Jest współczesnym i niezwykle skutecznym narzędziem content marketingowym. Wchodzi w skład inbound marketingu, czyli po polsku marketingu za przyzwoleniem. Blog pozwala odbiorcom odnaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania wtedy, kiedy ich potrzebują – a nie wtedy, kiedy firma chce im dać odpowiedź.
Dodatkowo blog firmowy to odpowiedź na rozprzestrzeniającą się ślepotę banerową. Ludzie nie reagują już na reklamy, a w internecie unikają miejsc, które mogą te reklamy zawierać. Blog firmowy jest za to darmową formą doradztwa, a w szczególnych przypadkach jedynie subtelną reklamą, którą odbiorcy tolerują i która na nich działa.
To też jeden z kluczowych elementów content marketingu. Sprawdza się zarówno przy prowadzeniu sklepu internetowego, jak i klasycznej strony internetowej z ofertą. Będzie więc idealnym rozwiązaniem dla małych, średnich, jak i ogromnych firm.
Warto prowadzić blog firmowy wtedy gdy:
- chcesz poszerzać grono fanów i przyciągać nowych klientów swojej marki,
- masz czas i środki do prowadzenia bloga firmowego.
Blog firmowy to narzędzie wspierające promocję sklepu internetowego. Jeśli więc prowadzisz sklep i chcesz zwiększać swoje zasięgi i sprzedawać więcej, to blog firmowy Ci w tym z pewnością pomoże. To również idealny sposób na zebranie bazy subskrybentów – sprawdzi się dużo lepiej niż pozyskiwanie danych w trakcie finalizacji zamówienia w sklepie internetowym.
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy i systematyczności działania. Ale w długim rozrachunku zdecydowanie się opłaca.
W marketingu firmowym odgrywa on niezwykle ważną rolę. Ale należy pamiętać, że korzyści z prowadzenia bloga pojawią się dopiero po dłuższym okresie publikacji wpisów. Będą jednak długotrwałe i stabilne. W dodatku firmowy blog wspiera pozycjonowanie całej strony, co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia na niej ruchu.
Prowadzenie bloga firmowego jest tanie i pomaga pokazać unikalną osobowość marki. W dzisiejszym świecie przepełnionym treściami różnej maści istotne jest, aby się wybić. I posiadanie bloga wspiera te działania. W dodatku blogi czyta już co trzeci Polak2.
Linki przychodzące podnoszą pozycje strony w Google, zwiększają ruch na stronie i wpływają na sprzedaż. Możesz je zdobywać w sposób płatny lub darmowy. Tworząc wartościowy tekst, zwiększasz szansę, że rozniesie się on po sieci z pomocą użytkowników. Linki przychodzące są najbardziej wartościowe, gdy pozyskujesz je z wysokiej jakości i różnorodnych miejsc.
Ciekawe treści najlepiej rozprzestrzeniają się w mediach społecznościowych, gdzie samo kliknięcie „Udostępnij” sprawia, że więcej osób je zauważy i przeczyta. Ale odnośniki do Twoich wpisów mogą również znaleźć się w komentarzach na innych blogach, a nawet w treściach innych artykułów.
Warto dodać, że linki z mediów społecznościowych średnio wpływają na pozycjonowanie strony, ale mają za to zbawienny wpływ na zwiększenie ruchu w witrynie.
Google kocha nowe treści. Docenia je wyższą pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania. Blogi firmowe, które regularnie publikują teksty i aktualizują stare wpisy w oparciu o nowe informacje wędrują na wyższe pozycje w Google w porównaniu z tymi, którzy tego nie robią.
Zadbaj więc o to, aby Twój firmowy blog zawierał jedynie aktualne informacje. Jeśli Google zobaczy, że porzuciłeś pisanie i publikowanie treści, przyjmie że nie masz już nic ciekawego do powiedzenia odbiorcom i na Twoim miejscu w Google pojawi się wpis konkurencji.
Aby dobrze prowadzić blog firmowy, powinno się go pozycjonować na frazy z długiego ogona. Mają one znacznie mniej wyszukiwań niż ogólne słowa kluczowe, są za to bardziej konkretne i generują więcej kliknięć.
