27 maja 2021 7 minut czytania Filip Pyśniak

Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingu internetowego? Postaw na synergię działania!

Zastanawiasz się nad zatrudnieniem zewnętrznej agencji marketingowej? Masz obawy, czy to aby na pewno dobry pomysł? W tym tekście spróbuje rozwiać twoje wątpliwości i nakreślić jakie podstawy powinna mieć optymalna relacja na linii agencja – klient. Częstym problemem w tego typu układach jest brak zrozumienia drugiej strony, a podstawą do tego byś czuł się zadowolony ze wsparcia agencji jest interpretacja problematyki działania. Z moich doświadczeń wynika, że najbardziej zadowolonym klientem jest ten, który rozumie specyfikę działania agencji oraz powierza jej zaufanie, na które trzeba jednak zasłużyć.

Spis treści

  1. Czy warto rozpoczynać współpracę z agencją marketingu internetowego?
    1. Wiedza
    2. Doświadczenie
    3. Czas
    4. Budżet
  2. Co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem współpracy?
    1. Na jaki zakres prac się decydujesz?
    2. Cel i sposób realizacji
    3. Komunikacja
  3. Jak wybrać dobrą agencję marketingu internetowego?
    1. Responsywność w odpowiedzi na pytania
    2. Brief
    3. Pytania dodatkowe
    4. Terminowość
    5. Sposób komunikacji
  4. Podsumowanie

Czy warto rozpoczynać współpracę z agencją marketingu internetowego?

Moim zdaniem odpowiedź brzmi zawsze „TAK”. Dlaczego? Wynika to z kwestii inwestowania i rozwoju twojej firmy. Jeśli prowadzisz działania marketingowe samodzielnie i przynoszą one dobre rezultaty, to oddając sprawę w ręce profesjonalistów, możesz spodziewać się jeszcze lepszych efektów. Warto pamiętać, że taka kooperacja musi bazować na kilku bardzo ważnych filarach współdziałania, bez których rezultaty będą dużo gorsze niż te spodziewane. Co należy więc wziąć pod uwagę?

Wiedza

Specjaliści z agencji reklamowych to osoby, które po prostu to lubią, są zaangażowane i na bieżąco się uczą, a poza tym korzystają z tzw. „wiedzy tajemnej”, czyli są członkami grup czy forów, gdzie mogą zgłębiać nowiny oraz śledzić wszelkie zmiany. To przekłada się na osiąganie wyników, ponieważ specjaliści są w stanie wprowadzać zmiany na bieżąco i udoskonalać działania, które proponują klientom. Dotyczy to zarówno usług związanych z pozycjonowaniem, jak i kampanii online. Prowadzenie działań marketingowych samodzielnie jest możliwe, ale wymaga doświadczenia i może zająć sporo czasu. Marketing internetowy to obszerny temat wymagający sporego zaangażowania. Po prostu zastanów się, czy masz na to czas.

Doświadczenie

Z doświadczeniem jest podobnie jak z wiedzą. Agencje mają doświadczenie w pracy z klientem, ustalają z nim jego potrzeby oraz wymagania, a następnie realizują strategię działań, w zależności od branży, specyfiki działania przedsiębiorstwa oraz konkurencyjności. Kampanie prowadzone przez specjalistów z agencji będą zaprojektowane w taki sposób, aby osiągnąć wyniki lepsze od konkurencji. Prowadzenie działań samodzielnie będzie odbywać się metodą prób i błędów. Jeśli chcesz posiłkować się wiedzą z branżowych forów lub czasopism, miej na uwadze, że każdą branżę reklamuje się w inny sposób. Do promocji sklepu internetowego należy zabrać się inaczej, niż do strony z lokalnymi usługami.

Jeśli masz trochę więcej czasu i pieniędzy, to przed podjęciem działań marketingowych warto wybrać się na szkolenia dotyczące ogólnej reklamy w Internecie. Może to być kurs, gdzie ogólnie dowiesz się o działaniach pozycjonowania, płatnych linków reklamowych oraz reklamy w mediach społecznościowych. Załóż konto na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Linkedin lub Google. Nie musisz mieć konta na wszystkich portalach – po prostu zastanów się, gdzie spędza czas Twoja grupa docelowa. Pomyśl, który portal społecznościowy ułatwi Ci prezentację Twoich komunikatów.

