7 sierpnia 2023 9 minut czytania Jakub Szymczuk

Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?

Znajomość narzędzi, które umożliwiają optymalizację reklam płatnych za kliknięcie (PPC), to klucz do sukcesu każdej kampanii. Google Keyword Planner jest jednym z tych rozwiązań, które mogą znacznie uprościć proces tworzenia oraz optymalizacji kampanii w sieci wyszukiwania. Ale jak z niego skutecznie korzystać?

Spis treści

  1. Czym jest Google Keyword Planner?
  2. Jakie są podstawowe funkcje Google Keyword Plannera?
    1. Wyszukiwanie nowych słów kluczowych
    2. Określanie metryk dla znanej listy słów kluczowych
    3. Analiza statystyk fraz kluczowych za pomocą Google Keyword Plannera
    4. Prognozy skuteczności fraz kluczowych
  3. Google Keyword Planner – alternatywy narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych
  4. Podsumowanie
  5. Źródła:

Czym jest Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner, czyli Planer Słów Kluczowych Google, to narzędzie stworzone z myślą o specjalistach SEM (narzędzie to zaadoptowali także specjaliści SEO, gdzie wykorzystuje się je równie często). Dzięki niemu możemy odkrywać nowe słowa kluczowe, analizować statystyki dotyczące popularności poszczególnych fraz, a także prognozować wydajność kampanii.

Okno początkowe Google Keyword Plannera z dwiema głównymi opcjami – „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwania i prognozy”
Okno początkowe Google Keyword Plannera z dwiema głównymi opcjami – „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwani i prognozy”

Jakie są podstawowe funkcje Google Keyword Plannera?

Google Keyword Planner to narzędzie, które staje się nieocenionym sojusznikiem w kształtowaniu efektywnej strategii SEM, umożliwiając precyzyjne planowanie kampanii searchowej i pomagając osiągnąć sukces w dynamicznym środowisku marketingu wyszukiwarkowego.

Wyszukiwanie nowych słów kluczowych

Jedną z głównych funkcji Planera jest możliwość generowania propozycji słów kluczowych. Wystarczy wprowadzić frazy (obowiązuje limit 10 początkowych rekordów do wprowadzenia) lub adres URL witryny:

Okienko wprowadzania danych początkowych – krok pierwszy. Oprócz fraz/adresu URL bardzo ważne jest, żeby pamiętać o określeniu języka wyszukiwania oraz lokalizacji – tę oprócz kraju możemy sprowadzić do poziomu miast/województw.
Okienko wprowadzania danych początkowych – krok pierwszy. Oprócz fraz/adresu URL bardzo ważne jest, żeby pamiętać o określeniu języka wyszukiwania oraz lokalizacji – tę oprócz kraju możemy sprowadzić do poziomu miast/województw.

Wynikiem będą podstawowe metryki dotyczące danych fraz, takie jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań (wraz z mini wykresem, który można powiększyć po najechaniu na niego), procentową zmianą trendu, określeniem poziomu konkurencji (brak, niska, średnia, duża) oraz szacowane stawki za kliknięcie za dolną oraz pierwszą pozycję reklamy. Opcja „Poznaj nowe słowa kluczowe” oznacza także, że zostaną nam podane propozycje oraz dane do fraz powiązanych z rekordami (lub stroną www) podaną w pierwszym kroku:

Okienko wyników z opcji „Poznaj nowe słowa kluczowe” – jak widać konkurowanie na frazę „Google Keyword Planner” może być bardzo kosztowne – to najwyższy prognozowany koszt w tym narzędziu, jaki widzieliśmy w swojej karierze.
Okienko wyników z opcji „Poznaj nowe słowa kluczowe” – jak widać konkurowanie na frazę „Google Keyword Planner” może być bardzo kosztowne – to najwyższy prognozowany koszt w tym narzędziu, jaki widzieliśmy w swojej karierze.

Możesz również skorzystać z opcji filtrowania, aby zawęzić swoje wyniki do tych, które są najbardziej istotne dla Twojego biznesu – filtruj według lokalizacji, języka, wyszukiwań miesięcznych, konkurencji czy prognozowanego CPC.

Planer Słów Kluczowych Google pozwala również na wyszukiwanie pytań, które użytkownicy mogą wpisywać w Google. To pozwala zrozumieć, jakie problemy próbują rozwiązać Twoi potencjalni klienci, a następnie dostosować do nich komunikację reklamową oraz strategię content marketingową.

