Czym są testy A/B?
Testy A/B w kontekście marketingowym to eksperyment, w którym dzielimy odbiorców na dwie grupy, by przetestować wybrane warianty kampanii i określić, które z nich są bardziej skuteczne. W obszarze kampanii PPC, testy A/B mogą polegać na porównaniu skuteczności dwóch różnych nagłówków reklamy, grafik czy stron docelowych. Jest to świetny sposób na sprawdzenie, jaki wariant danej zmiennej przynosi najlepsze rezultaty.
Testy A/B mają wiele zalet – pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników i współczynniki konwersji, zmniejszyć koszt kliknięcia i konwersji, zminimalizować ryzyko podjęcia błędnej decyzji optymalizacyjnej i skutecznie tworzyć treści. Dzięki eksperymentom można łatwiej zidentyfikować i wstrzymać reklamy o niskiej skuteczności, lepiej zrozumieć odbiorców i ulepszać ich doświadczenia oraz maksymalizować wyniki kampanii. Testowanie pomaga wprowadzać niewielkie, stopniowe zmiany, które z czasem zoptymalizują zwrot z inwestycji. W ten sposób budżet może być wykorzystany jak najlepiej i jak najmądrzej.
Możemy testować nagłówki i teksty reklam, kreacje graficzne, kolor czcionki, rodzaj wezwania do działania (CTA), cechy grupy docelowej. Opcji jest wiele – można pokusić się o stwierdzenie, że nieskończenie wiele. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób chcemy wykorzystać wnioski wyciągnięte z testu.
Najważniejszym aspektem testowania jest upewnienie się, że modyfikujemy tylko jeden element w danym teście. Aby określić, które zmiany naprawdę poprawią skuteczność kampanii, musimy testować jeden element na raz. Warto również mieć w głowie pytanie, na które test A/B ma odpowiedzieć. Co jest naszym głównym celem – obniżenie kosztu przejścia na stronę docelową, zwiększenie liczby zakupów, obniżenie kosztu konwersji? Pytania takie jak „Czy grafika, która przedstawia ludzi wygeneruje wyższy współczynnik klikalności, niż grafika, która ich nie przedstawia?” lub „Jak kierowanie na odbiorców w wieku 18–24 lat w porównaniu z odbiorcami w wieku 25–34 lat wpłynie na koszt kliknięcia?” jasno określają, która zmienna będzie testowana i jaki wskaźnik jest kluczowy. Warto też pamiętać o odpowiednim czasie trwania eksperymentu – zazwyczaj testy można przeprowadzać przez okres od 1 do 30 dni, ale te trwające krócej niż 7 dni mogą nie być do końca miarodajne.
W środowisku Facebook Ads można skonfigurować test A/B za pomocą narzędzia Eksperymenty, powielając istniejącą kampanię (i zmieniając żądaną zmienną testową na poziomie kampanii lub zestawu reklam), albo tworząc nową kampanię.
Do najczęściej testowanych zmiennych należą między innymi: kreacja graficzna, treść reklamy, grupa odbiorców, umiejscowienia, w których wyświetla się reklama czy wezwanie do działania.
Ważnym krokiem podczas tworzenia testu A/B jest ustalenie, jaki wskaźnik będzie decydował o zwycięstwie kampanii – może to być np. koszt kliknięcia czy koszt zakupu.
Planowanie testu A/B w środowisku Google Ads powinno opierać się na założeniach takich, jak w przypadku platformy Facebook Ads – jasne określenie celu i kluczowego wskaźnika, testowanie tylko jednego elementu na raz, odpowiedni czas trwania eksperymentu. Proces przeprowadzania testu różni się ze względu na interfejs samej platformy, ale również w tym przypadku możemy testować kreacje reklamowe, treść tekstową czy strategię ustalania stawek.
Eksperyment pozwala porównać skuteczność wersji testowej ze skutecznością oryginalnej kampanii. Testy wykorzystują część ruchu i budżetu oryginalnej kampanii i przez określony czas działają równolegle do niej.
Testy A/B to metoda porównywania dwóch różnych wersji danej zmiennej (kreacji graficznej, wieku odbiorców, nagłówka reklamy, długości tekstu) w celu sprawdzenia, która z nich działa lepiej i jest bardziej skuteczna. Nie trzeba czytać w myślach odbiorców, by uzyskać lepsze wyniki. Testy A/B pozwalają podejmować decyzje w oparciu o dane, a nie przeczucia. Wnioski wyciągnięte z odpowiednio przeprowadzonego testu mogą pomóc w optymalizacji kampanii, by skutecznie osiągać założone cele.