Czym właściwie jest Search Central Live?
To obowiązkowa pozycja w kalendarzu każdego specjalisty SEO, a także właścicieli stron internetowych, wydawców, programistów, dziennikarzy i entuzjastów wyszukiwarki Google. W przeszłości nazywane Konferencją dla Webmasterów, wydarzenie to organizowane jest cyklicznie od 2019 r. przez ekipę Centrum Wyszukiwarki Google w wielu lokalizacjach na całym świecie. Zrzesza pasjonatów branży SEO i marketingu internetowego ze wszystkich krajów i stanowi niepowtarzalną okazję do posłuchania najświeższych nowinek ze świata SEO, zaczerpnięcia najnowszej wiedzy bezpośrednio od przedstawicieli Google, wymiany cennych doświadczeń między ekspertami oraz nawiązywania i budowania znajomości wśród specjalistów z branży.
Kto mógł wziąć udział w wydarzeniu?
Wydarzenie zostało ogłoszone 25. marca na oficjalnym blogu Search Central. Zapisać mógł się każdy poprzez udostępniony na stronie formularz. Wypełnienie formularza nie dawało jednak gwarancji miejsca, a sam proces rekrutacji był złożony i ostateczna decyzja dotycząca udziału w wydarzeniu należała do Google – było bowiem około 700 chętnych na 200 dostępnych miejsc. Sam event miał charakter bezpłatny i był skierowany do osób o każdym poziomie doświadczenia.
Tegoroczni prelegenci Search Central Live
Gwiazdą tegorocznego eventu niewątpliwie był John Mueller, prawdziwy autorytet w branży SEO. John zajmuje stanowisko Senior Webmaster Trends Analyst w Google oraz pracuje jako pośrednik między Google a użytkownikami, prowadząc popularne konto na Twitterze, na którym odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości. Cytaty jego wypowiedzi można znaleźć w wielu branżowych publikacjach i poradnikach, a jego wiedza i kompetencje doceniane są przez specjalistów na całym świecie.
Sesje Johna przeplatane były wykładami Martina Splitta, również znanego w świecie SEO – zwłaszcza z edukacyjnych filmów na Youtube. Martin pełni stanowisko Developer Advocate w Google, a jego rola polega na wspieraniu deweloperów, webmasterów i specjalistów SEO w zakresie najlepszych praktyk dotyczących tworzenia stron internetowych i ich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Poza platformą Youtube, udziela się także pisząc artykuły na blogu Google Webmasters i często tłumaczy techniczne aspekty SEO.
Co ciekawe, nie zabrakło polskich prelegentów – Natalia Żaba, dziennikarka oraz Teaching Fellow z zespołu Google News, przedstawiła prezentację na dość niespotykany temat, w której zdradziła szczegóły, jak Google walczy z szerzeniem dezinformacji w sieci i na czym polega fact checking.
Agenda
09:00 – 10:00 Rejestracja i networking
10:00 – 10:15 Otwarcie konferencji
10:15 – 10:30 Powitanie
10:30 – 11:00 Jak działa wyszukiwarka
11:00 – 11:30 Nowości w Google
11:30 – 12:00 Sztuczna inteligencja a wyszukiwanie
12:00 – 12:30 Analizowanie spadków ruchu
12:30 – 13:30 Lunch i networking
13:30 – 14:00 Obalanie mitów
14:00 – 14:30 SEO dla wideo i obrazów
14:30 – 15:00 Fact check structured data
15:00 – 15:30 Przerwa kawowa
15:00 – 15:20 Sezonowość i trendy w wyszukiwaniu
15:30 – 16:00 Najlepsze praktyki dla e-commerce
16:00 – 16:10 Koniec third-party cookies
16:10 – 16:55 Q&A / panel dyskusyjny
16:55 – 17:05 Zakończenie konferencji i pamiątkowe zdjęcia
17:05 – 18:05 Apero
Nowości ze świata Google
Na jednej z pierwszych prelekcji John Mueller ogłosił najnowsze informacje i zmiany dotyczące wyszukiwarki Google, które mogą mieć realny wpływ na sposób, w jaki pozycjonują się strony w rankingu oraz związane z tym strategie SEO. Poruszony został m.in. temat marcowego Core Update i Spam Update, a także zmian w polityce dotyczącej Domain Reputation Abuse. Od tej pory Google będzie zwracać większą uwagę na oryginalne treści wysokiej jakości pisane przez ekspertów oraz karać za masowe produkowanie niskowartościowego contentu “na jedno kopyto” i jego publikowanie na tematycznie niepowiązanych stronach. Co ciekawe, oficjalne stanowisko Google jest takie, iż nie ma znaczenia, kto jest autorem treści – człowiek czy AI – liczy się efekt końcowy i unikanie spamu. Za samo korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji nie będzie więc kar.
