Śledzenie, analizowanie i mierzenie wyników w kampanii marketingowej może zapewnić naprawdę wymierne korzyści. Regularny raport SEO jest jedną z okazji, gdzie można dokładnie zmierzyć skuteczność działań pozycjonerskich i wyciągnąć ważne wnioski. Istotne jest jednak, aby dane w nim zawarte zostały przedstawione w sposób jasny i czytelny, a przede wszystkim dawały odpowiedź na pytanie, czy kampania SEO jest prowadzona w sposób efektywny, a działania agencji są transparentne.
Takie sprawozdanie może mieć różną formę – prezentacji, interaktywnego dashboardu, czy maila – jednak można wyróżnić elementy, które zawsze należy poruszyć. Jakie są to sekcje i co oznaczają?
Co to jest raport SEO i jaki jest jego cel?
Na początku warto zastanowić się, po co w ogóle tworzyć sprawozdania z działań pozycjonerskich. Raport SEO ma za zadanie ukazanie wyników z czynności w danym okresie, danych dotyczących ruchu organicznego i widoczności serwisu. Z racji specyfiki branży, nie zawsze jest łatwo dobrze przedstawić takie informacje, gdyż działania SEO są częstodługofalowe, a dana dziedzina marketingu mocno się rozwija o nowe rozwiązania. Również Google swoimi regularnymi aktualizacjami i nowymi wytycznymi wymusza ciągłe rewidowanie podejścia do projektów.
Raporty SEO są idealną okazją, aby porównywać ze sobą dane i kontrolować wyniki, jakie osiąga witryna, a także pomyśleć nad nowymi rozwiązaniami. Pokazują one również, czy indywidualne cele (konwersje) dla danego projektu są spełniane, a agencja wywiązuje się ze swoich zadań.
Jak często tworzyć raport SEO?
Ogólnie przyjęte w branży SEO jest raportowanie w cyklu miesięcznym. Dla większości witryn jest to odpowiedni czas, jednak warto się zastanowić, czy nie dostosować częstości raportowania pod indywidualne potrzeby.
Zdarza się tak, że dla konkretnego projektu sensowniej jest raportować rzadziej, np. kwartalnie lub częściej, powiedzmy co dwa tygodnie. Często jest to podyktowane rozliczaniem większej kampanii marketingowej lub specyfiką branży. Takie aspekty należy ustalić z agencją SEO już na samym początku współpracy.
Co powinno się znaleźć w raporcie SEO i jak to rozumieć?
Stworzenie dobrego raportu SEO, który jednocześnie pokazuje realizację celów i jest zrozumiały przez osoby z branży i spoza niej, jest tak naprawdę trudnym zadaniem. Każdy klient lub firma ma inne cele i potrzeby. W wielu przypadkach raporty SEO muszą być zarówno elementarne, jak i indywidualnie skrojone w zależności od tego, kto je otrzymuje.
Poniżej zaprezentowane są konieczne i uniwersalne elementy każdego raportu SEO. Nie są one jednak wyczerpujące – warto pamiętać, aby dla każdego projektu postarać się o indywidualne elementy najlepiej obrazujące wyniki.
Dane z kanału organicznego
Jednym z ważniejszych elementów w raporcie SEO są statystyki dotyczące ruchu organicznego w interesującym nas okresie. Potrzebne są więc dane z kanału organicznego z Google Analytics o liczbie sesji, odsłon, czy też użytkowników, a także takie informacje z Google Search Console o wyświetleniach i kliknięciach oraz zapytaniach. Warto również dodać sekcję z najczęściej odwiedzanymi stronami w naszej witrynie.
Samo podanie danych z kanału organicznego może być niewystarczające. Aby wyciągnąć z nich dobre wnioski, warto odnosić je do całości ruchu w witrynie, a także porównywać je do poprzedniego okresu raportowania lub poprzedniego roku.
Analiza ruchu organicznego pozwala na zobaczenie, na jakich stronach użytkownicy najbardziej się skupiają, co jest bardzo cenną informacją w kontekście planowania działań i rozwoju strony. W tym segmencie ważne jest również skupienie się na sezonowości wejść organicznych – wiele branż może notować mniejszy ruch np. w wakacje.

Informacje o konwersjach (celach)
Raport SEO powinien przede wszystkim odpowiadać na pytanie, czy w danym okresie zostały spełnione konwersje, czyli założone cele. Takie wskaźniki powinny być indywidualnie ustalane dla każdej witryny — może być to zakup produktu, dodanie towaru do koszyka, ale też wypełnienie formularza kontaktowego, czy przejście do konkretnej podstrony. Ważne jest, aby odnieść informacje o konwersjach w analizowanym zakresie do historycznych danych, a także wspomnianej sezonowości.
Widoczność organiczna i informacje o pozycjach na wybrane frazy
Sama analiza ruchu organicznego i konwersji nie wystarcza, aby ocenić witrynę. Warto również w sprawozdaniu z kampanii SEO zawrzeć informacje o widoczności organicznej całej domeny. Spadły pozycje na frazy brandowe? A może widoczny jest gwałtowny wzrost we frazach dotyczących wpisów blogowych? Jak to przekłada się na ruch na stronie? Na tego typu zapytania odpowie dokładna analiza widoczności.
Zazwyczaj widoczność podaje się jako liczbę fraz, na jakie widoczna jest domena (w TOP 3, TOP 10 i TOP 50), oraz odnosi się ją do historycznych danych lub widoczności konkurencji. Takie informacje pozwalają na określenie, jakie kategorie fraz notują spadki lub dają podpowiedź, na czym skupić działania SEO w przyszłości.
Dane dotyczące widoczności są zbierane z zewnętrznych narzędzi, na przykład przez Senuto. Istnieje również sporo narzędzi, które monitorują pozycje witryny na wybrane frazy kluczowe każdego dnia, np. ASPS.

Informacje o zrealizowanych działaniach agencji
Oprócz twardych danych liczbowych w raporcie SEO warto również przedstawić wszystkie inne działania, które zrobiła agencja lub indywidualny specjalista/tka SEO w danym okresie — np. informacje o pozyskanych linkach, czy zrealizowanych analizach.
Takie sprawozdanie jest niezwykle ważne, ponieważ w branży SEO efekty wdrożenia zmian często są widoczne nawet po kilkunastu tygodniach. Pozwala to na pokazanie transparentności działań agencji oraz budowanie zaufania i udowodnienie, że prace nad optymalizacją witryny cały czas trwają.
Wnioski
Sekcja opisowa jest często najtrudniejsza do przygotowania. Dla wielu jest jednak najważniejszym elementem raportu SEO, ponieważ właśnie w tym miejscu powinno się wyciągnąć wnioski i określić, co przedstawione dane oznaczają dla analizowanego serwisu.
Opis pozwala również na przedstawienie dodatkowych informacji np. o aktualizacjach algorytmu Google i ich przełożeniu na wydajność witryny lub poinformowanie o planach na następny okres.
Jak widać, przepis na dobry raport SEO jest dość prosty, cała sztuka to odpowiednio skomponować jego składniki, tak, aby był przejrzysty dla klienta, ale jednocześnie ekspercki i odpowiadał faktycznym potrzebom w ramach comiesięcznego sprawozdania projektów. Sporządzone wedle tych zasad sprawozdanie ma szansę być wartościowym materiałem analitycznym zarówno dla agencji, jak i klienta. Nic tylko wziąć sobie do serca powyższe porady i wnieść raportowanie na wyższy level! To naprawdę się opłaci.