9 lutego 2022 7 minut czytania Marketing Match

Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w styczniu 2022 roku, 16% sklepów internetowych[i] w Polsce działa na platformie Shoper. Aby jednak sklep przyciągał klientów i dobrze sprzedawał, potrzebne jest zadbanie o jego widoczność. Kluczowy w tym zakresie jest proxes pozycjonowania. Od czego zacząć? Jakie ta platforma daje nam możliwości SEO?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak zadbać o SEO na platformie Shoper?
  • Jakie elementy istotne w procesie pozycjonowania należy wdrożyć w Shoper?
  • Jakie działania poza platformą Shoper należy uwzględnić, aby wzmacniać widoczność organiczną sklepu?

Spis treści

  1. Pozycjonowanie Shoper – optymalizacja SEO
  2. Ogólne ustawienia SEO w Shoper
    1. Opisy produktów w Shoper
    2. Opisy kategorii na platformie Shoper
    3. Mapa witryn
    4. Plik robots.txt
    5. Sekcja blogowa
    6. Atrybuty alt obrazków
    7. Prawidłowa struktura treści
    8. Łatwo dostępne treści
  3. Platforma Shoper – SEO, a szybkość ładowania strony
    1. Certyfikat SSL
    2. Przekierowania 301
  4. Działania SEO poza obrębem platformy Shoper
  5. Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper – ile trwa cały proces?
  6. Pozycjonowanie sklepu w Shoper – samemu czy z pomocą agencji?

Platforma Shoper ma wiele wbudowanych funkcjonalności dotyczących pozycjonowania sklepu. Dotyczą one meta opisów, struktury treści, integracji czy przekierowań. Ale jak w praktyce wygląda optymalizacja SEO w Shoper? Sprawdźmy!

Shoper pozwala na szybkie dodanie podstawowych znaczników SEO dla każdej podstrony w sklepie. W ramach ustawień ogólnych – ręcznie lub w sposób zautomatyzowany – możemy zmienić:

  • meta title, czyli tytuł strony widoczny w Google oraz w pasku przeglądarki,
  • meta description, czyli krótki opis strony widoczny pod tytułem w organicznych wynikach wyszukiwania (jego długość to około 150 znaków ze spacjami),
  • adres url witryny: powinien być czytelny dla odbiorców i robotów wyszukiwarek, unikajmy stosowania w nim przypadkowych ciągów znaków,
  • meta keywords: tagi, których NIE uzupełniamy. Kiedyś stosowane były do pozycjonowania sklepów, dziś mogą zaszkodzić pozycji strony w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie sklepów internetowych to również dodawanie ciekawych i zawierających ważne frazy kluczowe opisów produktów. Optymalizacja w Shoper pozwala na uzupełnienie dwóch wersji opisów:

  • krótkiego, wyświetlającego się na liście produktów lub w ramach produktów powiązanych,
  • dłuższego widocznego na karcie produktu.

Publikację tekstu ułatwia przejrzysty edytor treści, w ramach którego możemy uzupełniać nagłówki, stosować pogrubienia najważniejszych fragmentów czy dodawać zdjęcia. Pamiętajmy, aby starać się nie powielać opisów produktów od producentów, gdyż może to negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie sklepu internetowego ze względu na zjawisko duplikacji treści.

Dostępne w wersji wyświetlanej na górze i na dole strony. Domyślnie, w ustawieniach, zaznaczona jest opcja opisu ponad listą kategorii. Ze względu na użyteczność sklepu, opis na górze powinien być krótszy, aby nie zajmował całej strony i nie zasłaniał produktów. Opis na dole może być rozwinięciem opisu górnego lub po prostu go zastępować.

Mapa serwisu zawiera spis wszystkich podstron w witrynie i jest przydatna, aby Google mogło zindeksować stronę. Pobiera się ją bezpośrednio ze sklepu Shoper jednym kliknięciem, a następnie dodaje do Google Search Console.

Jest to tekstowy opis strony, który „mówi” robotom Google, które strony mają być zindeksowane, a które nie. W domyślnych ustawieniach na platformie Shoper nie indeksują się strony związane z rejestracją użytkownika czy strona panelu klienta po zalogowaniu.

Pozycjonowanie stron w Shoperze, to nie tylko dbałość o opisy produktów czy kategorii, ale również zadbanie o rozbudowaną sekcję blogową. Jest ona dostępna po włączeniu modułu blogowego. Dla każdego wpisu, podobnie jak dla pozostałych stron, możliwe są ustawienia meta opisów i adresów url.

Na blogu platformy Shoper można dodać również:

  • sekcję komentarzy, która jest dodatkową treścią w witrynie sklepu, komentarze mogą wzmocnić pozycjonowanie, a także zwiększają wiarygodność sklepu,
  • kategorie blogowe w celu uporządkowania struktury wpisów dla odbiorców i robotów Google,
  • tagi dla poszczególnych artykułów, które dodawane są z poziomu wpisu.

