Czym jest Google Keyword Planner?
Google Keyword Planner, czyli Planer Słów Kluczowych Google, to narzędzie stworzone z myślą o specjalistach SEM (narzędzie to zaadoptowali także specjaliści SEO, gdzie wykorzystuje się je równie często). Dzięki niemu możemy odkrywać nowe słowa kluczowe, analizować statystyki dotyczące popularności poszczególnych fraz, a także prognozować wydajność kampanii.
Jakie są podstawowe funkcje Google Keyword Plannera?
Google Keyword Planner to narzędzie, które staje się nieocenionym sojusznikiem w kształtowaniu efektywnej strategii SEM, umożliwiając precyzyjne planowanie kampanii searchowej i pomagając osiągnąć sukces w dynamicznym środowisku marketingu wyszukiwarkowego.
Wyszukiwanie nowych słów kluczowych
Jedną z głównych funkcji Planera jest możliwość generowania propozycji słów kluczowych. Wystarczy wprowadzić frazy (obowiązuje limit 10 początkowych rekordów do wprowadzenia) lub adres URL witryny:
Wynikiem będą podstawowe metryki dotyczące danych fraz, takie jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań (wraz z mini wykresem, który można powiększyć po najechaniu na niego), procentową zmianą trendu, określeniem poziomu konkurencji (brak, niska, średnia, duża) oraz szacowane stawki za kliknięcie za dolną oraz pierwszą pozycję reklamy. Opcja „Poznaj nowe słowa kluczowe” oznacza także, że zostaną nam podane propozycje oraz dane do fraz powiązanych z rekordami (lub stroną www) podaną w pierwszym kroku:
Możesz również skorzystać z opcji filtrowania, aby zawęzić swoje wyniki do tych, które są najbardziej istotne dla Twojego biznesu – filtruj według lokalizacji, języka, wyszukiwań miesięcznych, konkurencji czy prognozowanego CPC.
Planer Słów Kluczowych Google pozwala również na wyszukiwanie pytań, które użytkownicy mogą wpisywać w Google. To pozwala zrozumieć, jakie problemy próbują rozwiązać Twoi potencjalni klienci, a następnie dostosować do nich komunikację reklamową oraz strategię content marketingową.
A faktyczne wykorzystanie na przykładzie? Przyjmijmy, że chcemy zareklamować kwiaciarnię, która jest „półkę wyżej”. Jakich słów powinni szukać klienci, gdy chcą znaleźć właśnie nas? Do głowy przychodzą określenia związane z czymś luksusowym, premium, eleganckim. Tylko czy takie frazy faktycznie są szukane przez użytkowników?
Zbyt abstrakcyjny przykład? Przyjmijmy bardziej życiowy – nowe budownictwo określane jest z każdej strony jako „apartamenty premium” i słownictwo takie jest już codziennością w branży deweloperskiej. Tylko czy jest faktycznie używane przy wyszukiwaniach? Niekoniecznie, nawet dla terenu całej Polski potencjały są znikome:
Co robimy w takiej sytuacji? Reklamy kierujemy na bardziej popularne frazy lokalne (np. „mieszkania Warszawa”), a samą treść dotyczącą jakości przemycamy w treści reklam.
Określanie metryk dla znanej listy słów kluczowych
Jeżeli nie chcemy szukać nowych fraz kluczowych, a znamy już je i chcemy sprawdzić dane dla dużej ich ilości (opcja „Poznaj nowe słowa kluczowe” jest ograniczona do 10 rekordów), powinniśmy skorzystać z drugiej opcji, czyli „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”:
Skorzystanie z tej opcji pozwoli nam sprawdzić dane dla większej liczby rekordów – nawet kilku tysięcy jednorazowo. Możemy nie tylko wprowadzać ręcznie listę takich fraz, ale także przesłać gotowy, wcześniej odpowiednio sformatowany plik z taką listą.
