Strategia Digital Marketingu
Marketing bez strategii to często chaotyczny zbiór aktywności reklamowych w losowych kanałach, którego skuteczność… też bywa losowa.
Strategia marketingowa to spójny z celami biznesowymi plan działania, którego wdrożenie i stały rozwój stanowi ważną przewagę konkurencyjną.
Wierzymy, że dobra strategia pozwala na efektywne inwestowanie w rozwój biznesu poprzez uporządkowany marketing.
- Twoje produkty/usługi są porównywalne lub lepsze od konkurencji, ale to oni więcej sprzedają i szybciej rosną.
- Latami to, co Twoja firma robiła w marketingu, „jakoś” działało, ale w obliczu większej konkurencji czy gorszej kondycji rynku efektywność spadła.
- Czujesz, że tak naprawdę w Twojej firmie brakuje pomysłu na marketing.
- Obawiasz się lub wręcz jasno widzisz, że przepalasz pieniądze na nietrafione reklamy, które nie przynoszą leadów / sprzedaży.
- Dotychczasowe metody pozyskiwania klientów (polecenia, relacje, sprzedaż wychodząca) to już za mało, by napędzić dalszy wzrost Twojej firmy.
- Masz dosyć konkurowania ceną, nie chcesz ciągle organizować promocji, by pobudzić sprzedaż.
- Masz wrażenie, że Twoja agencja działa w sposób schematyczny, nie ma jasnego planu na marketing konkretnie dla Twojej firmy.
- Uważasz, że przewagi Twojej firmy to x lat doświadczenia, jakość, uczciwość, elastyczność i 4 certyfikaty.
Dlaczego warto opracować strategię digital marketingu?
Otoczenie marketingowe każdej firmy to wieloelementowa i wielowymiarowa plątanina, złożona z silnych / słabych stron marki, produktu lub usługi, różnych segmentów klientów i ich oczekiwań oraz wielu lejków i schematów zakupowych.
Strategia marketingowa to mapa tej galaktyki. Pozwala na opisanie i połączenie ze sobą różnych punktów otoczenia w taki sposób, by możliwy był wybór najlepszej trasy dla Twojego marketingu.
Dzięki warsztatom strategicznym zmapujemy i uporządkujemy Twoje:
- Segmenty klientów i Buyer Persony
- Problemy i wyzwania stojące przed każdym segmentem
- Propozycje wartości, czyli Twoje metody na zaspokojenie potrzeb konkretnego segmentu
- Procesy zakupowe Twoich klientów
- Zarys lejków marketingowych odpowiadających tym procesom
- W przypadku e-commerce – pomożemy policzyć takie poziomy ROASu, które pomogą realizować cele biznesowe (zazwyczaj to wcale nie jest „jak najwięcej”)
Połączenie tego z Twoją strategią biznesową pozwoli na stworzenie strategii marketingowej, czyli takiej kombinacji tych elementów, której zaadresowanie działaniami marketingowymi da największą szansę na sukces.
- 1. Wstępna konsultacja Niezobowiązująca rozmowa diagnozująca czy faktycznie potrzebujesz w tym momencie strategii marketingowej.
- 2. Warsztaty strategiczne Cykl spotkań z Tobą i Twoim zespołem, na których przeanalizujemy obecny marketing Waszej firmy, konkurencję i nakreślimy założenia strategii.
- 3. Taktyczny plan marketingu Nasz zespół przekuje strategię opracowaną w ramach warsztatów na taktyczny plan marketingowy precyzujący grupy docelowe, lejki marketingowe oraz komunikację.
- 4. Ciągłe działania Jeśli chcesz, zajmiemy się także wdrożeniem w życie planu marketingowego i jego stałą analizą i optymalizacją.
Co zyskasz dzięki Strategii Digital Marketingu?
Uporządkowany marketing
Dzięki zmapowaniu i spisaniu Twojej strategii marketingowej masz jasny kierunek planowania, wdrożenia i prowadzenia swoich aktywności marketingowych. Znasz swoje mocne strony, posiadasz bazę segmentów i buyer person oraz ich problemy.
Wyższy zwrot z inwestycji
Dzięki strategii inwestujesz pieniądze w marketing do klientów, którzy będą dla Ciebie długoterminowo najbardziej atrakcyjni. Dodatkowo, komunikujesz się z nimi w taki sposób, który maksymalizuje ich zainteresowanie. To wszystko sprawia, że Twój marketing będzie dużo bardziej skuteczny niż chaotyczne reklamowanie wszystkiego wszystkim.
Gotowy plan działania
Dzięki warsztatom strategicznym będziemy w stanie przygotować dla Ciebie taktyczny plan marketingowy na najbliższe miesiące. Zaprojektujemy mediaplan i lejki marketingowe, stworzymy listę rekomendacji zmian na Twojej stronie www, rozpiszemy plan content marketingu oraz specyfikację i wytyczne do stworzenia tekstów i banerów reklamowych.
Przewaga konkurencyjna
Skuteczny marketing prowadzony zgodnie z mądrą strategią to w wielu przypadkach jedna z najlepszych dróg do długoterminowego wzrostu sprzedaży, rentowności i skalowania biznesu.
Porozmawiajmy o rozwoju marketingu Twojej Firmy.
