29 grudnia 2020 4 minut czytania Natalia Słabowska

5 kroków do zbudowania partnerskiej relacji z Klientem

Account executive – to osoba zatrudniona na tym stanowisku na co dzień reprezentuje agencję w kontaktach z klientem. Jednym z jego zadań jest przekazywanie informacji pomiędzy nim a specjalistami przydzielonymi do pracy nad danym projektem. Innym – budowanie partnerskiej relacji z klientem.

Jak efektywnie realizować założenia kampanii i tworzyć długodystansowe relacje biznesowe, a przy tym nie czuć się jak posłaniec na wojnie? Z doświadczenia polecam trzymanie się reguły gościnności oraz pozostałych pięciu niżej wymienionych, podstawowych zasad.

  • Budowanie partnerskiej relacji z klientem to zadanie zorientowane na dostosowanie dynamiki, stylu oraz formy komunikacji do potrzeb klienta.
  • Account executive, jako osoba reprezentująca agencję w kontaktach z klientem powinna dbać o spójną i klarowną komunikację.
  • Fundamentem dobrej, długiej i owocnej współpracy jest empatia, zrozumienie potrzeb drugiej strony i czujność.

Spis treści

  1. Bądź jak kameleon
  2. Ale taki transparentny w działaniu
  3. Zidentyfikuj szumy
  4. Postaw na proaktywność
  5. Nie zapomnij o sobie

Każdy człowiek jest wyjątkowy, tak, jak wyjątkowi są klienci. Współpraca z każdym z nich przebiega inaczej, a zadaniem accounta jest dostosowanie się do dynamiki, stylu oraz formy komunikacji tak, aby klient poczuł się swobodnie i komfortowo. Dzięki temu przepływ informacji nabierze płynności. Jako account, powinieneś móc poczuć się częścią organizacji, dla której prowadzisz projekt i wczuć się w jej potrzeby. Umiejętność skupienia się w 100% na danym zadaniu w zmiennym środowisku jest niezbędna, a dobry account potrafi żonglować pomiędzy czynnościami bez straty w zaangażowaniu. Multitasking i elastyczność – to nie są puste slogany z opisu oferty pracy, to codzienność accounta.

Działania po stronie agencji muszą być zrozumiałe dla klienta. Jeżeli tylko życzy sobie pogłębienia którejś z kwestii podejmowanych przez nas czynności – wytłumaczmy ją bez zbędnego teoretyzowania. Różnorodność pytań, które może zadać klient, jest nieskończona. Jeśli czegoś nie wiesz – przyznaj to wprost, zamiast wymyślać niestworzone historie, poinformuj, że jak najszybciej znajdziesz odpowiedź i zobowiąż się przekazać ją klientowi. Następnie pogłęb swoją wiedzę, na przykład prosząc o pomoc bardziej doświadczonego kolegę bądź konsultując się ze specjalistą. I koniecznie wróć do klienta z odpowiedzią, ponieważ rzucanie słów na wiatr przyniesie jedynie negatywne rezultaty. Działaj w myśl zasady, że na każde pytanie można znaleźć odpowiedź. I pamiętaj, że nie zawsze będzie to „sezonowość”.

Relacja biznesowa oparta na komunikacji
Relacja biznesowa oparta na komunikacji

Podstawowym narzędziem, którym operuje account, jest język. Naturalne jest to, że czasem z różnych przyczyn komunikacja zawodzi. Osoba na tym stanowisku powinna być jednak niezwykle wyczulona i stale wypatrywać potencjalnych nieścisłości. Celem jest jak najszybsze rozpoznanie niejasnych i nieprecyzyjnych kwestii – również w wiadomościach, które sam formułuje do klienta. W celu klarownego przekazywania informacji warto zastanowić się, czy nie opisujemy problemu „dookoła” oraz spróbować postawić się na miejscu odbiorcy. Ćwiczenie umiejętności komunikowania się jest niezwykle istotne, ponieważ zidentyfikowanie punktów zapalnych w zalążku oszczędzi obu stronom zbędnych nerwów i pozwoli skupić się na konkretnych punktach niezbędnych do realizacji danego projektu. A żeby sprawnie komunikować się z klientem, komunikacja w agencji na linii account – specjalista również musi być maksymalnie dopieszczona, aby komunikat wychodzący z organizacji był jak najbardziej klarowny, spójny i ostateczny.

