Struktura konta reklamowego Allegro Ads
Rozpoczynając przygodę z Allegro Ads, musimy zacząć od podstaw, czyli od poznania struktury konta reklamowego. Najwyższym z poziomów jest kampania, którą dzielimy na grupy reklam. W grupach reklam umieszczamy poszczególne oferty, które chcemy reklamować (dla reklam graficznych i showcase, na najniższym stopniu są reklamy graficzne – statyczne lub generowanie dynamicznie z szablonu). Na poziomie grup reklam ustalamy budżety dzienne i maksymalny CPC/CPM, czyli maksymalny koszt kliknięcia, który jesteśmy w stanie ponieść za poszczególne kliknięcie /lub koszt za 1000 odsłon reklamy graficznej.

Typy reklam w Allegro Ads
Allegro Ads daje nam możliwości dostosowania naszych reklam w zależności od celu, jak i ich umiejscowienia. Allegro Ads serwuje nam do wyboru oferty sponsorowane, reklamy graficzne i sieć reklamową, która obejmuje Google Ads i Facebook Ads! Tak, tak, reklamy naszych ofert z Allegro mogą wyświetlać się w ekosystemie reklamowym Google i Facebook, przez co możemy „złapać” naszego potencjalnego klienta poza serwisem Allegro.pl.
Oferty sponsorowane – Allegro Ads
Oferty sponsorowane wywoływane są przez frazy kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkownika. Frazy te umieszczamy w tytułach i opisach naszych produktów, przez co system może powiązać wyszukiwanie użytkownika z naszą ofertą. Do optymalizacji należy też wykorzystać parametry aukcji – np. dodać odpowiedni typ produktu. Oferty sponsorowane rozliczamy w modelu PPC (Pay Per Click), czyli ponosimy opłatę za każde kliknięcie w naszą reklamę. Mamy możliwość ustalenia kosztu, jaki chcemy ponieść za pojedyncze kliknięcie.
Gdzie wyświetlają się oferty sponsorowane Allegro Ads?
W wynikach wyszukiwania na najczęściej dwóch pierwszych i dwóch ostatnich pozycjach każdej ze stron (w niektórych kategoriach przy określonym widoku ofert można spotkać 3 oferty sponsorowane):

W wynikach wyszukiwania pomiędzy ofertami na listingu:

Obok wyników wyszukiwania, w lewej kolumnie pod filtrami:

Na stronie głównej Allegro w sekcji „Strefa okazji”, jak i na stronach stref specjalnych:

Na stronach konkretnych ofert:

Tworzenie oferty sponsorowanej w Allegro Ads:
- W panelu reklamowym Allegro Ads klikamy w przycisk „Dodaj kampanię”:

- Następnie wybieramy typ kampanii do stworzenia „Oferty sponsorowane” i klikamy w przycisk „Skonfiguruj kampanię”:

- Kolejny krok składa się z kilku czynności do wykonania. W pierwszym etapie dodajemy nazwę kampanii i grupy reklam. Następnie musimy wybrać oferty, które chcemy reklamować. System daje nam cztery możliwości wyboru ofert:
- reklamowanie wszystkich ofert (zalecane na samym początku działań reklamowych),
- automatyczna reklama naszych bestsellerów,
- ustawienie reguł, które mają wskazywać reklamowane oferty,
- ręczny wybór poszczególnych ofert.

Następnie wybieramy miejsca emisji naszych reklam. Zaznaczamy wszystkie dostępne placementy w obrębie Allegro, pamiętając o odznaczeniu sieci reklamowej.