Dzięki temu szybciej docierasz do potencjalnych klientów i pomagasz im rozwiązywać ich problemy. Jeśli Twoje wpisy będą wyświetlać się na górze wyników wyszukiwania, to zbierzesz grono lojalnych czytelników, którzy w przyszłości z pewnością coś od Ciebie kupią.
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne bloga firmowego i całej strony jest potężnym narzędziem, które zrobione prawidłowo może podnieść pozycję witryny w wyszukiwarce. I pomimo swojej mocy jest ono często pomijane lub traktowane po łepkach. A to duży błąd!
Odnośniki do innych wpisów blogowych czy stron z produktami tworzą uporządkowaną strukturę witryny, po której podążają roboty Google oraz Twoi potencjalni klienci. Wpływa to korzystnie na pozycję nie tylko konkretnego wpisu blogowego, ale także linkowanych w nim pozostałych treści. W dodatku przy pomocy tej struktury jesteś w stanie przeprowadzić swojego klienta przez lejek sprzedażowy – od momentu poznania się z marką, po jej polubienie, zaufanie, aż do zakupu.
Wystarczy przyjrzeć się reklamom, aby zobaczyć, że autorytety pomagają sprzedawać. Podobna sytuacja ma miejsce na blogu firmowym. Eksperci przyciągają czytelników, bo wzbudzają zaufanie. Podświadomie czujemy, że taka osoba ma do przekazania znacznie więcej niż przypadkowo spotkana osoba „z ulicy”. I dotyczy to nie tylko publikowanych na blogu treści, ale także produktów czy usług, które firma sprzedaje.
We współczesnym marketingu internetowym eksperckie treści to strzał w dziesiątkę. W dodatku oferowane są Twoim czytelnikom za darmo. A to naprawdę bombowe połączenie.
Wszystkie treści na blogu warto pisać w oparciu o regułę EAT:
- jakość,
- autorytet,
- zaufanie.
Reguła ta jest rekomendowana od 2014 roku przez Google. Stosowanie się do niej zwiększa szanse na lepsze pozycje bloga i całej strony w wyszukiwarce.
Większość z nas kupuje produkty od marek, które zna lub z którymi zetknęło się już wcześniej w jakiś sposób. Warto więc skupić się na zrobieniu dobrego wrażenia i pozostaniu w świadomości klienta jako marka godna zaufania. Pomaga w tym blog firmowy.
Wystarczy publikować ciekawe wpisy, które cieszą się zainteresowaniem odbiorców. Blog firmowy to świetna przestrzeń do podzielenia się swoją ekspercką wiedzą, a także do pokazania unikalnej osobowości marki oraz wyznawanych przez nią wartości. We współczesnym marketingu internetowym wygrywa bowiem ta firma, która zyska sympatię klientów. I często są to firmy z ludzką twarzą, a nie wielkie giganty ukryte za grubymi ścianami internetu.
Dodatkowo blog firmowy rozwiewa wątpliwości klientów, co do danego zagadnienia czy produktów, które zamierzają kupić. A jego skuteczność jest znacznie wyższa niż tekstu oferty, gdyż nie jest napisany w sposób bezpośrednio zachęcający do zakupu, ale bezstronnie pokazuje wady i zalety danego rozwiązania.
Powyższa zaleta jest ściśle związana ze wskazaną powyżej. Dzisiejsza sprzedaż to przede wszystkim dialog i słuchanie potrzeb drugiej strony, a nie nachalne wciskanie produktów. Klienci cenią marki, które pomagają im w codziennym życiu i takie, które robią to z klasą.
Często utożsamiamy się z wyznawanymi przez markę wartościami. Budowanie więzi na linii firma- klient wspierają również historie, przedstawione na blogu i związane z branżą przedsiębiorstwa. Dzięki wykorzystaniu historii klienci lepiej i szybciej zapamiętują poznane firmy – dzięki uruchomieniu emocji w trakcie ich słuchania. Chętniej też są w stanie przeczytać cały artykuł, gdy znajdzie się w nim ciekawa opowieść.