Czas

Powiedzenie „czas to pieniądz” sprawdza się w tej branży. Stworzenie planu działania, kolejno jego wdrożenie, a następnie sprawdzenie jego skuteczności i ewentualne poprawki – na to wszystko, oprócz wiedzy i umiejętności, potrzeba czasu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działania marketingowe samodzielnie, czy z agencją pamiętaj, że na efekty często trzeba poczekać.

Budżet

Agencja marketingu internetowego to dodatkowy koszt, jednak to również oszczędność Twojego czasu i lepsza optymalizacja kampanii, co powinno przełożyć się na zwiększenie przychodów. Praca z agencją to również doświadczenie i czas profesjonalistów, którzy mogą pomóc Ci osiągnąć dobre wyniki kampanii marketingowych w Internecie. Korzystanie z usług zewnętrznej agencji gwarantuje też dostęp do doskonalących się specjalistów, którzy poza stworzeniem Twoich kampanii mogą być ciałem doradczym dla Twojego biznesu. Elastyczność i responsywność w pracy agencji powoduje, że dostosowuje się ona do Twoich potrzeb i wymagań.

Co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem współpracy?

Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę przed nawiązaniem współpracy z agencją marketingu internetowego? Postaram się przybliżyć Ci kwestie, na które powinieneś zwrócić uwagę przy podjęciu współpracy z agencją marketingu internetowego. Od czego zacząć?

Na jaki zakres prac się decydujesz?

Przed podpisanie umowy i ostatecznym wyborem agencji omów dokładnie timing działania, rozpisz harmonogram i dopytaj o szczegóły poszczególnych kroków.  Niewiedza na tym etapie może być kosztowna i zdecydowanie utrudnić kolejne etapy współpracy. Jeśli nakreślisz z agencją plan działania i będziesz świadomy, czego możesz oczekiwać od ich pracy w poszczególnych etapach, to ocenisz  działania na bazie jasnych ustaleń, a nie przypuszczeń.

Cel i sposób realizacji

Jednym z najważniejszych elementów przed rozpoczęciem działań reklamowych z agencją powinno być określenie celu i ustalenie sposobu jego realizacji. By wyciągać wnioski, czy móc oceniać pracę agencji warto określić, na jakiej podstawie będziesz to robić. Zakładając sytuację, w której Twoim celem jest zwiększenie ruchu do serwisu, powinieneś ustalić z agencją, w jaki sposób chce to osiągnąć i jakich efektów w danym momencie kampanii możesz się spodziewać. Inaczej ocena prowadzonych działań nie będzie miała merytorycznych podstaw.

Komunikacja

Według mnie to kluczowy element współpracy. Twoja strona może być piękna, a produkty z najwyższej półki, jeśli jednak nie uda Ci się zbudować relacji z osobami obsługującymi kampanię, to jej sukces może być zagrożony. W przypadku agencji najczęściej osobą kontaktową jest Account Executive, który pośredniczy pomiędzy klientem a zespołem specjalistów. Jeśli Twoja współpraca z agencją ma być naprawdę trwała, dobrze byś poznał ją jeszcze przed nawiązaniem stałej współpracy. Chodzi o zwyczajne sprawdzenie, czy dobrze Wam się rozmawia i czy ta współpraca będzie oparta na dobrej relacji.

Drugim czynnikiem natury komunikacyjnej jest indywidualne podejście do klienta. Podczas owocnej współpracy nie liczy się wyłącznie wynik, a też widoczne zaangażowanie w projekt, dlatego agencja powinna wykazywać się inicjatywą, a jej kampanie nie powinny być  odtwórcze. Dobrą praktyką będzie również zapoznawanie Cię z aktualnymi trendami w branży czy szczegółowymi informacjami na temat Twoich konkurentów.