Analiza statystyk fraz kluczowych za pomocą Google Keyword Plannera
Google Keyword Planner dostarcza informacji na temat popularności poszczególnych fraz, wskazując ich średnią liczbę wyszukiwań na miesiąc, a także trendy w czasie (dane niestety pokazywane są dopiero dla zakończonego miesiąca). Jest to niezwykle cenne narzędzie, które pomoże Ci zrozumieć, które słowa kluczowe są najbardziej efektywne. Pokazywany jest także zbiorczy wykres dla wszystkich fraz znajdujących się w tabelce wynikowej:
Prognozy skuteczności fraz kluczowych
Inną przydatną funkcją jest prognozowanie wydajności dla określonych słów kluczowych. Na podstawie historycznych danych, Planer może przewidzieć, jak dane słowo kluczowe będzie performować w przyszłości, uwzględniając przewidywane kliknięcia, szacowane koszty i potencjalną konwersję. By dodać frazy kluczowe z tabelki do planu, należy je zaznaczyć i wybrać opcję „Plan”, a w przypadku, gdy w narzędziu jeszcze nie ma takiego planu – kliknąć „Aby utworzyć plan, dodaj słowa kluczowe”:
Krokiem numer trzy jest sprawdzenie prognoz dla wybranych fraz – tutaj możemy określić szczegóły dotyczące budżetu:
W ten sposób otrzymujemy tabelkę, na podstawie której możemy określić estymowaną skuteczność wybranych fraz kluczowych oraz to, jaki budżet jest nam potencjalnie potrzebny do osiągnięcia planowanych celów.
Należy pamiętać, że estymacje oparte są na średnich wartościach rynkowych uzyskiwanych w Google Ads i jak wszystkie przewidywania dotyczące przyszłości – nie są żadnym pewnikiem. Świat reklamy byłby niesamowicie prosty, gdyby wszystko zależało tylko od wybranych fraz oraz przeznaczonego budżetu 😊
Google Keyword Planner – alternatywy narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych
Google Keyword Planner to narzędzie, które zasłynęło z dostarczania cennych danych na temat wyszukiwania słów kluczowych – a przyczyniły się do tego dwa powody:
- pochodzi od giganta w świecie wyszukiwarek (czyli jest zasilany danymi pochodzącymi bezpośrednio od dostawcy),
- jest darmowe 😊 (o ile mamy aktywną kampanię na koncie Google Ads, w przeciwnym wypadku jego funkcjonalność jest ograniczona, w tym ta kluczowa – czyli zamiast konkretnych danych dotyczących średniego wolumenu wyszukiwań w miesiącu, otrzymujemy jedynie zakresy typu 10-100).
Rynek nie znosi monopolistów, dlatego istnieje wiele innych narzędzi, które mogą być solidną alternatywą dla Planera Słów Kluczowych Google. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
1. SEMrush: https://www.semrush.com/
SEMrush to jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO na rynku. Oferuje wiele funkcji, które pomagają w optymalizacji stron internetowych, a jedną z nich jest narzędzie do badania słów kluczowych. SEMrush nie tylko pokazuje statystyki dotyczące konkretnych słów kluczowych, ale również sugeruje powiązane frazy, które mogą pomóc w generowaniu większego ruchu.
2. Ahrefs: https://ahrefs.com/
Ahrefs jest kolejnym potężnym narzędziem SEO, które oferuje funkcję badania słów kluczowych. Pozwala na analizę fraz kluczowych w kontekście ich pozycji w wynikach wyszukiwania, liczby kliknięć, poziomu konkurencji i wielu innych parametrów.
3. Moz Keyword Explorer: https://moz.com/explorer/
Moz Keyword Explorer to narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych, analizę ich potencjału, śledzenie rankingu i tworzenie list słów kluczowych. Moz oferuje również unikalne metryki, takie jak „potencjał organicznego kliknięcia”, który pokazuje, jak wiele kliknięć można spodziewać się po danym słowie kluczowym.
4. Ubersuggest: https://neilpatel.com/ubersuggest/
Ubersuggest, narzędzie stworzone przez Neila Patela, jest darmową alternatywą do Google Keyword Planner. Umożliwia badanie słów kluczowych, analizę SEO oraz generowanie pomysłów na content.
5. Senuto: https://www.senuto.com/pl/
I na koniec coś z polskiego rynku – rodzime narzędzie, które oprócz wyszukiwania fraz kluczowych, pozwala także badać potencjalny ruch na stronach internetowych, określać sezonowość, posiada także bardzo wiele innych funkcji przydatnych w SEO.
Minusy? Głównie koszt każdego z narzędzi (większość z nich oferuje darmowe dzienne limity wyszukiwań oraz w każdym przypadku – dodatkowe funkcjonalności, głównie pod kątem SEO) oraz w niektórych przypadkach – ograniczone dane dla rynku polskiego.
Podsumowanie
Google Keyword Planner jest nieocenionym narzędziem dla każdego specjalisty PPC. Dzięki niemu możesz optymalizować swoje kampanie, osiągając lepsze wyniki i większą efektywność (w tym – ograniczenie przepalania budżetu). Pamiętaj jednak, że samo narzędzie to nie wszystko, a dość łatwo tu o błędne zinterpretowanie prezentowanych danych – prawdziwy sukces leży w umiejętnym wykorzystaniu informacji, które dostarcza.