Warto na sam koniec dodać, że sekcja komentarzy odgrywa ogromną rolę w budowaniu relacji z odbiorcami. Ważne jest ich uważne czytanie oraz odpowiadanie na nie, niezależnie czy napisane zostały w pozytywnym lub negatywnym tonie.
Przyjrzyjmy się teraz kilku aspektom, które wspierają pozycjonowanie bloga firmowego i budują wizerunek eksperta w branży.
Strategię content marketingową powinno się zacząć od wyboru tematów, które zainteresują Twoich odbiorców. Konieczny będzie również dobór prawidłowych słów kluczowych (tak jak wspomnieliśmy wcześniej – najlepiej z długiego ogona). Dzięki temu zyskujemy pewność, że wpis blogowy zostanie dobrze zindeksowany, a jeśli wyświetli się użytkownikowi w wyszukiwarce, to ten z pewnością w niego kliknie i przeczyta.
Istotne jest poznanie potencjalnych klientów, ich potrzeb oraz pragnień. A do tego przyda Ci się:
- research konkurencji (polskiej oraz zagranicznej),
- przegląd narzędzi do badania słów kluczowych (aby poznać tendencje wyszukiwania internautów),
- analiza komentarzy na Twoim blogu firmowym, blogach konkurencji, a także na zewnętrznych forach internetowych czy w mediach społecznościowych.
Pamiętaj, że celem blogów firmowych jest odpowiedź na palące problemy odbiorców. Wpisy muszą więc oscylować wokół tematów, które interesują Twoją grupę docelową.
Dobór tematów zależy również od tego, na którym etapie lejka sprzedażowego jest Twój klient.
Nie piszesz bloga firmowego tylko po to, żeby publikować treści, bo kopiujesz działania konkurencji – prawda? Piszesz do kogoś konkretnego, kogoś z krwi i kości i chcesz, żeby posłuchał tego, co masz do powiedzenia. Musisz więc dostosować swój styl do dwóch rzeczy:
- sposobu komunikacji Twoich odbiorców;
- osobowości Twojej marki.
Treści publikowane na blogu firmowym muszą rezonować z potencjalnym klientem na każdym polu. Nie tylko rozwiązywać jego problemy, ale także opowiadać o nich w taki sposób, aby można było je zrozumieć. Pisz więc językiem prostym, a gdy używasz skomplikowanych terminów, które mogą zostać niezrozumiane – nie bój się ich wyłożyć w prostszy sposób. Jednocześnie miej z tyłu głowy, aby nie być zbyt prostackim. W zależności od tego do kogo piszesz, zmieniaj swój styl – a jeśli sytuacja tego wymaga, pisz w sposób bardziej ekspercki.
To jednak nie jedyna rada dotycząca języka na blogu firmowym. Ważna jest również odpowiednia odmiana czasowników. Najlepiej skracać dystans od razu, stosując zwroty na „Ty” – w końcu po drugiej stronie siedzi jedna osoba, do której się zwracasz. W dodatku pisanie osobowe jest dużo bardziej zrozumiałe niż stosowanie form bezosobowych w treści.
Warto prowadzić blog firmowy regularnie. W zasadzie – jeśli chcesz, aby Twój blog przynosił zyski – musisz to robić. Systematyczność wspiera rozwój bloga firmowego i przyciąga na niego klientów. Wpływa również korzystnie na pozycjonowanie całej strony, gdyż Google widzi, że wprowadzane treści są aktualnie.
Im częściej publikujesz treści na blogu, tym lepiej dla Ciebie. Jest tylko jedno duże ale – muszą to być wartościowe teksty, które będą przyciągać odbiorców i stanowić dla nich wartość dodaną. Częste publikowane mdłych i oklepanych, a w dodatku krótkich treści przyniesie Ci odwrotny efekt do zamierzonego. Nie warto.
Google ceni oryginalność na stronach. Przykuwa do tego wagę od 10 lat, gdy w życie wszedł algorytm o pięknej nazwie – Panda. I nie chodzi tu tylko o zduplikowane teksty. Jeśli dwa artykuły blogowe zostaną napisane zgodnie z zasadami SEO, ale oba rankować będą na te same słowa kluczowe, to Google zgłupieje. Konsekwencją może być obniżenie pozycji obu wpisów w organicznych wynikach wyszukiwania.
