2 marca 2021 15 minut czytania Jan Raszyński

Czym jest Pinterest i jak go używać w marketingu?

Czym jest Pinterest Ads? Jakie są główne grupy docelowe użytkowników korzystających z Pinteresta? Czy da się go wykorzystać w marketingu? Poznaj kompleksowy poradnik jak założyć i skonfigurować kampanię w Pinterest Ads, jak poradzić sobie z Pinterest Tagiem oraz dowiedz się, jakie są cele i formaty reklamowe w Pinterest Ads. Zapraszamy do lektury!

Spis treści

  1. Pinterest - czym jest i do czego służy?
  2. Kto korzysta z Pinteresta? - główne grupy użytkowników
  3. Jak wykorzystać Pinterest Ads w marketingu?
  4. Prawo autorskie na Pinterest
  5. Treści sponsorowane w serwisie Pinterest
  6. Pinterest Ads
    1. Cele kampanii na Pinterest Ads
    2. Formaty reklamowe na Pinterest Ads
  7. Tworzenie kampanii
  8. Przykazania Pinteresta - czego robić nie wolno?
  9. Jak skonfigurować Pinterest Tag?
  10. Podsumowanie

Wciąż nie do końca doceniany przez środowisko marketingu, ale coraz powszechniej zauważany Pinterest daje duże możliwości działania zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i marek. Pinterest rośnie w siłę i choć do pokonania ma jeszcze kilku gigantów social mediowych, to nie składa broni, a wręcz przeciwnie, rozwija się z roku na rok.

Najczęściej używane platformy Social Media
Najczęściej używane platformy Social Mediowe w Polsce. Źródło: Raport „datareportal digital 2020 poland” od Hootsuite oraz we are social

Według powszechnej definicji, Pinterest jest to serwis służący do zbierania, kolekcjonowania i porządkowania inspirujących materiałów graficznych. Ideą założycieli portalu było utworzenie cyfrowej wersji tablicy, albumu lub zeszytu, w którym zbierane są na przykład wycinki z newsów, protipy, porady, zdjęcia czy inne materiały służące na co dzień do inspiracji i zbierania pomysłów. Za pomocą tworzenia wirtualnych tablic użytkownik może w cyfrowy sposób „przypinać” interesujące go obrazki i utrzymywać je w odpowiednio uporządkowanej i skatalogowanej formie, do której dostęp jest bardzo łatwy i możliwy w każdym momencie. Do swoich wyselekcjonowanych treści (pinów) można dodawać komentarze, jak również za pomocą odnośnika przechodzić do strony z której one pochodzą.

Ciekawe pomysły DIY (do it yourself), nowe sposoby wykorzystania swoich zainteresowań czy uprawiania hobby skupione w jednym miejscu to elementy, które wyróżniają i charakteryzują Pinterest jako serwis. Przystępny sposób prezentacji produktów i usług stanowi ponadto bardzo dobrą bazę i dużo możliwości dla marketingu.

Co więcej, dzięki temu, że serwis posiada elementy serwisu społecznościowego, Pinterest otwiera szansę na przebicie się do głównego nurtu dla powstających marek w kierunku indywidualnych użytkowników. Wyrażanie w sposób przystępny graficznie swojej wizji świata, produktów i sposobów ich zastosowania, jak również inspiracji to bardzo dobry sposób na zaistnienie dla nowych firm.     

Statystyki udostępnione bezpośrednio przez Pinterest wskazują na dużą przewagę kobiet w korzystaniu z tego medium:

  • Główną grupą użytkowników Pinteresta są kobiety. Szacunkowe dane podają, iż stanowią one około 70-80% użytkowników tego medium,
  • Znaczna część użytkowników mieści się w przedziale wiekowym 18-44,
  • W statystyce nowych użytkowników również widać dominację kobiet w proporcji 60-40%,
  • Choć lwia część użytkowników Pinteresta mieszka w Stanach Zjednoczonych, to szacuje się, że około połowę wszystkich użytkowników serwisu stanowią mieszkańcy spoza USA,
Stosunek użytkowników Pinterest
Stosunek użytkowników Pinterest spoza USA do użytkowników z USA
  • Pinterest stanowi doskonałą bazę do inspiracji zakupowych, bowiem – według statystyk – około 80% użytkowników dokonało zakupów korzystając z treści udostępnionych za pomocą tego właśnie medium,
  • Ponad 80% użytkowników korzysta z mobilnej wersji Pinteresta,
  • Jedynie około 25% marketerów wykorzystuje możliwości marketingowe Pinteresta,
  • Ponad 60% użytkowników odkrywa nowe brandy i produkty przeglądając Pinteresta,
  • Użytkownicy z Polski znajdują się w TOP 5 liczby użytkowników Pinteresta na świecie korzystających z serwisu za pomocą desktopu.

