23 maja 2024 8 minut czytania Emilia Pikora

Podsumowanie pierwszego Google Search Central Live w Polsce – czy było warto?

24. kwietnia miało miejsce pierwsze w Polsce wydarzenie Google z cyklu Search Central Live, na które zostali zaproszeni reprezentanci naszej firmy – przedstawiciele działu SEO, Emilia Pikora i Mateusz Surowiec oraz Senior Account Manager, Natalia Słabowska. Gośćmi specjalnymi byli John Mueller we własnej osobie oraz Martin Splitt z zespołu Google Search Relations. Konferencja odbyła się na żywo w Warszawie i była prowadzona w języku angielskim.

Jak było i czego mogliśmy się dowiedzieć? Przeczytajcie naszą relację z eventu!

Spis treści

  1. Czym właściwie jest Search Central Live?
  2. Kto mógł wziąć udział w wydarzeniu?
  3. Tegoroczni prelegenci Search Central Live
  4. Agenda
  5. Nowości ze świata Google
  6. SGE - co nowego o nim wiemy?
  7. Czas na obalenie popularnych mitów
  8. W świecie zweryfikowanych informacji
  9. Najlepsze praktyki dla e-commerce
  10. Nasze wrażenia z eventu
Google Search Central Live, Marketing Match

Czym właściwie jest Search Central Live?

To obowiązkowa pozycja w kalendarzu każdego specjalisty SEO, a także właścicieli stron internetowych, wydawców, programistów, dziennikarzy  i entuzjastów wyszukiwarki Google. W przeszłości nazywane Konferencją dla Webmasterów, wydarzenie to organizowane jest cyklicznie od 2019 r. przez ekipę Centrum Wyszukiwarki Google w wielu lokalizacjach na całym świecie. Zrzesza pasjonatów branży SEO i marketingu internetowego ze wszystkich krajów i stanowi niepowtarzalną okazję do posłuchania najświeższych nowinek ze świata SEO, zaczerpnięcia najnowszej wiedzy bezpośrednio od przedstawicieli Google, wymiany cennych doświadczeń między ekspertami oraz nawiązywania i budowania znajomości wśród specjalistów z branży. 

Kto mógł wziąć udział w wydarzeniu?

Wydarzenie zostało ogłoszone 25. marca na oficjalnym blogu Search Central. Zapisać mógł się każdy poprzez udostępniony na stronie formularz. Wypełnienie formularza nie dawało jednak gwarancji miejsca, a sam proces rekrutacji był złożony i ostateczna decyzja dotycząca udziału w wydarzeniu należała do Google – było bowiem około 700 chętnych na 200 dostępnych miejsc. Sam event miał charakter bezpłatny i był skierowany do osób o każdym poziomie doświadczenia.

Google Search Central Live uczestnik

Tegoroczni prelegenci Search Central Live

Gwiazdą tegorocznego eventu niewątpliwie był John Mueller, prawdziwy autorytet w branży SEO. John zajmuje stanowisko Senior Webmaster Trends Analyst w Google oraz pracuje jako pośrednik między Google a użytkownikami, prowadząc popularne konto na Twitterze, na którym odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości. Cytaty jego wypowiedzi można znaleźć w wielu branżowych publikacjach i poradnikach, a jego wiedza i kompetencje doceniane są przez specjalistów na całym świecie.

Sesje Johna przeplatane były wykładami Martina Splitta, również znanego w świecie SEO – zwłaszcza z edukacyjnych filmów na Youtube. Martin pełni stanowisko Developer Advocate w Google, a jego rola polega na wspieraniu deweloperów, webmasterów i specjalistów SEO w zakresie najlepszych praktyk dotyczących tworzenia stron internetowych i ich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Poza platformą Youtube, udziela się także pisząc artykuły na blogu Google Webmasters i często tłumaczy techniczne aspekty SEO.