Prawdopodobnie możesz zastanawiać się:
-
Czy możliwe jest rozpoczęcie współpracy bez stworzenia strategii?
Mocno wierzymy, że rozpoczęcie współpracy od warsztatów i stworzenia strategii jest najlepszą metodą na długą, partnerską współpracę, która zaowocuje sukcesem klienta. Jako agencja, mamy wtedy najlepszą możliwą bazę to planowania i prowadzenia digital marketingu, dzięki temu możemy być skuteczni. Dodatkowo, klienci doskonale wiedzą wtedy, co i dlaczego dla nich robimy, co pozytywnie wpływa na jakość współpracy po obu stronach.
Jednak, jeśli czujesz, że nie jesteś jeszcze gotowa/y na budowanie strategii, ale chcesz sprawdzić jak wygląda współpraca z nami to zapraszamy do kontaktu, postaramy się zaproponować Ci wartościowe taktyczne działania, które są możliwe do wdrożenia bez uprzedniej pracy nad strategią.
-
Ile kosztuje stworzenie strategii digital marketingu?
Długość i poziom skomplikowania procesu tworzenia strategii zależy od wielu czynników. Podczas wstępnej konsultacji zadamy Ci kilka pytań, które pomogą nam lepiej zrozumieć, na jakim etapie znajduje się Twój marketing i jak możemy wspólnie pracować nad stworzeniem skutecznej strategii. Na tej podstawie będziemy w stanie przedstawić ofertę cenową.
Warto tu jednak wspomnieć, że budowaliśmy strategię zarówno dla małych, początkujących e-commerców jak i dla dużych firm usługowych czy produkcyjnych.
Dodatkowo, z naszego doświadczenia wynika, że już 2-3 miesiące przepalania budżetów w skutek prowadzenia źle zaplanowanego marketingu może być znacznie „droższe” niż początkowa inwestycja w strategię.
-
Czy budujecie strategie zarówno w B2B, jak i B2C?
Tak, chociaż oczywiście robimy to inaczej.
Mamy świadomość, że marketing B2B znacznie różni się od tego w sektorze B2C. Dlatego też agendy i przebieg warsztatów strategicznych dla tych 2 obszarów wyraźnie się u nas różni.
Przykładowo, w B2B zdecydowanie wiekszą uwagę przykładamy do szczegółowego zmapowania procesów zakupowych, które są tutaj zdecydowanie dłuższe i bardziej skomplikowanie niż te w B2C. Skupiamy się także na uspójnieniu założeń marketingu i sprzedaży, których relacja w B2B powinna być bardzo ścisła.
W B2C natomiast bardzo dużym punktem rozmów warsztatowych jest na przykład obszar matematyki e-commerce, która pozwala na wyliczenie realnych wskaźników ROAS, przy których mamy szanse na realizację celów.
-
Czy na pewno powinienem rezygnować z niektórych segmentów klientów w mojej strategii?
To bardzo częsta rozterka wielu firm – „Przecież naszym klientem może być każdy, dlaczego mamy z nich rezygnować?”.
Od razu chcemy tutaj Cię uspokoić – to, że w strategii marketingowej zdecydujemy się na aktywację wybranych segmentów klientów nie oznacza, że musisz przestać sprzedawać wszystkim pozostałym. Jeśli przyjdą do Ciebie klienci z innych segmentów i jesteś w stanie w rentowny dla siebie sposób ich obsługiwać, to świetnie.
Wybór segmentów do strategii marketingowej po prostu kanalizuje i skupia Twoje wysiłki i inwestycje marketingowe na tych segmentach, które potencjalnie najchętniej u Ciebie kupią, przez co maksymalizujemy Twój zwrot z inwestycji w marketing.
-
Czy po stworzeniu strategii muszę realizować ją z Wami?
Nie ma takiej konieczności. Na koniec procesu otrzymujesz spisaną strategię marketingową wraz z taktycznym planem działania na 3-6 miesięcy i masz pełną dowolność, co dalej z tym zrobisz.
Oczywiście chętnie zajmiemy się stałymi działaniami skupionymi wokół wdrożenia, zarządzania i optymalizacji planu marketingowego, możesz jednak bez przeszkód zdecydować się na realizację we własnym zakresie lub zlecić stałe działania innemu partnerowi.
-
Ile trwa tworzenie strategii marketingowej i czy muszę być w ten proces zaangażowana/y?
Długość procesu zależy od skomplikowania Twojego otoczenia marketingowego, a także od Twoich możliwości czasowych i chęci zaangażowania się w proces. Jako agencja doradcza moderujemy i prowadzimy proces budowy strategii, ale Twój aktywny udział jest konieczny do końcowego sukcesu.
Średnio cały proces zajmuje od 3 do 6 spotkań warsztatowych (każde spotkanie to 3-4 godziny). Wiemy z doświadczenia, że warto, by pomiędzy warsztatami występował przynajmniej tydzień przerwy, zatem okres warsztatów to ok. 3-6 tygodni.
Do tego po cyklu warsztatów dochodzi nasza wewnętrzna praca nad stworzeniem taktycznego planu marketingowego, co trwa ok. 2 tygodni.
Cały proces to zatem średnio 1-2 miesiące, ale zdarza się, że jest to dłużej, jeśli potrzebna jest większa liczba warsztatów lub niemożliwe są spotkania co tydzień.