Atrybuty alt są opisami grafik, które wspierają ich pozycjonowanie w Google Grafika. Wpływają one na poprawę pozycjonowania całego sklepu. Nie są widoczne dla użytkownika, jeśli obrazek się wyświetli, ale pojawiają się w momencie, gdy ten się nie załaduje. Na platformie Shoper mamy możliwość dodania opisu ręcznie lub automatycznie przy pomocy znaczników. Jednocześnie w trakcie wrzucania grafik pamiętajmy, aby zmniejszyć ich wielkość i wagę. Pomoże nam w tym narzędzie takie jak Bulk Resize Photos, które kompresuje obrazek do wskazanych przez nas rozmiarów lub Tinypng, które umożliwia bezstratną na jakości kompresję zdjęć.

Edytory wizualne w Shoper umożliwiają publikowanie tekstów w formach, które odpowiadają aktualnym standardom SEO. Mamy tu na myśli nagłówki: H2, H3, H4 i dalsze, a także pogrubienia treści czy dołączenie linkowania wewnętrznego.

WAŻNE: Platforma Shoper umożliwia dodanie tylko jednego nagłówka H1 i jest nim nazwa produktu lub kategorii. Musimy zatem balansować między odpowiednią optymalizacją głównej nazwy produktów, a preferowaną przez nas formą nagłówka.

Sklep Shoper umożliwia połączenie z zewnętrznymi aplikacjami do badania efektów pozycjonowania. Platformę możemy zintegrować z aplikacjami takimi jak: Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki temu na bieżąco możemy kontrolować bieżące działania SEO i dostosowywać je do klientów w sklepie Shoper.

Pozycjonowanie sklepu ułatwiają również wtyczki do oprogramowania, takie jak SEO Plugin. Wtyczka ta umożliwia sprawdzenie, czy tekst został odpowiednio zoptymalizowany pod wskazane przez nas słowo kluczowe. Analizuje ona również opisy alt obrazków, opisy meta czy liczbę linków w treści.

Klienci bywają coraz bardziej niecierpliwi, więc istotną rolę w pozycjonowaniu sklepów internetowych zaczęła odgrywać szybkość ładowania witryny. Shoper dba o przejrzysty kod, ale o całą resztę będziemy musieli zadbać na własną rękę. Aby przyspieszyć działanie sklepu, zwróćmy uwagę na:

  • dodawane zdjęcia – zmniejszajmy ich wielkość przy pomocy zewnętrznych narzędzi,
  • wtyczki i widgety – niech nie będzie ich zbyt dużo,
  • integracje – ograniczajmy je tylko do tych, które są nam konieczne.

Proces pozycjonowania na platformie Shoper powinien również uwzględniać zadbanie o certyfikat bezpieczeństwa. Certyfikat SSL należy wykupić osobno w ramach platformy Shoper, ale jego instalacja jest szybka i w zasadzie nic więcej nie musimy robić. Jest on odpowiedzialny za szyfrowanie danych, co jest szczególne ważne przy sklepach internetowych, które operują dużą ilością informacji o swoich klientach.

Określamy je w ustawieniach SEO. Przekierowania 301 są szczególnie ważne w dwóch sytuacjach:

  • gdy jakaś strona w witrynie zostanie usunięta: należy wykonać przekierowanie 301 na inną podstronę, najbardziej odpowiadającą zawartością;
  • gdy chcemy uniknąć zjawiska duplikacji treści, wówczas należy połączyć występujące na dwóch podstronach podobne treści w jedną całość oraz wykonać przekierowanie 301 z podstrony o niższym wypracowanym autorytecie na podstronę „mocniejszą” w rozumieniu SEO.

Chociaż platforma Shoper udostępnia wiele opcji związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych, nie są to jedynie działania, które należy przeprowadzić, aby sklep zaczął wyświetlać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W ramach działań dodatkowych należy uwzględnić m.in.:

Pozycjonowanie strony w Shoper to proces, który wymaga czasu i dużej ilości pracy. Efekty w większości przypadków nie będą widoczne po tygodniu, być może dopiero po kilku miesiącach. Na czas wpływa wybór fraz (czy są one konkurencyjne, czy nie), sposób działania strony, a także sytuacja na rynku. Na samym początku będziesz musiał/a uzbroić się w cierpliwość.  Później efekty powinny przełożyć się bezpośrednio na wyniki sprzedażowe!

Jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę, możesz zacząć pozycjonować swój sklep samemu i platforma Shoper Ci to ułatwi. Pamiętaj jednak, że intuicyjny interfejs nie dobierze za Ciebie słów kluczowych, nie przeanalizuje konkurencji i nie przygotuje pełnej strategii content marketingowej. Jeśli potrzebujesz pomocy w zwiększaniu widoczności organicznej swojego sklepu internetowego postawionego na Shoper, zapraszamy do wypełnienia briefu.

Źródła:

Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek