, ile Twoja konkurencja wydaje na swoje kampanie SEM, może być niezmiernie cenna. Chociaż dokładne kwoty są zazwyczaj trudne do ustalenia, istnieje kilka metod, które możesz wykorzystać, aby uzyskać ogólne wyobrażenie o tym, jaki jest budżet reklamowy Twojej konkurencji.

  • Wykorzystaj narzędzia do analizy SEM

Narzędzia takie jak SEMrush, SpyFu czy Ahrefs mogą dostarczyć szacunkowe informacje na temat budżetów reklamowych Twojej konkurencji. Mogą one pokazać, ile ruchu pochodzi z płatnych źródeł, jakie słowa kluczowe są targetowane, jakie są pozycje reklam konkurencji i ile mogą kosztować.

  • Analiza częstotliwości występowania reklam

Innym sposobem na oszacowanie budżetu reklamowego konkurencji jest obserwacja częstotliwości, z jaką ich reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Jeżeli reklamy konkurencji pojawiają się regularnie, prawdopodobnie mają one większy budżet na SEM.

  • Oszacowanie kosztu na kliknięcie (CPC)

Możesz skorzystać z Google Keyword Planner, aby oszacować średni koszt na kliknięcie (CPC) dla słów kluczowych, które są targetowane przez Twoją konkurencję. Pomnożenie tej liczby przez szacunkową ilość kliknięć może dać Ci ogólny obraz tego, ile Twoja konkurencja wydaje na swoje kampanie SEM.

przykład dot. szacowania CPC w Google Keyword Planner
Źródło: Screen własny

Wpisz słowo kluczowe w Google Keyword Planner, aby sprawdzić orientacyjną stawkę za wyświetlenia reklam z tym słowem kluczowym na górze strony. Przykładowo, za słowo „ubrania dziecięce” zapłacisz minimum 0,96 zł, a najwięcej 3,54 zł.
  • Zrozumieć sezonowość

Rozważ również sezonowość i jej wpływ na budżety reklamowe. Czy Twoja konkurencja wydaje więcej w określone pory roku lub dni tygodnia? Zrozumienie tych trendów może pomóc Ci lepiej zarządzać własnym budżetem.

  • Analiza skali działalności

Kolejnym elementem jest analiza skali działalności konkurencji. Jeśli Twoja konkurencja działa na dużo większym obszarze geograficznym lub targetuje dużo szerszą grupę demograficzną, prawdopodobnie dysponuje większym budżetem na SEM.

Pamiętaj, że chociaż oszacowanie budżetu reklamowego konkurencji może dostarczyć cennych informacji, nie zawsze większy budżet oznacza większy sukces. Ostatecznie to efektywność i ROAS Twojej kampanii są najważniejsze.

Jak wykorzystać zebrane dane w praktyce?

Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy konkurencji SEM, ostatnim krokiem jest zrozumienie, co te informacje oznaczają dla Twojej firmy i jak możesz je zastosować w praktyce. Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:

  • Wykorzystaj informacje o słowach kluczowych

Zastosuj informacje uzyskane w wyniku analizy słów kluczowych do optymalizacji swojej własnej strategii. Czy są słowa kluczowe, które generują dużo ruchu, ale są pomijane przez Twoją konkurencję? Czy są takie, które są wykorzystywane przez konkurencję, ale nie przez Ciebie?

  • Optymalizuj swoje reklamy i landing pages

Wykorzystaj swoją analizę reklam i stron docelowych konkurencji do optymalizacji własnych. Czy są elementy przekonujące, które Twoja konkurencja wykorzystuje, a Ty nie? Czy są elementy Twoich reklam czy stron docelowych, które można usprawnić?

  • Zrewiduj swój budżet

Oszacowanie budżetu reklamowego konkurencji może dostarczyć Ci informacji, które pomogą Ci lepiej zarządzać własnym budżetem. Czy powinieneś zwiększyć wydatki na konkretne słowa kluczowe czy kampanie? Czy są obszary, gdzie możesz zredukować wydatki?

  • Monitoruj i adaptuj

Ważne jest, aby ciągle monitorować działania konkurencji i dostosowywać swoje strategie odpowiednio. W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie jest to nieuniknione, jeśli chcemy odnieść sukces.

  • Eksperymentuj

Na podstawie wniosków z analizy konkurencji, nie bój się eksperymentować. Testuj nowe słowa kluczowe, nowe przekazy w reklamach, zmieniaj układ swoich stron docelowych. To pomoże Ci znaleźć najskuteczniejsze rozwiązania dla Twojej firmy.

Podsumowanie

Analiza konkurencji SEM jest ważnym elementem strategii marketingowej każdej firmy.  Choć jest to czasochłonne zadanie, powinieneś powtarzać je regularnie, aby na bieżąco monitorować działania konkurencji i dostosowywać swoją strategię w odpowiedzi na ich ruchy. Analiza konkurencji w marketingu dostarcza cennych informacji, które mogą pomóc Ci zrozumieć rynek, zidentyfikować szanse na zysk i uniknąć potencjalnych problemów. Pamiętaj jednak, że nie chodzi o naśladowanie konkurencji, ale o zrozumienie ich strategii i wykorzystanie tej wiedzy do optymalizacji własnych działań.

Blog
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 4 września 2023
    Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC
    Olga Zboina
  • 7 sierpnia 2023
    Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?
    Jakub Szymczuk
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 2 marca 2021
    Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?
    Jan Raszyński
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 9 września 2019
    9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match