Ostatnim krokiem konfigurowania kampanii Allegro Ads jest ustawienie budżetu, maksymalnego CPC, dat emisji reklam i ewentualnego budżetu całkowitego:

Analizując wydatki naszych kampanii, musimy pamiętać, że budżet Allegro Ads jest przechodni i elastyczny, co oznacza, że w zależności od natężenia ruchu i zainteresowania naszymi ofertami, budżet dzienny może nie być wydany lub może zostać przekroczony o maksymalnie 30%. Wydatki jednak nie przekroczą ustalonego budżetu dziennego pomnożonego przez liczbę dni tygodnia. Dodatkowo, nie jest on rozkładany równomiernie w ciągu dnia. Jest maksymalnie zużywany od rana do momentu jego całkowitego wydania.
Reklama Graficzna – Allegro Ads
Drugim typem reklamy w Allegro Ads jest reklama graficzna. Jej celem jest dotarcie do użytkowników poszukujących produktu, którzy jeszcze jednak nie mają sprecyzowanej decyzji zakupowej. Taką reklamą mamy szanse „zwabić” klienta i skłonić go do zakupu produktu właśnie na naszej aukcji. Reklamę graficzną w Allegro Ads możemy porównać do reklamy outdoorowej, jaką są banery reklamowe. Reklama graficzna zwiększa rozpoznawalność marki, zawiera logotyp, hasło reklamowe i przekaz graficzny. Reklamy te wyświetlają się w zależności od wyszukiwanych fraz kluczowych, jak i kategorii. Za reklamy graficzne w Allegro Ads rozliczamy się w modelu CPM, czyli za tysiąc wyświetleń.

Szablonowa reklama graficzna
Graficzne reklamy Allegro Ads dzielą się na 3 rodzaje, ze względu na ich elementy składowe. Pierwszym z nich jest reklama szablonowa, która posiada logo, hasło reklamowe i dwie lub trzy dynamicznie dobierane oferty (spośród maksymalnie 15 podpiętych do reklamy). Występuje ona w następujących umiejscowieniach:
- Góra i dół strony z wynikami wyszukiwania:

Szablonowa reklama graficzna Allegro Ads – góra wyników wyszukiwania

- Na stronie przedmiotu pod sekcją „O sprzedającym”:

- Po lewej stronie wyników wyszukiwania:

Tworzenie graficznej reklamy szablonowej w Allegro Ads:
Na samym początku wpisujemy nazwę kampanii i nazwę grupy reklam. Wybieramy markę do promowania, którą musimy wcześniej dodać:

Następnie wybieramy typ reklamy, w tym przypadku jest to reklama szablonowa:

Po wyborze reklamy pojawią się kolejne pola do wypełnienia. Jest to nazwa reklamy, treść reklamy, link pod który kierować ma reklama. Wybieramy również oferty do reklamowania:

Wybieramy również zasięg kategorii reklamy – precyzyjny lub rozszerzony, dodajemy słowa kluczowe i wykluczające:

Ustalamy miejsca emisji reklamy szablonowej:

W ostatnim kroku określamy budżet dzienny, budżet całkowity (opcjonalnie), maksymalny CPM, daty emisji i klikamy w przycisk „Stwórz reklamę”:

Banerowa reklama graficzna
Kolejnym typem reklamy graficznej w Allegro Ads jest banerowa reklama graficzna, która wykorzystuje statyczną grafikę. Reklama ta występuje na:
- górze i dole strony z wynikami wyszukiwania:

- stronie przedmiotu pod sekcją „O sprzedającym”:

Tworzenie graficznej reklamy banerowej w Allegro Ads:
Tak jak w przypadku reklamy szablonowej, wpisujemy nazwę kampanii i nazwę grupy reklam (jeżeli tworzymy nową kampanię). W naszym przykładzie posłużymy się wcześniej stworzoną kampanią i grupą reklam, więc przechodzimy bezpośrednio do etapu wyboru typu reklamy, którą chcemy utworzyć:

Dodajemy nazwę reklamy, link do listy ofert na Allegro i dwa banery w formacie .jpg lub .png o wymiarach 932×125 pikseli i 1080×288 pikseli. Wybieramy również kategorie, w których powinna pokazywać się reklama:

Banery reklamowe należy tworzyć według wytycznych udostępnionych przez Allegroi:
- nie możemy używać konkretnej ceny, na przykład 99 zł. Musimy stosować zapis „od”,
- reklamy nie mogą zawierać treści niecenzuralnych i błędów ortograficznych,
- baner nie może być reklamą jednego produktu,
- na grafikach należy uwzględnić marginesy,
- nie możemy umieszczać zbyt wielu zdań (np. używając małej czcionki),
- nie możemy stosować nieodpowiednich wyrównań tekstu i pisowni tylko dużymi literami,
- nie można używać logotypu Allegro,
- nie można umieszczać elementów imitujących przyciski np. „Zamów teraz”,
- grafiki nie mogą zawierać nawiązań do zewnętrznych sklepów i witryn internetowych.
W kolejnym kroku dodajemy słowa kluczowe i słowa wykluczające:

Przechodzimy do sekcji informującej o miejscu emisji:

Na samym końcu określamy budżet i daty emisji:

Nasza banerowa reklama graficzna jest gotowa!
Reklama graficzna na stronie głównej Allegro
Ostatnim typem reklamy graficznej jest reklama na stronie głównej Allegro. Na dzień 23.05.2022 reklama ta jest w wersji beta.
Występuje ona w sekcji z polecanymi ofertami u góry strony głównej Allegro:

Tworzenie graficznej reklamy na stronie głównej Allegro:
Po wpisaniu nazwy kampanii i nazwy grupy reklam wybieramy interesujący nas typ reklamy – reklama na stronie głównej Allegro:

Uzupełniamy nazwę reklamy, treść reklamową pod bannerem i dodajemy adres URL, do którego ma kierować reklama (lista naszych ofert na Allegro). Wgrywamy dwa banery o rozmiarach 960×252 pikseli i 600×200 pikseli. Wybieramy kategorie, w których powinna pokazywać się reklama.

Miejsce emisji narzucone jest z góry:

Następnie przechodzimy do ustawień budżetowych i dat emisji:

Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy w przycisk utworzenia kampanii.
Sieć reklamowa – Google Ads & serwisy partnerskie
Allegro Ads daje nam możliwość wyświetlania reklam naszych ofert sponsorowanych nie tylko w obrębie serwisu Allegro. Istnieje możliwość wyjścia „dalej” z naszymi ofertami, do miejsc takich jak placement reklam produktowych Google i serwisy partnerskie Allegro (Wirtualna Polska Holding S.A. – wp.pl, o2.pl i 40 innych branżowych stron). W sieci reklamowej nie mamy wpływu na pojedynczy koszt kliknięcia w reklamę. System sam dostosowuje koszt kliknięcia (CPC), aby maksymalizować zysk z inwestycji.
Przykładowa reklama sponsorowanej oferty Allegro w Google:

Reklama Allegro w Google Ads
Przykładowa reklama sponsorowanej oferty Allegro w serwisie partnerskim o2.pl:

Tworzenie oferty sponsorowanej Allegro w placementach Google i serwisach partnerskich:
Na samym początku wybieramy, jaką kampanię chcemy stworzyć, tj. oferty sponsorowane:

Wpisujemy nazwę kampanii, grupy reklam i wybieramy, jakie oferty chcemy promować:

W dalszej kolejności przechodzimy do wyboru miejsc emisji. Musimy pamiętać o odznaczeniu miejsc związanych z witryną Allegro. Zalecamy rozdzielanie sieci reklamowej na dwie odrębne kampanie – Google i Serwisy partnerskie.

Następnie określamy budżet i daty emisji:

Facebook Ads
Może wydawać się to zaskakujące, ale reklamy do ofert Allegro Ads mogą wyświetlać się również w serwisie Marka Zuckerberga, czyli na Facebooku. Połączenie Allegro + Facebook, działa na zasadzie remarketingu dynamicznego. Użytkownikowi Facebooka wyświetlane są produkty, które oglądał na Allegro lub produkty najbardziej do nich podobne (jeżeli system uzna, że zostaną kliknięte), ale finalnie nie dokonał zakupu na Allegro. Będą to tylko nasze oferty, które po kliknięciu przenoszą ponownie do witryny Allegro. Za reklamy wyświetlane na Facebooku jesteśmy rozliczani w modelu CPC, a system sam stara się osiągnąć jak największą liczbę kliknięć w reklamę. System Facebook samodzielnie wybiera umiejscowienie naszej reklamy.

Tworzenie graficznej reklamy szablonowej w Allegro Ads:
Wybieramy interesujący nas typ reklamy – Facebook Ads

Następnie nadajemy nazwę kampanii, grupie reklam i wybieramy oferty do reklamowania:

Na samym końcu określamy budżet, daty emisji i opcjonalnie – budżet całkowity.