Unikalne treści wpływają nie tylko na pozycjonowanie strony, ale także na zainteresowanie użytkowników Twoimi treściami. Pisz więc na różne tematy, poruszaj je w inny sposób niż u konkurencji, a dodatkowo urozmaicaj swój różnorodny content o:
- cytaty,
- wytłuszczenia najważniejszych fragmentów,
- infografiki lub standardowe obrazy,
- filmy video.
Prowadzenie bloga firmowego perfekcyjnie wspiera budowanie społeczności wokół marki. Dzięki komentarzom blog jeszcze lepiej wygląda z punktu widzenia pozycjonowania. Dodatkowo dyskusja prowadzona między potencjalnymi klientami pomaga Ci zrozumieć ich potrzeby, pragnienia i wątpliwości, z którymi się zmagają.
Komentarze są doskonałym miejscem łączącym potencjalnego klienta z marką. Odpowiadaj na nie, nawet jeśli są one negatywne. Brak odniesienia się do krytyki w dyskusji niczego dobrego nie wróży. A może zrazić przyszłych czytelników.
Aktywna dyskusja:
- to boom dla pozycjonowania bloga firmowego,
- stwarza inspiracje do tworzenia nowych wpisów,
- umacnia wizerunek eksperta (jeśli bierzesz w niej udział),
- jeszcze bardziej zachęca do poznania firmy bliżej i skorzystania z oferty.
Jedną z najważniejszych rzeczy w marketingu i sprzedaży jest budowanie zaufania. Nie ma lepszego sposobu na połączenie marketingu z kimś rzeczywistym. Nie bez powodu na najlepszych stronach internetowych możemy zobaczyć opinie dotyczące firmy wraz z ich zdjęciem.
Pod tekstem umieść więc zdjęcie jego autora wraz z kilkoma zdaniami na jego temat. Dzięki temu wpisy blogowe staną się bardziej ludzkie, a marka bliższa dla swoich odbiorców.
Zdecydowanie polecamy prowadzenie bloga firmowego w katalogu firmowym z punktu widzenia SEO. Katalog jest częścią całej strony i teksty, które są publikowane w ramach katalogu, bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie witryny. Wystarczy więc tworzyć wartościowe i dobrze przygotowane pod kątem SEO artykuły, aby podnieść pozycję całej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jednocześnie pamiętaj, że wszystkie błędy na blogu firmowym związane z pozycjonowaniem bezpośrednio odbiją się na pozostałych podstronach w Twojej witrynie. Jeśli więc wyszukiwarka zobaczy, że błędnie przygotowałeś linkowanie wewnętrzne lub do Twojego bloga w katalogu linkują podejrzane strony – to ucierpi na tym cała Twoja strona firmowa.
Subdomena to natomiast strona, która jest bezpośrednio związana ze stroną główną, ale osobno zbiera ona oceny od Google. Pozycja firmowego bloga w organicznych wynikach wyszukiwania w tym przypadku nie wpływa na pozycję strony głównej czy stron produktowych. Czy to dobrze, czy źle – to zależy. Blog w subdomenie może obejmować znacznie szerszą tematykę, co sprawia, że można go wypozycjonować na większą liczbę fraz, niekoniecznie związanych z prowadzoną działalnością w witrynie.
Najlepiej niech to będzie osoba, która zna się na content marketingu. Samo pisanie bowiem nie wystarczy. Istotne jest opracowanie strategii, dobór tematów bloga, optymalizacja jego treści oraz promocja.
W małych firmach blog firmowy może prowadzić właściciel – o ile posiada wiedzę i umiejętności przejrzystego pisania zgodnego z zasadami SEO. W większych przedsiębiorstwach najlepiej zatrudnić do tego cały zespół – na czele z osobą zarządzającą. Powinien on składać się z:
- copywriterów, pisarzy, którzy zajmą się tworzeniem wpisów z różnych tematów,
- korektorów, dbających o wysoką jakość treści bez błędów ortograficznych, gramatycznych czy składniowych,
- ekspertów SEO, odpowiedzialnych za optymalizację treści w Google.