Buduj relacje – to na pewno pomoże Twoim kampaniom, ale da też podstawę do zaufania agencji, w której pracują zwykli ludzie, którzy czasem mogą popełnić błąd, pamiętaj o tym! Wymagaj, bądź jednak sprawiedliwy i wyrozumiały.

Jak wybrać dobrą agencję marketingu internetowego?

Wybór ten nie będzie prosty. Nazwałbym go nawet sporym wyzwaniem. Po pierwsze, musisz zaufać komuś, kto będzie wydawał i w pewien sposób inwestował Twoje pieniądze. Po drugie, rynek agencji marketingu internetowego jest w Polsce bardzo duży, co oznacza, że zostaniesz zasypany przeróżnymi podejściami i sposobem patrzenia na Twoje kampanie. Jak więc wybrać odpowiednią, której działania okażą się spójne i efektywne?

Responsywność w odpowiedzi na pytania

Jeśli na odpowiedź musisz czekać bardzo długo, a osoba do kontaktu nie odbiera Twoich telefonów już w fazie ofertowania, to jest to na pewno sygnał alarmujący.

Brief

Rozmowa briefująca to jeden z najważniejszych kroków przed rozpoczęciem współpracy, to dzięki niej agencja powinna być w stanie określić cele biznesowe, grupę docelową i na tej podstawie stworzyć ofertę działań reklamowych.

Pytania dodatkowe

Jeśli osoba po stronie agencji jest żywo zainteresowana Twoimi oczekiwaniami, dopytuje o sposób działania Twojej firmy i chce poznać jak najwięcej zmiennych, to możesz liczyć na wykorzystanie tych informacji w kampaniach.

Terminowość

Chyba nikt z nas nie lubi czekać na coś z zegarkiem w ręku… Jeśli agencja nie wywiązuje się z terminów już w fazie ofertowania, może wskazywać to na bałagan wewnętrzny lub niezorganizowanie osoby kontaktowej.

Sposób komunikacji

Bardzo ważnym elementem współpracy będzie komunikacja, dlatego ważne byś poznał, w jaki sposób dana agencja prowadzi komunikację. Mamy kilka możliwości. Czasem jest ona oparta na bezpośredniej relacji klient – specjalista, czasem na relacji klient – Account Executive. Wszystkie mają swoje plusy i minusy, jednak podstawą jest to, by osoba kontaktowa była responsywna, a kontakt spersonalizowany pod Twoje potrzeby.

Podsumowanie

Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingu internetowego? Postaw na synergię działania! Moim zdaniem, najważniejsze byś miał przekonanie, że agencja, z którą chcesz nawiązać współpracę, jest w stanie Ci pomóc, a jej plan na kampanię ma sens. Jeśli masz wątpliwości, to dopytuj, jeśli czegoś nie wiesz, to koniecznie poproś o wyjaśnienie. Nie bój się pytać. Postaw na relację i przejrzystą formę działania.

Blog
  • 22 stycznia 2024
    Nowa era customer service. Trendy 2023/2024
    Wiktoria Pietruszka
  • 21 grudnia 2022
    Marketing Automation – kompletny przewodnik po automatyzacji marketingu i jego wpływie na zwiększenie liczby leadów
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 października 2022
    Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie w 2023 roku? 9 wskazówek, jak uzyskać więcej polubień i obserwujących
    Marketing Match
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 30 marca 2022
    Efektywność pracy – co tak naprawdę na nią wpływa?
    Adriana Koczoń
  • 29 grudnia 2021
    Blog firmowy – co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć?
    Marketing Match
  • 8 grudnia 2021
    Brief – cztery kluczowe momenty dla jego powodzenia
    Natalia Słabowska
  • 23 czerwca 2021
    Etyczne aspekty reklamy, czyli o tym dlaczego warto grać fair
    Katarzyna Dziąg
  • 29 grudnia 2020
    5 kroków do zbudowania partnerskiej relacji z Klientem
    Natalia Słabowska
  • 25 czerwca 2020
    Google Chrome z mechanizmem blokady zasobożernych reklam
    Marketing Match