Pinterest oferuje markom nowe możliwości, ponieważ serwis rośnie w bardzo dużym tempie. Stanowi to potencjalną szansę na dotarcie do wielu nowych użytkowników spragnionych inspiracji przekazanych w innowacyjny sposób.

Liczba użytkowników Pinteresta
Liczba użytkowników Pinteresta. Źródło: https://www.businessofapps.com/data/pinterest-statistics/#1

Ponadto, możliwość szybkiego zapisania i powrotu w dowolnym momencie do danej inspiracji tworzy szansę na większe zżycie się użytkownika z marką. Generowanie ruchu na stronie, zwiększenie sprzedaży, pozycjonowanie się jako firma ekspercka to tylko kilka z wielu możliwości, które daje posiadanie profilu na Pintereście.

Niezwykle istotne jest dopasowanie swojego przekazu do zdefiniowanej przez model biznesowy grupy docelowej. Atrakcyjne wizualnie treści mają dużą szansę powodzenia w momencie, gdy trafią na odpowiedniego użytkownika. Unikatowy content angażujący do działania, spójny z charakterem i przekazem firmy ma duże szanse na powodzenie w skutecznej kampanii marketingowej. Dodatkowo, możliwość oddziaływania bezpośrednio na wyobraźnię użytkowników za pomocą treści graficznych to przewaga konkurencyjna Pinteresta.

Ciągły rozwój sztucznej inteligencji odpowiedzialnej za dopasowywanie treści do użytkowników to cecha charakterystyczna nowych mediów, również dla serwisu Pinterest. Przykładem tego może być stałe ulepszanie wyszukiwarki wewnątrz portalu lub wdrożenie Pinterest Lens, które za pomocą kamery aparatu lub galerii telefonu umożliwi dopasowanie wyświetlanych treści do materiałów przesłanych przez użytkownika.

Prawo autorskie to temat w social mediach często pomijany. W zalewie informacji, filmów, zdjęć, artykułów czy wpisów, często nie zdajemy sobie sprawy, na jakiej zasadzie działają prawa autorskie do materiałów napotykanych w sieci. 

Prawa autorskie na Pintereście dotyczą w takim samym stopniu kont prywatnych jak i kont biznesowych.

Podstawową zasadą na Pintereście, tak jak i w innych social mediach, jest to, że autor umieszczając własnoręcznie stworzony materiał (lub posiadając do niego prawa) nie przekazuje automatycznie żadnemu innemu użytkownikowi praw związanych z tym materiałem w kontekście rozpowszechniania bądź korzystania z niego dla własnych korzyści.

Ważne jednak jest, aby pamiętać, że podczas zakładania konta na Pintereście akceptujemy pewne zgody i licencje, co pozwala nam, jak i innym użytkownikom na korzystanie z zasobów w obrębie Pinteresta.

Naturalnie, Pinterest jako przezorna firma, nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich. Odpowiedzialność za takowe spoczywa wyłącznie na użytkowniku.

Wobec powyższego łatwo można stwierdzić, że Pinterest absolutnie nie może służyć jako baza ładnych zdjęć, z których można korzystać, ile się chce. Tutaj rządzi stara dobra zasada – chcesz skorzystać z cudzych materiałów – zapytaj o zgodę.

Marketerzy korzystający w sposób czynny z różnych platform, takich jak Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads oraz użytkownicy będący biernymi odbiorcami reklam z pewnością znają oznaczenia dotyczące treści sponsorowanych, takich jak te poniższe:

Wyniki wyszukiwania w Google Ads
Płatne wyniki wyszukiwania Google

Jak również to:

Treść promowana - Facebook
Treść sponsorowana – Facebook

Oraz to:

Treść sponsorowana Linkedin
Treść sponsorowana LinkedIn

Jednak na Pintereście wygląda to nieco subtelniej, bowiem informacja o tym, że treść jest sponsorowana, pojawia się na dole materiału graficznego, co może umknąć uwadze użytkowników z racji przyzwyczajenia do znajdowania takich treści w górnej części. Na wersjach mobilnych (znacznie częściej używanych przez użytkowników) daje to dużą szansę, że ten element nawet nie będzie wyświetlony.