Podstawowa zasada bycia accountem: inicjuj kontakt, oczywiście z wyczuciem. Pamiętaj o swoich klientach i nie przypominaj sobie o nich tylko, gdy otrzymasz wiadomość z jakąś prośbą czy zapytaniem. Regularny kontakt to podstawa dobrze poprowadzonego projektu. Wykaż zainteresowanie tym, co dzieje się aktualnie w firmie klienta i dowiedz się, jak możecie wesprzeć jego działania. Briefowanie powinno być stałym zadaniem każdego accounta, nie tylko na początku współpracy.

Pracuj nad aktywnym słuchaniem. W rozmowie z klientem nie możesz jedynie mimochodem rejestrować informacji, którymi się z Tobą dzieli. Każdy najmniejszy szczegół może mieć znaczenie – teraz albo w przyszłości. Przytaknięcie, że owszem, pamiętasz, że klient dwa miesiące temu wspominał o kampanii promującej nowy produkt nie będzie wyświechtanym, grzecznościowym wtrąceniem, lecz świadomym potwierdzeniem, że skupiasz uwagę na swoim rozmówcy. 

Partnerska relacja z Klientem
Partnerska relacja z Klientem

Znajdź metody regeneracji, które pozwolą Ci na zresetowanie się – zarówno pomiędzy trudnym spotkaniem a odebraniem kolejnego telefonu, ale też i zajęcie, które pochłonie Cię po pracy na dłuższą chwilę i nie jest w żaden sposób z nią związane. W pierwszej sytuacji może to być zaparzenie kawy, rozciągnięcie się, zerknięcie za okno i poobserwowanie ruchu ulicznego. Mi zawsze pomaga krótki spacer. Po pracy proponuję skupić się na zajęciach, podczas których minimalizuje się ryzyko zerknięcia w różnorakie ekrany. Ja najczęściej zajmuję się swoją domową, małą dżunglą bądź piekę ciasta. Człowiek zrelaksowany to człowiek łatwiejszy w obyciu – i taki właśnie powinien być account.

Podsumowując, fundamentem dobrej, długiej i owocnej współpracy z klientem jest empatia, zrozumienie potrzeb drugiej strony i czujność. To dzięki tym czynnikom możemy zmierzać wspólnie do krainy konwersjami i wzrostami płynącej.

PS. Czasem jedyną formą kontaktu ze strony klienta będzie opłacenie przez niego faktury w terminie – bo jeśli coś działa dobrze i zastrzeżeń brak, to po co strzępić sobie język? 🙂

Blog
  • 29 marca 2024
    Jak rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na marketing internetowy? Opinie ekspertów
    Maria Chojnacka
  • 22 stycznia 2024
    Nowa era customer service. Trendy 2023/2024
    Wiktoria Pietruszka
  • 21 grudnia 2022
    Marketing Automation – kompletny przewodnik po automatyzacji marketingu i jego wpływie na zwiększenie liczby leadów
    Bartłomiej Giedyk
  • 26 października 2022
    Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie w 2023 roku? 9 wskazówek, jak uzyskać więcej polubień i obserwujących
    Marketing Match
  • 8 czerwca 2022
    Krótsza strona YouTube — YouTube Shorts wkracza do gry!
    Adriana Koczoń
  • 30 marca 2022
    Efektywność pracy – co tak naprawdę na nią wpływa?
    Adriana Koczoń
  • 29 grudnia 2021
    Blog firmowy – co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć?
    Marketing Match
  • 8 grudnia 2021
    Brief – cztery kluczowe momenty dla jego powodzenia
    Natalia Słabowska
  • 23 czerwca 2021
    Etyczne aspekty reklamy, czyli o tym dlaczego warto grać fair
    Katarzyna Dziąg
  • 27 maja 2021
    Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingu internetowego? Postaw na synergię działania!
    Filip Pyśniak
  • 25 czerwca 2020
    Google Chrome z mechanizmem blokady zasobożernych reklam
    Marketing Match