A faktyczne wykorzystanie na przykładzie? Przyjmijmy, że chcemy zareklamować kwiaciarnię, która jest „półkę wyżej”. Jakich słów powinni szukać klienci, gdy chcą znaleźć właśnie nas? Do głowy przychodzą określenia związane z czymś luksusowym, premium, eleganckim. Tylko czy takie frazy faktycznie są szukane przez użytkowników?

Dane z przykładowych fraz, które mogą określać kwiaciarnię „z wyższej półki” – choć przykład jest abstrakcyjny, nadal można się zdziwić – brak potencjałów lub wyszukiwania kwiaciarni w miejscowości „Dobra”.

Zbyt abstrakcyjny przykład? Przyjmijmy bardziej życiowy – nowe budownictwo określane jest z każdej strony jako „apartamenty premium” i słownictwo takie jest już codziennością w branży deweloperskiej. Tylko czy jest faktycznie używane przy wyszukiwaniach? Niekoniecznie, nawet dla terenu całej Polski potencjały są znikome:

Znikome potencjały dla fraz mieszkaniowych segmentu „premium”, co więcej – analiza najpopularniejszych fraz pozwala stwierdzić, że fraza „apartamenty premium” jest najczęściej wyszukiwana w kontekście apartamentów wczasowych.
Znikome potencjały dla fraz mieszkaniowych segmentu „premium”, co więcej – analiza najpopularniejszych fraz pozwala stwierdzić, że fraza „apartamenty premium” jest najczęściej wyszukiwana w kontekście apartamentów wczasowych.

Co robimy w takiej sytuacji? Reklamy kierujemy na bardziej popularne frazy lokalne (np. „mieszkania Warszawa”), a samą treść dotyczącą jakości przemycamy w treści reklam.

Określanie metryk dla znanej listy słów kluczowych

Jeżeli nie chcemy szukać nowych fraz kluczowych, a znamy już je i chcemy sprawdzić dane dla dużej ich ilości (opcja „Poznaj nowe słowa kluczowe” jest ograniczona do 10 rekordów), powinniśmy skorzystać z drugiej opcji, czyli „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”:

Alternatywny krok pierwszy – używany, gdy mamy gotową listę fraz kluczowych.
Alternatywny krok pierwszy – używany, gdy mamy gotową listę fraz kluczowych.

Skorzystanie z tej opcji pozwoli nam sprawdzić dane dla większej liczby rekordów – nawet kilku tysięcy jednorazowo. Możemy nie tylko wprowadzać ręcznie listę takich fraz, ale także przesłać gotowy, wcześniej odpowiednio sformatowany plik z taką listą.

Analiza statystyk fraz kluczowych za pomocą Google Keyword Plannera

Google Keyword Planner dostarcza informacji na temat popularności poszczególnych fraz, wskazując ich średnią liczbę wyszukiwań na miesiąc, a także trendy w czasie (dane niestety pokazywane są dopiero dla zakończonego miesiąca). Jest to niezwykle cenne narzędzie, które pomoże Ci zrozumieć, które słowa kluczowe są najbardziej efektywne. Pokazywany jest także zbiorczy wykres dla wszystkich fraz znajdujących się w tabelce wynikowej:

Wykres potencjałów wybranych fraz dla ostatnich 12 miesięcy – pozwala także określić, w jakim stopniu są one wyszukiwane tylko na smartfonach. Podstawowym użyciem jest jednak szybkie spojrzenie na trendy, w tym sezonowość.
Wykres potencjałów wybranych fraz dla ostatnich 12 miesięcy – pozwala także określić, w jakim stopniu są one wyszukiwane tylko na smartfonach. Podstawowym użyciem jest jednak szybkie spojrzenie na trendy, w tym sezonowość.

Prognozy skuteczności fraz kluczowych

Inną przydatną funkcją jest prognozowanie wydajności dla określonych słów kluczowych. Na podstawie historycznych danych, Planer może przewidzieć, jak dane słowo kluczowe będzie performować w przyszłości, uwzględniając przewidywane kliknięcia, szacowane koszty i potencjalną konwersję. By dodać frazy kluczowe z tabelki do planu, należy je zaznaczyć i wybrać opcję „Plan”, a w przypadku, gdy w narzędziu jeszcze nie ma takiego planu – kliknąć „Aby utworzyć plan, dodaj słowa kluczowe”:

Dodajemy słowa do planu – to krok drugi.
Dodajemy słowa do planu – to krok drugi
Nowy plan słów kluczowych znajdziemy pod pozycją „Plan słów kluczowych” – tutaj możemy edytować zarówno zapisane słowa kluczowe, jak i te wykluczające.
Nowy plan słów kluczowych znajdziemy pod pozycją „Plan słów kluczowych” – tutaj możemy edytować zarówno zapisane słowa kluczowe, jak i te wykluczające.