Treść sponsorowana - Pinterest
Treść sponsorowana – Pinterest

Jeśli ktoś korzystał z platformy Facebook Ads lub LinkedIn Ads dosyć szybko zauważy wiele podobieństw cechujących te platformy marketingowe. Przy tworzeniu kampanii widoczny jest podział na jej cele oraz zestawy reklam.

  • Zaangażowanie – zwiększa nacisk na interakcje użytkownika z naszym profilem na Pintereście. Przy wyborze tego celu płatność następuje po każdej interakcji,
  • Widoczność – stwarza możliwość zwiększania świadomości użytkowników o istnieniu marki,
  • Ruch – przekierowuje użytkownika do witryny po uprzednim kliknięciu Pina. W tym przypadku płatność następuje po każdym kliknięciu przekierowującym do serwisu,
  • Konwersje – pomaga generować działania w witrynie przy użyciu śledzenia za pomocą Pinterest Tagu. Kampania na konwersje może być używana w przypadku różnych zdarzeń, takich jak np. dodanie do koszyka czy rejestracja w serwisie.
  • Promowane piny – do najpopularniejszych formatów należą promowane piny. Spośród pinów udostępnionych na swojej tablicy firmowej jest możliwość sponsorowania konkretnego z nich, aby zwiększyć jego szansę wyświetlania w głównym feedzie,
  • Piny filmowe – podobnie jak piny promowane, lecz w formacie wideo,
  • Piny karuzelowe – ten format daje możliwość umieszczenia kilku zdjęć (maksymalnie 5), których przeglądanie jest możliwe dzięki przesuwaniu kafelków,
Format karuzelowy Pinterest
Format karuzelowy – źródło: https://blog.hootsuite.com/pinterest-ads/
  • Piny aplikacji – dają możliwość pobierania aplikacji bez przekierowywania na określoną podstroną bezpośrednio z poziomu Pinteresta.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dot. procesu tworzenia reklamy na Pintereście:

1. Stworzenie profilu biznesowego – na koncie prywatnym opcje związane z reklamami są niedostępne

2. Działanie w menedżera kampanii jest intuicyjny (jest on mocno zbliżony do popularnego interfejsu Facebook Ads). Występuje tutaj podział na kampanie, grupy reklam, reklamy i słowa kluczowe (nie występujące w FB Ads)

3. Aby stworzyć nową kampanię, należy wybrać przycisk Reklamy > Utwórz reklamę

Panel Pinterest Ads - tworzenie reklamy
Panel Pinterest Ads – Tworzenie reklamy

4. Zostaniemy przekierowani do panelu, w którym mamy możliwość wyboru celu kampanii, jak również szczegółów jej dotyczących, takich jak nazwa kampanii czy dzienny limit kosztów.

Panel kampanii - Pinterest Ads - cel
Panel kampanii – Pinterest Ads – Wybór celu kampanii

5. Po wciśnięciu przycisku „Kontynuuj” następuje przeniesienie na stronę, na której można ustalić szczegóły kampanii, takie jak: odbiorcy, targetowanie według płci wieku, lokalizacji, języka i urządzenia.

Panel listy odbiorców w Pinterest Ads
Panel definiowania lity odbiorców – Pinterest Ads
Panel odbiorców w Pinterest Ads
Panel odbiorców – Pinterest Ads

W tym panelu dostępne jest również ustawienie wyświetlania reklam w przeglądarce Pinterest lub jego wyszukiwarce (lub w obu tych miejscach).

