4 września 2023 5 minut czytania Olga Zboina

Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC

Marketing to bardzo kreatywna i dynamiczna branża, która bywa nieprzewidywalna. Sukces kampanii nie zawsze da się wyestymować, wyliczyć, wymierzyć. Czasami warto zaufać intuicji, ale zazwyczaj lepiej nie opierać dużych decyzji na przeczuciach – tylko na wynikach. Narzędziem, które może w tym pomóc są testy A/B.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są testy A/B?
  • Dlaczego warto przeprowadzać testy A/B
  • Jak przeprowadzić test A/B w środowisku Facebook Ads (Meta Ads)
  • Jak przeprowadzić test A/B w środowisku Google Ads
  • Jakie zmienne można sprawdzać za pomocą testu A/B
  • Na co zwrócić uwagę przed rozpoczęciem testu A/B

Spis treści

  1. Czym są testy A/B?
  2. Dlaczego warto przeprowadzać testy A/B?
  3. Co możemy sprawdzać w testach A/B?
  4. Jak przeprowadzić test A/B w kampanii PPC?
    1. Testy A/B w kampaniach Facebook Ads (Meta Ads)
    2. Testy A/B w kampaniach Google Ads
  5. Podsumowanie

Czym są testy A/B?

Testy A/B w kontekście marketingowym to eksperyment, w którym dzielimy odbiorców na dwie grupy, by przetestować wybrane warianty kampanii i określić, które z nich są bardziej skuteczne. W obszarze kampanii PPC, testy A/B mogą polegać na porównaniu skuteczności dwóch różnych nagłówków reklamy, grafik czy stron docelowych. Jest to świetny sposób na sprawdzenie, jaki wariant danej zmiennej przynosi najlepsze rezultaty.

Grafika prezentująca dwa różne przyciski CTA jako przykład zmiennej testowanej w teście A/B
Źródło: Wikipedia

Dlaczego warto przeprowadzać testy A/B?

Testy A/B mają wiele zalet – pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników i współczynniki konwersji, zmniejszyć koszt kliknięcia i konwersji, zminimalizować ryzyko podjęcia błędnej decyzji optymalizacyjnej i skutecznie tworzyć treści. Dzięki eksperymentom można łatwiej zidentyfikować i wstrzymać reklamy o niskiej skuteczności, lepiej zrozumieć odbiorców i ulepszać ich doświadczenia oraz maksymalizować wyniki kampanii. Testowanie pomaga wprowadzać niewielkie, stopniowe zmiany, które z czasem zoptymalizują zwrot z inwestycji. W ten sposób budżet może być wykorzystany jak najlepiej i jak najmądrzej.

Co możemy sprawdzać w testach A/B?

Możemy testować nagłówki i teksty reklam, kreacje graficzne, kolor czcionki, rodzaj wezwania do działania (CTA), cechy grupy docelowej. Opcji jest wiele – można pokusić się o stwierdzenie, że nieskończenie wiele. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób chcemy wykorzystać wnioski wyciągnięte z testu.

Jak przeprowadzić test A/B w kampanii PPC?

Najważniejszym aspektem testowania jest upewnienie się, że modyfikujemy tylko jeden element w danym teście. Aby określić, które zmiany naprawdę poprawią skuteczność kampanii, musimy testować jeden element na raz. Warto również mieć w głowie pytanie, na które test A/B ma odpowiedzieć. Co jest naszym głównym celem – obniżenie kosztu przejścia na stronę docelową, zwiększenie liczby zakupów, obniżenie kosztu konwersji? Pytania takie jak „Czy grafika, która przedstawia ludzi wygeneruje wyższy współczynnik klikalności, niż grafika, która ich nie przedstawia?” lub „Jak kierowanie na odbiorców w wieku 18–24 lat w porównaniu z odbiorcami w wieku 25–34 lat wpłynie na koszt kliknięcia?” jasno określają, która zmienna będzie testowana i jaki wskaźnik jest kluczowy. Warto też pamiętać o odpowiednim czasie trwania eksperymentu – zazwyczaj testy można przeprowadzać przez okres od 1 do 30 dni, ale te trwające krócej niż 7 dni mogą nie być do końca miarodajne.

Testy A/B w kampaniach Facebook Ads (Meta Ads)

W środowisku Facebook Ads można skonfigurować test A/B za pomocą narzędzia Eksperymenty, powielając istniejącą kampanię (i zmieniając żądaną zmienną testową na poziomie kampanii lub zestawu reklam), albo tworząc nową kampanię.

Grafika prezentująca ekran początkowy tworzenia testu A/B w panelu Meta Ads
Źródło: Meta Ads Manager

Do najczęściej testowanych zmiennych należą między innymi: kreacja graficzna, treść reklamy, grupa odbiorców, umiejscowienia, w których wyświetla się reklama czy wezwanie do działania.

Grafika prezentująca proces tworzenia testu A/B w panelu Meta Ads
Źródło: Meta Ads Manager

Ważnym krokiem podczas tworzenia testu A/B jest ustalenie, jaki wskaźnik będzie decydował o zwycięstwie kampanii – może to być np. koszt kliknięcia czy koszt zakupu.

Grafika prezentująca ekran wyboru kluczowej metryki decydującej o wyniku testu A/B w panelu Meta Ads
Źródło: Meta Ads Manager

Testy A/B w kampaniach Google Ads

Planowanie testu A/B w środowisku Google Ads powinno opierać się na założeniach takich, jak w przypadku platformy Facebook Ads – jasne określenie celu i kluczowego wskaźnika, testowanie tylko jednego elementu na raz, odpowiedni czas trwania eksperymentu. Proces przeprowadzania testu różni się ze względu na interfejs samej platformy, ale również w tym przypadku możemy testować kreacje reklamowe, treść tekstową czy strategię ustalania stawek.

Grafika prezentująca ekran początkowy tworzenia testu A/B w panelu Google Ads
Źródło: Google Ads

Eksperyment pozwala porównać skuteczność wersji testowej ze skutecznością oryginalnej kampanii. Testy wykorzystują część ruchu i budżetu oryginalnej kampanii i przez określony czas działają równolegle do niej.

Podsumowanie

Testy A/B to metoda porównywania dwóch różnych wersji danej zmiennej (kreacji graficznej, wieku odbiorców, nagłówka reklamy, długości tekstu) w celu sprawdzenia, która z nich działa lepiej i jest bardziej skuteczna. Nie trzeba czytać w myślach odbiorców, by uzyskać lepsze wyniki. Testy A/B pozwalają podejmować decyzje w oparciu o dane, a nie przeczucia. Wnioski wyciągnięte z odpowiednio przeprowadzonego testu mogą pomóc w optymalizacji kampanii, by skutecznie osiągać założone cele.

Blog
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 21 sierpnia 2023
    Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?
    Martyna Cyboroń
  • 7 sierpnia 2023
    Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?
    Jakub Szymczuk
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 2 marca 2021
    Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?
    Jan Raszyński
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 9 września 2019
    9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match