Krokiem numer trzy jest sprawdzenie prognoz dla wybranych fraz – tutaj możemy określić szczegóły dotyczące budżetu:

Na tym etapie możemy określić kwestie budżetowe, strategię ustalania stawek, język, lokalizację, sieć wyszukiwania oraz planowany okres.
Na tym etapie możemy określić kwestie budżetowe, strategię ustalania stawek, język, lokalizację, sieć wyszukiwania oraz planowany okres.

W ten sposób otrzymujemy tabelkę, na podstawie której możemy określić estymowaną skuteczność wybranych fraz kluczowych oraz to, jaki budżet jest nam potencjalnie potrzebny do osiągnięcia planowanych celów.

Należy pamiętać, że estymacje oparte są na średnich wartościach rynkowych uzyskiwanych w Google Ads i jak wszystkie przewidywania dotyczące przyszłości – nie są żadnym pewnikiem. Świat reklamy byłby niesamowicie prosty, gdyby wszystko zależało tylko od wybranych fraz oraz przeznaczonego budżetu 😊

Google Keyword Planner – alternatywy narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych

Google Keyword Planner to narzędzie, które zasłynęło z dostarczania cennych danych na temat wyszukiwania słów kluczowych – a przyczyniły się do tego dwa powody:

  • pochodzi od giganta w świecie wyszukiwarek (czyli jest zasilany danymi pochodzącymi bezpośrednio od dostawcy),
  • jest darmowe 😊 (o ile mamy aktywną kampanię na koncie Google Ads, w przeciwnym wypadku jego funkcjonalność jest ograniczona, w tym ta kluczowa – czyli zamiast konkretnych danych dotyczących średniego wolumenu wyszukiwań w miesiącu, otrzymujemy jedynie zakresy typu 10-100).


Rynek nie znosi monopolistów, dlatego istnieje wiele innych narzędzi, które mogą być solidną alternatywą dla Planera Słów Kluczowych Google. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

SEMrush to jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO na rynku. Oferuje wiele funkcji, które pomagają w optymalizacji stron internetowych, a jedną z nich jest narzędzie do badania słów kluczowych. SEMrush nie tylko pokazuje statystyki dotyczące konkretnych słów kluczowych, ale również sugeruje powiązane frazy, które mogą pomóc w generowaniu większego ruchu.

2. Ahrefs: https://ahrefs.com/

Ahrefs jest kolejnym potężnym narzędziem SEO, które oferuje funkcję badania słów kluczowych. Pozwala na analizę fraz kluczowych w kontekście ich pozycji w wynikach wyszukiwania, liczby kliknięć, poziomu konkurencji i wielu innych parametrów.

3. Moz Keyword Explorer: https://moz.com/explorer/ 

Moz Keyword Explorer to narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych, analizę ich potencjału, śledzenie rankingu i tworzenie list słów kluczowych. Moz oferuje również unikalne metryki, takie jak „potencjał organicznego kliknięcia”, który pokazuje, jak wiele kliknięć można spodziewać się po danym słowie kluczowym.

Ubersuggest, narzędzie stworzone przez Neila Patela, jest darmową alternatywą do Google Keyword Planner. Umożliwia badanie słów kluczowych, analizę SEO oraz generowanie pomysłów na content.

I na koniec coś z polskiego rynku – rodzime narzędzie, które oprócz wyszukiwania fraz kluczowych, pozwala także badać potencjalny ruch na stronach internetowych, określać sezonowość, posiada także bardzo wiele innych funkcji przydatnych w SEO.

Minusy? Głównie koszt każdego z narzędzi (większość z nich oferuje darmowe dzienne limity wyszukiwań oraz w każdym przypadku – dodatkowe funkcjonalności, głównie pod kątem SEO) oraz w niektórych przypadkach – ograniczone dane dla rynku polskiego.

Podsumowanie

Google Keyword Planner jest nieocenionym narzędziem dla każdego specjalisty PPC. Dzięki niemu możesz optymalizować swoje kampanie, osiągając lepsze wyniki i większą efektywność (w tym – ograniczenie przepalania budżetu). Pamiętaj jednak, że samo narzędzie to nie wszystko, a dość łatwo tu o błędne zinterpretowanie prezentowanych danych – prawdziwy sukces leży w umiejętnym wykorzystaniu informacji, które dostarcza.

Źródła:

Blog
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 4 września 2023
    Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC
    Olga Zboina
  • 21 sierpnia 2023
    Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?
    Martyna Cyboroń
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 2 marca 2021
    Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?
    Jan Raszyński
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 9 września 2019
    9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match