John wspomniał również o przykładaniu większej wagi do optymalizacji wartości wskaźników core web vitals, m.in. nowego wskaźnika INP (interaction to next paint), który zastąpi FID jako jeden z głównych wskaźników oceniających wydajność, szybkość ładowania i responsywność strony internetowej. Dodał jednak, aby nie skupiać się, mimo wszystko, na tym aspekcie za bardzo, a raczej analizować go dokładniej w przypadku pojawienia się problemów ze stroną.
SGE – co nowego o nim wiemy?
Temat Search Generative Experience od pewnego czasu spędza sen z powiek wielu specjalistom w branży SEO. Informacja o sztucznej inteligencji w wynikach wyszukiwania, która zrewolucjonizuje dotychczas znane nam SERP-y, od początku budziła wiele pytań i wątpliwości. Wybierając się na Search Central Live, mieliśmy głęboką nadzieję na to, że kwestia ta zostanie mniej lub bardziej poruszona. Niestety – wbrew naszym oczekiwaniom, na konferencji nie został rozwinięty temat SGE, wspomniano jedynie, że na to jeszcze nie pora.
Czas na obalenie popularnych mitów
Sesja mythbusting była najbardziej interaktywną sesją ze wszystkich. Polegała na wyświetlaniu na ekranach zestawu pytań, na które odpowiadać “tak” lub “nie” mieli uczestnicy. Jeśli ktoś zgadzał się z wyświetlanym stwierdzeniem – podnosił rękę. Tym sposobem prelegenci sprawdzali popularność najczęściej występujących mitów związanych z wyszukiwarką i SEO. Niektóre z obalonych przez prowadzących mitów to m.in. znaczenie kupowania linków, zasadność zrzekania się szkodliwych backlinków oraz lepsze pozycjonowanie się treści wygenerowanych przez AI. Kupowanie linków zostało wręcz głośno wyśmiane oraz podkreślono, że kupione linki nie mają wpływu na widoczność i reputację witryny. Nie wszyscy na sali zgodzili się jednak z tym stwierdzeniem…
W świecie zweryfikowanych informacji
Podczas wykładu “Fact check structured data” Natalia Żaba przedstawiła mało znane dotychczas narzędzie Fact Check Explorer, wykorzystywane do analizy prawdziwości informacji w artykułach publikowanych w internecie. Służy ono walce z szerzeniem dezinformacji i szkodliwych treści w sieci oraz budowaniu rzetelnego, opartego na faktach dziennikarstwa.
Google Fact Check Explorer to platforma umożliwiająca wyszukiwanie i przeglądanie weryfikacji faktów z różnych źródeł. Użytkownicy mogą łatwo znaleźć sprawdzone informacje, wpisując interesujące ich hasła, frazy czy nazwiska. Narzędzie zbiera weryfikacje w jednym miejscu, co ułatwia identyfikację fałszywych informacji i promowanie rzetelnych treści w internecie.
Najlepsze praktyki dla e-commerce
Podczas 30-minutowej prelekcji można było dowiedzieć się o możliwościach bezpłatnego wyświetlania produktów w Google i korzyściach, jakie daje dołączenie do Merchant Center. Jest to darmowe narzędzie umożliwiające firmom przesyłanie danych i zarządzanie swoimi produktami na różnych platformach Google. Następnie produkty wyświetlają się klientom w zakładkach takich jak Zakupy czy Grafika, co poprawia widoczność firmy oraz sprzedaż. Należy zawsze pamiętać o dodaniu logo marki, dokładnym uzupełnieniu atrybutów produktów, w tym unikalnych oraz zawierających istotne frazy kluczowe opisów, wstawieniu wysokiej jakości zdjęć, a ponadto możliwości publikowania opinii przez użytkowników.
Nasze wrażenia z eventu
To było pierwsze wydarzenie Search Central Live, na jakim byliśmy. I choć w ostatecznym rozrachunku zabrakło nam efektu “wow” w prezentacjach i nowinek dotyczących SGE, a cała konferencja była na dość podstawowym poziomie, to dzięki możliwości uczestnictwa mieliśmy okazję odwiedzić warszawski kampus Google, poznać niekwestionowane autorytety świata SEO i zdobyć nowe doświadczenia zawodowe. Po całym dniu wykładów, przeplatanych przerwami na lunch i networking, nadszedł czas na pamiątkowe zdjęcia oraz orzeźwiający apero w towarzystwie znajomych. Cieszy nas fakt, że tego typu wydarzenie pojawiło się po raz pierwszy w Polsce – a patrząc na skalę zainteresowania – istnieje spora szansa na kolejne edycje. Do zobaczenia więc na kolejnym Search Central Live!