Panel zaawansowanych opcji w Pinterest Ads
Panel zaawansowanych opcji (położenie grupy reklam) – Pinterest Ads

Ważnym elementem jest również wskazanie zainteresowań potencjalnych użytkowników:

Panel zainteresowań użytkowników w Pinterest Ads
Panel zainteresowań użytkowników – Pinterest Ads

Istotne dla kampanii będzie również zorientowanie na konkretne słowa kluczowe, które da się w tym widoku ustawić:

Panel słów kluczowych kampanii w Pinterest Ads
Panel słów kluczowych kampanii – Pinterest Ads

Ostatnim elementem dostępnym w tym widoku jest budżet, kalendarz i stawka CPC w działaniach kampanii:

Panel budżetu i harmonogramu reklam w Pinterest Ads
Panel budżetu i harmonogramu wyświetlania reklam – Pinterest Ads

6. Następny panel pozwala nam wybrać Piny, które dodamy do naszej grupy reklam w kampanii:

Panel wyboru pinów w Pinterest Ads
Panel wyboru pinów – Pinterest Ads

7. Po wybraniu danego Pina zostajemy przekierowani do ostatniego widoku, w którym zatwierdzamy nazwę reklamy oraz adres URL na który ma kierować (nie zapomnijmy o ustawieniu odpowiednich parametrów UTM):

Panel miejsca docelowego reklamy w Pinterest Ads
Panel miejsca docelowego reklamy – Pinterest Ads

8. Gotowe 🙂

  1. Promować Pina z innego profilu niż własny
  2. Ustawiać skróconych linków do strony, na którą kierujemy reklamę
  3. Nie wolno używać cudzych filmów wideo
  4. Używać GIF-ów
  5. Nie wolno promować Pinów, które nie posiadają linku kierunkowego

Pinterest Tag jest to kod śledzący, który daje możliwość tworzenia kampanii remarketingowych, jak również dokładniejszej optymalizacji kampanii stworzonych na platformie Pinterest Ads. Pinterest Tag umożliwia śledzenie wielu zdarzeń dokonywanych w witrynie, takich jak między innymi: wizyty użytkowników, dodanie do koszyka, rejestracja, zakup.

  1. Przechodzimy do zakładki Reklamy > Konwersje
Panel główny Pinterest Ads
Panel główny – Pinterest Ads

2. Naszym oczom w tym miejscu ukazuje się Pinterest Tag

Panel Pinterest Tag
Panel Pinterest Tag – Pinterest Ads

3. Przy instalacji pojawia się instrukcja, która prowadzi nas przez proces tworzenia tagu

Panel instalacji Pinterest Tag
Panel instalacji Pinterest Tag – Pinterest Ads

4. Instrukcja jest również dostępna w zakresie instalowania eventów wszelkiego rodzaju, takich jak między innymi: dodanie do koszyka, logowanie, wizyta na stronie czy też zebranie leada

Panel instalacji zdarzeń Pinterest Tag
Panel instalacji zdarzeń Pinterest Tag – Pinterest Ads

5. Możliwe jest również skorzystanie z Pinterest Tag Helpera dla przeglądarek Google Chrome:

Pinterest Tag Helper
Pinterest Tag Helper dla przeglądarek Google Chrome

6. Po zainstalowaniu odpowiednich tagów możliwe jest zbieranie danych o użytkownikach, jak również tworzenie list remarketingowych:

Odbiorcy
Tworzenie grup odbiorców w Pinterest Ads
Tworzenie grup odbiorców – Pinterest Ads

Pinterest stale się rozwija i dąży do tego, aby dołączyć do światowej czołówki mediów społecznościowych – stale wzrasta liczba użytkowników i krajów, w których użytkownicy korzystają z Pinteresta.

Istnieje bardzo duży potencjał dla wielu przedsiębiorców działających w takich branżach jak moda, beauty, wystrój wnętrz, sport na promowanie swoich produktów i nawiązywanie dobrego stałego kontaktu z użytkownikami za pośrednictwem tego medium.

Decyzje zakupowe stojące po stronie użytkownika są w dużym stopniu wspomagane poprzez wszelkiego rodzaju inspiracje produktowe, które może on spotkać w materiałach na Pintereście

Z racji korzystania z reklam na Pintereście przez stosunkowo małą liczbę marek w Polsce istnieje duży obszar do zagospodarowania, niska konkurencyjność i rozsądne stawki za reklamę.

