23 czerwca 2021 5 minut czytania Katarzyna Dziąg

Etyczne aspekty reklamy, czyli o tym dlaczego warto grać fair

Reklama jako istotny element strategii marketingowej jest sposobem komunikacji z konsumentem. Kształtując jego świadomość wpływa na ogół działań składających się na proces zakupu. Niekiedy skojarzenie etyki z reklamą budzi pewne kontrowersje – bo przecież jak pogodzić perswazyjny charakter komunikatów marketingowych z uczciwym przekazem nastawionym na dobro klienta? Wydawałoby się to niemożliwe, a jednak – zarówno z etycznego, jak i biznesowego punktu widzenia warto dołożyć wszelkich starań żeby grać fair.

Spis treści

  1. Czym jest etyczne reklamowanie?
  2. Instytucje "sumienia" reklamy
  3. Etyczny marketing w 7 krokach
  4. Dlaczego warto? Czyli krótkotrwały zysk vs. długofalowe korzyści

Na etykę w reklamie składają się prawne, społeczne oraz zawodowe normy, którymi powinni kierować się twórcy komunikacji marketingowej. Innymi słowy – etyczne reklamowanie to wszelkie działania zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami społecznymi obecnymi w 3 kluczowych relacjach:

  • relacjach z klientami – ochrona przed reklamami, które zawierają nieprawdziwe informacje lub wprowadzają w błąd,
  • relacjach z konkurentami – zaniechanie nieuczciwych praktyk w walce o klientów i zdobycie silnej pozycji na rynku, np. zaniżanie cen, kopiowanie produktów czy rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o konkurencji,
  • relacjach z pracownikami – dbanie o zdrową atmosferę w pracy, a w szczególności brak dyskryminacji ze względu na płeć, wiek.

Wraz ze wzrostem świadomości tego jak ważne są regulacje w świecie reklamy powstało wiele instytucji, których celem jest troska o dobro konsumentów.  Do organizacji zaangażowanych w  podnoszenie standardów etycznych należą m.in.: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, IAA Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy czy Rada Reklamy. Dzięki ich zaangażowaniu powstają kodeksy branżowe, które jak drogowskazy wyznaczają ścieżki dobrych praktyk koniecznych dla kreowania etycznych przekazów reklamowych.

Zgodnie z podstawowym dokumentem – Kodeksem Etyki Reklamy, w szczególności zakazuje się:

  • dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie czy narodowość,
  • używania elementów zachęcających do aktów przemocy,
  • nadużywania zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia lub wiedzy.
Etyczne aspekty reklamy
Etyczne aspekty reklamy

Chcąc postępować etycznie nie należy zatrzymać się jedynie na przestrzeganiu obecnie obowiązującego prawa. Patrząc na kwestie etycznego reklamowania nieco szerzej z pewnością zaskarbimy sobie przychylność klientów, którzy z coraz większą świadomością podchodzą do takich kwestii jak uczciwe zatrudnienie czy troska o środowisko naturalne. 

1. Bądź transparentny i uczciwy w komunikacji

Za każdym razem, gdy sprzedajesz produkt lub usługę swoim klientom, upewnij się, że Twoje działania są w pełni transparentne. Informuj bez notek pisanym drobnym druczkiem o swoim produkcie, zamieszczaj kluczowe informacje o jego bezpieczeństwie i skutecznym użytkowaniu.

2. Chroń dane i prywatność konsumentów

Konsumenci są coraz bardziej zaniepokojeni powierzaniem swoich danych osobowych osobom trzecim. Z tego powodu ważne jest, aby podkreślić zaangażowanie firmy w ochronę prywatności konsumentów.

3. Dbaj o zrównoważony rozwój i respektowanie praw człowieka

Etyczna konsumpcja dóbr staje się coraz większym priorytetem dla wielu klientów. Konsumenci chcą mieć pewność, że to, co kupują, jest produkowane w sposób zrównoważony i etyczny. Bądź szczery w kwestii oferowanych usług, składników produktu i łańcucha dostaw.

4. Odpowiadaj na obawy konsumentów

Jeśli klienci mają obawy dotyczące bezpieczeństwa produktu lub usługi, należy to traktować jako najwyższy priorytet. Zawsze staraj się chronić prawa konsumentów i niezwłocznie analizuj wszelkie skargi.

5. Dbaj o dobre praktyki konkurencyjne

Granie fair to również szacunek do swoich rywali. Nieuczciwe praktyki rynkowe mogą nie tylko zrazić do Ciebie konsumentów, ale także spotkać się z konsekwencjami prawnymi. 

6. Bądź wrażliwy na trudne społecznie tematy 

Tworząc komunikację marketingową masz szansę trafić do szerokiego grona odbiorców. Wykorzystaj to stawiając na propagowanie pozytywnych postaw i wartości. Staraj się również zachować szczególną wrażliwość w podejmowaniu trudnych społecznie tematów.

7. Maksymalizuj korzyści i minimalizuj ryzyko

Każda etyczna strategia marketingowa powinna starać się przynosić korzyści jak największej liczbie osób, jednocześnie powodując jak najmniej szkód lub kosztów. Celem zawsze powinno być wywarcie ogólnego i trwałego pozytywnego wpływu.

Niewątpliwie pozytywnym trendem jest wzrost świadomości konsumentów przekładający się bezpośrednio na podwyższanie standardów etycznych właściwych dla świata reklamy. 

Firmy nierespektujące powszechnie uznawanych wartości tracą klientów, dla których stosowanie niedopuszczalnych etycznie praktyk jest wystarczającym powodem, żeby zrezygnować z usług czy produktów danej marki. Z drugiej strony wszelkie zaangażowanie w akcje społeczne, uczciwość komunikatów reklamowych czy troska o konsumenckie dobro są nie tylko zauważane przez klientów, ale również wysoko przez nich cenione. To właśnie takie marki zasługują na to, aby je wspierać.

Krótkotrwały zysk będący często skutkiem nieuczciwych praktyk ustępuje miejsca przemyślanym działaniom, z których korzyści są długofalowe. Wynikiem wyboru etycznej strategii jest: 

  • budowanie pozytywnego stosunku do marki,
  • wzmacnianie relacji z klientami,
  • polepszenie warunków życia konsumentów poprzez oferowanie im wartościowych produktów i usług,
  • zwiększenie motywacji pracowników,
  • podwyższenie wartości firmy.

Budowanie pozytywnego wizerunku to proces. Wymaga cierpliwości i konsekwencji, jednak sukcesywne działanie nastawione na budowanie dobrych więzi z odbiorcami z pewnością przyniesie realne korzyści.

Granie fair to zdecydowanie najlepsza z możliwych taktyk! 

Blog
  • 30 marca 2022
    Efektywność pracy – co tak naprawdę na nią wpływa?
    Adriana
    Adriana Koczoń
  • 29 grudnia 2021
    Blog firmowy – co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć?
    Marketing
    Marketing Match
  • 8 grudnia 2021
    Brief – cztery kluczowe momenty dla jego powodzenia
    Natalia
    Natalia Słabowska
  • 27 maja 2021
    Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingu internetowego? Postaw na synergię działania!
    Filip
    Filip Pyśniak
  • 29 grudnia 2020
    5 kroków do zbudowania partnerskiej relacji z Klientem
    Natalia
    Natalia Słabowska
  • 25 czerwca 2020
    Google Chrome z mechanizmem blokady zasobożernych reklam
    Marketing
    Marketing Match