Tym sposobem nasza kampania wyświetlająca produkty na Facebooku została stworzona.
Analiza danych w Allegro Ads
Allegro daje nam dostęp do bardzo prostego panelu analitycznego, w którym możemy sprawdzić podstawowe informacje o wynikach naszych kampanii (kliknięcia, odsłony, CTR, CPC, koszt, itp.):

Oprócz standardowych parametrów, możemy również sprawdzić zainteresowanie, czyli łączną liczbę ofert obserwowanych i dodanych do koszyka przez 7 kolejnych dni od kliknięcia w ofertę sponsorowaną, jak i sprzedane sztuki, czyli łączną liczbę sprzedanych ofert zliczoną przez 7 kolejnych dni od kliknięcia w ofertę sponsorowaną.
Dodatkowo mamy możliwość rozbicia wyników ze względu na miejsce emisji, co jest pomocne i polecane, jeżeli w kampaniach sponsorowanych używamy umiejscowień, które znajdują się poza serwisem Allegro:

Ads 4 Brands
Agencje partnerskie Allegro mają możliwość skorzystania z opcji „Ads 4 Brands”.
Ads 4 Brands jest to opcja skierowana do producentów/marek i sprzedawców współpracujących z nimi. Dzięki temu rozwiązaniu możemy utworzyć jedno główne konto, które posłuży nam do reklamowania sprzedawców marki.
Kampanie Ads 4 Brands zakładamy tak jak standardowe kampanie. Dodatkowo wybieramy ID sprzedawcy na Allegro, którego chcemy wspierać w danej kampanii. Konkretne oferty muszą być podpięte do konta przez obsługę techniczną Allegro.

Dzięki Allegro 4 Brands możemy:
- promować naszą markę bez konieczności prowadzenia bezpośredniej sprzedaży,
- zarządzać kampaniami z poziomu jednego konta,
- widzieć statystyki wielu sprzedających na jednym koncie,
- wykorzystywać optymalnie budżety bez rywalizacji stawek.
Informacje dodatkowe – Allegro Ads
- W początkowej fazie rekomendowane jest promowanie wszystkich dostępnych produktów.
- Budżet dzienny nie jest ustalany „na sztywno” – maksymalna różnica między ustawieniami a realnie wydaną kwotą może wynosić 30%.
- Narzucone z góry minimalne stawki CPC dla poszczególnych działów:
- 10 gr. – elektronika, moda, uroda, sport i turystyka, kolekcje i sztuka, kultura i rozrywka.
- 25 gr. – dom i ogród, supermarket, zdrowie, firma, ogłoszenia
- Do łatwiejszego zarządzania ofertami z różnymi stawkami minimalnymi, rekomendowane jest umieszczanie ich w oddzielnych grupach reklam (Oferty CPC 10 gr., Oferty CPC 25 gr).
- Dbając o dobry wynik jakości oferty możemy wyświetlać się nawet, gdy konkurencja używa większych stawek CPC. Na dobry wynik jakości reklamy składają się następujące elementy:
- Tytuł oferty – powinien być dopasowany do wyszukiwań użytkowników.
- Opis oferty – powinien być dokładny i spełniać wszystkie zasady porządkowe.
- Parametry produktu – powinny być uzupełnione w opisie oferty.
- Zdjęcia produktu – powinny być dobrej jakości, jak i spełniać bieżące wymogi. W celu zwiększenia oceny, rekomendowane jest dodanie co najmniej 3 zdjęć.
- Różne opcje wysyłki – większa liczba opcji wysyłki, jak i szybkość wysyłki zwiększa jakość oferty.
- Status zaufanego sprzedawcy – zwiększa jakość oferty.
- Klikalność – najczęściej klikane oferty, to znak dla algorytmu, że jest to dobrze dopasowana do zapytania oferta.
- Współczynnik konwersji.
- Popularność krocząca z ostatnich 30 dni oferty.
Jeżeli jesteś zainteresowany rozpoczęciem działań reklamowych na Allegro, wypełnij brief, napisz maila lub zadzwoń! Zagrajmy w jednej drużynie!