Ocena sprzedawcy – czym jest i co się na nią składa?
Pod określeniem Ocena Sprzedawcy kryje się rozszerzenie reklam Google Ads. Jest ono o tyle oryginalne, że uruchamiane jest automatycznie. Nie zaś, jak w przypadku innych rozszerzeń – przez użytkownika. Ponadto musi zostać spełnionych kilka warunków, by Google takie rozszerzenie w naszych reklamach wdrożyło. Sklep musi uzyskać około 150 opinii i powinny mieć one przynajmniej średnią wartości 3,5. Jak jednak uzyskać owe opinie? Pobierane są one z kilku źródeł, między innymi:
– Opinie konsumenckie Google
– Partnerskie źródła zewnętrzne – ich lista dostępna jest pod tym adresem. Warto jednak mieć na uwadze, że są to serwisy niedostępne na rynku polskim. Obecne u nas odpowiedniki (jak Ceneo, Opineo, etc.) nie należą do partnerów Google.
Opinie Konsumenckie Google
Uruchomiony w 2017 roku program Opinie Konsumenckie Google pozwala na zbieranie opinii i badanie satysfakcji klientów po dokonanym procesie zakupowym w sklepie online. Aby Google mogło zacząć gromadzić oceny, konieczne jest przystąpienie do programu poprzez dołączenie do niego w panelu Google Merchant Center. Klienci zaczną otrzymywać krótką ankietę, ukazującą się po sfinalizowaniu transakcji. Dzięki temu nie musimy mieć obaw, że użytkownik zostanie zniechęcony do zakupu dodatkowymi okienkami przed jego finalizacją. Ponadto klient musi wyrazić zgodę na przeprowadzenie ankiety.
Co więcej, możliwe jest wyświetlanie na stronie sklepu modułu z ocenami. Potrzebne jest do tego jednak wdrożenie odpowiedniego skryptu w kodzie strony.
Jak uruchomić i wdrożyć Opinie Konsumenckie Google?
- Należy zalogować się na konto Google Merchant Center – w przypadku jego braku konieczna jest rejestracja.
- Następnie kliknąć w prawym górnym rogu menu i przejść do Programy Merchant Center
- Kliknąć Dołącz na karcie Opinie Konsumenckie i zaakceptować warunki umowy
Oceny sprzedawców – jak to wygląda?
Po finalizacji transakcji klient otrzyma poniższe zapytanie
Jeśli wybierzemy to rozszerzenie w naszej kampanii Google Ads, to po przekroczeniu około 150 opinii ze wszystkich wybranych źródeł, Google automatycznie zacznie dodawać je do wybranych reklam. Niestety reklamodawca nie ma możliwości wpływu na, to kiedy i gdzie rozszerzenie się pojawi ani obecnie nie ma możliwości wprowadzania modyfikacji – wg informacji udzielonej przez Google – w przyszłości może to ulec zmianie.
Gdy jednak rozszerzenie zostanie wprowadzone, będzie się prezentować następująco:
W przypadku reklamy produktowej
W przypadku reklamy tekstowej
Ocena sprzedawcy a efekty prowadzonych kampanii
Istotnym pytaniem, jakie może się nasuwać osobom, które z tym rozszerzeniem nie miały jeszcze do czynienia, jest to, jakich efektów możemy się spodziewać, gdy wdrożymy Ocenę Sprzedawcy. Odpowiedź nie jest jednoznaczna z kilku względów. Jak w przypadku wszystkich opcji i rozszerzeń, wiele zależy od indywidualnych kwestii, branży czy też samych ocen. Można się spotkać z informacjami, że progiem zaufania dla około 30-40% odbiorców jest już 3/5 gwiazdki. Progiem, czyli sytuacją, w której potencjalny klient w ogóle bierze pod uwagę zakupy w danym sklepie. Kolejnych około 30% osób za próg ten utożsamia już 4 gwiazdki. Tylko kilka procent natomiast oczekuje 5/5. Jest więc duża szansa, że nawet gdy ocena sklepu nie jest najwyższa, to wyświetlana reklama wraz z rozszerzeniem przyciągnie uwagę klienta. Zadzieje się to dzięki wyróżnieniu jej spośród innych, a widoczna ocena pomoże zdobyć jego zaufanie i zachęci do kliknięcia oraz zapoznania się bliżej z przedstawianą przez nas ofertą.
Nie mniej istotną zachętą do wypróbowania skuteczności rozszerzenia Oceny Sprzedawcy bezpośrednio na własnych reklamach jest fakt, że kliknięcie reklamy wraz z dodaną oceną kosztuje dokładnie tyle samo co bez niej. Nie podwyższa to więc w żaden sposób kosztu przeprowadzanej przez nas kampanii. Samo Google również rekomenduje jego dodanie, zachęcając potencjalnym 10% wzrostem klikalności. Czy należy ufać Google w tej sprawie? Często okazuje się, że tak, więc jak to zazwyczaj bywa – warto wypróbować.
Do prób zachęca także to, że rozszerzenie w Polsce wciąż jest stosunkowo nowe. A zatem konkurencja, która je wdrożyła i uzyskała już 150 opinii, nie jest duża. To miejsce dla nas, opcja na pewnego rodzaju innowacyjność.