Blog
  • 19 lutego 2024
    Czym jest WhatsApp Business i dlaczego warto przetestować to rozwiązanie?
    Ivan Prozorovschi
  • 5 lutego 2024
    Jakość reklamy w Google Ads – co to takiego?
    Gabriela Milewska
  • 30 października 2023
    Jak skutecznie zarządzać wykluczeniami w kampaniach reklamowych w Meta Ads?
    Olga Zboina
  • 16 października 2023
    Czym jest feed produktowy i jak go stworzyć?
    Martyna Cyboroń
  • 2 października 2023
    Kiedy mogę spodziewać się wyników kampanii reklamowej?
    Jakub Szymczuk
  • Świat bez ciasteczek – cookieless world nadchodzi. Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 18 września 2023
    Czego nie można reklamować w Google i na Facebooku?
    Gabriela Milewska
  • 4 września 2023
    Testy A/B – klucz do optymalizacji kampanii PPC
    Olga Zboina
  • 21 sierpnia 2023
    Analiza konkurencji SEM – jak ją przeprowadzić?
    Martyna Cyboroń
  • 7 sierpnia 2023
    Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych Google) – jak z niego korzystać?
    Jakub Szymczuk
  • 24 lipca 2023
    ChatGPT: sprzymierzeniec czy wróg w kampaniach PPC?
    Jan Raszyński
  • 22 marca 2023
    API konwersji: jak działa i dlaczego poprawia efektywność działań marketingowych?
    Bartłomiej Giedyk
  • 9 marca 2023
    Przewodnik po kampaniach TikTok Ads
    Olga Zboina
  • 25 stycznia 2023
    Czy warto inwestować w Huawei Ads?
    Olga Zboina
  • 12 stycznia 2023
    Kampania Performance Max – poradnik
    Jakub Szymczuk
  • 28 września 2022
    Jak wypromować sklep internetowy?
    Adriana Koczoń
  • 14 września 2022
    Kampanie brandowe — dlaczego warto je robić?
    Olga Zboina
  • 3 sierpnia 2022
    Bing Ads – nisza, która może być szansą dla Twojego biznesu
    Jacek Wawryszczuk
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 25 maja 2022
    Allegro Ads – poradnik z reklamy na Allegro
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 lutego 2022
    Świat bez 3rd party cookies, czyli jak rzeczywistość post-cookies wpłynie na reklamodawców?
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 stycznia 2022
    Inteligentne określanie stawek w Google Ads, czyli Smart Bidding
    Marketing Match
  • 10 listopada 2021
    Instagram Reels – wszystko, co trzeba wiedzieć o Insta Rolkach
    Bartłomiej Giedyk
  • 14 lipca 2021
    Targetowanie w Facebook Ads – przykazania dobrego targetowania – poradnik
    Jan Raszyński
  • 9 czerwca 2021
    Google Analytics 4 – zło czy złoto? – pierwsze wrażenia ekspertów o nowej odsłonie Google Analytics
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2021
    Jak skutecznie zacząć pracę z Facebook Attribution?
    Bartłomiej Giedyk
  • 25 stycznia 2021
    iOS 14 kontra Facebook Ads – co zmieni się w Twoich reklamach?
    Jan Raszyński
  • 22 maja 2020
    Kampania Discovery Ads w Google (nowość)
    Marketing Match
  • 7 lutego 2020
    Rozszerzenia reklam w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 13 listopada 2019
    Czym jest Google Ads?
    Jacek Wawryszczuk
  • 29 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania promująca aplikacje
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Wideo
    Jacek Wawryszczuk
  • 27 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Smart Shopping (Inteligentna kampania produktowa)
    Jacek Wawryszczuk
  • 26 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania produktowa PLA (Product Listing Ads)
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania Gmail
    Jacek Wawryszczuk
  • 24 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć reklamowa GDN (Google Display Network) – Kampania standardowa
    Jacek Wawryszczuk
  • 23 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Sieć wyszukiwania
    Jacek Wawryszczuk
  • 22 października 2019
    Jak stworzyć pierwszą kampanię w Google Ads? – Kampania SMART
    Jacek Wawryszczuk
  • 25 września 2019
    Ocena sprzedawcy – nowy sposób na zwiększenie efektywności kampanii Google Ads?
    Marketing Match
  • 9 września 2019
    9 sposobów na obniżenie kosztów w Google Ads
    Jacek Wawryszczuk
  • 3 września 2019
    Gallery Ads – Nowy format reklam w Google
    Marketing Match