Co ciekawe, nie zabrakło polskich prelegentów – Natalia Żaba, dziennikarka oraz Teaching Fellow z zespołu Google News, przedstawiła prezentację na dość niespotykany temat, w której zdradziła szczegóły, jak Google walczy z szerzeniem dezinformacji w sieci i na czym polega fact checking.

Google Search Central Live event agenda

Agenda

09:00 – 10:00 Rejestracja i networking
10:00 – 10:15 Otwarcie konferencji
10:15 – 10:30 Powitanie
10:30 – 11:00 Jak działa wyszukiwarka
11:00 – 11:30 Nowości w Google
11:30 – 12:00 Sztuczna inteligencja a wyszukiwanie
12:00 – 12:30 Analizowanie spadków ruchu
12:30 – 13:30 Lunch i networking
13:30 – 14:00 Obalanie mitów
14:00 – 14:30 SEO dla wideo i obrazów
14:30 – 15:00 Fact check structured data
15:00 – 15:30 Przerwa kawowa
15:00 – 15:20 Sezonowość i trendy w wyszukiwaniu
15:30 – 16:00 Najlepsze praktyki dla e-commerce
16:00 – 16:10 Koniec third-party cookies
16:10 – 16:55 Q&A / panel dyskusyjny
16:55 – 17:05 Zakończenie konferencji i pamiątkowe zdjęcia
17:05 – 18:05 Apero

Nowości ze świata Google

Na jednej z pierwszych prelekcji John Mueller ogłosił najnowsze informacje i zmiany dotyczące wyszukiwarki Google, które mogą mieć realny wpływ na sposób, w jaki pozycjonują się strony w rankingu oraz związane z tym strategie SEO. Poruszony został m.in. temat marcowego Core Update i Spam Update, a także zmian w polityce dotyczącej Domain Reputation Abuse. Od tej pory Google będzie zwracać większą uwagę na oryginalne treści wysokiej jakości pisane przez ekspertów oraz karać za masowe produkowanie niskowartościowego contentu “na jedno kopyto” i jego publikowanie na tematycznie niepowiązanych stronach. Co ciekawe, oficjalne stanowisko Google jest takie, iż nie ma znaczenia, kto jest autorem treści – człowiek czy AI – liczy się efekt końcowy i unikanie spamu. Za samo korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji nie będzie więc kar.

John wspomniał również o przykładaniu większej wagi do optymalizacji wartości wskaźników core web vitals, m.in. nowego wskaźnika INP (interaction to next paint), który zastąpi FID jako jeden z głównych wskaźników oceniających wydajność, szybkość ładowania i responsywność strony internetowej. Dodał jednak, aby nie skupiać się, mimo wszystko, na tym aspekcie za bardzo, a raczej analizować go dokładniej w przypadku pojawienia się problemów ze stroną.

SGE – co nowego o nim wiemy?

Temat Search Generative Experience od pewnego czasu spędza sen z powiek wielu specjalistom w branży SEO. Informacja o sztucznej inteligencji w wynikach wyszukiwania, która zrewolucjonizuje dotychczas znane nam SERP-y, od początku budziła wiele pytań i wątpliwości. Wybierając się na Search Central Live, mieliśmy głęboką nadzieję na to, że kwestia ta zostanie mniej lub bardziej poruszona. Niestety – wbrew naszym oczekiwaniom, na konferencji nie został rozwinięty temat SGE, wspomniano jedynie, że na to jeszcze nie pora.

Search Generative Experience Search Central Live

Czas na obalenie popularnych mitów

Sesja mythbusting była najbardziej interaktywną sesją ze wszystkich. Polegała na wyświetlaniu na ekranach zestawu pytań, na które odpowiadać “tak” lub “nie” mieli uczestnicy. Jeśli ktoś zgadzał się z wyświetlanym stwierdzeniem – podnosił rękę. Tym sposobem prelegenci sprawdzali popularność najczęściej występujących mitów związanych z wyszukiwarką i SEO. Niektóre z obalonych przez prowadzących mitów to m.in. znaczenie kupowania linków, zasadność zrzekania się szkodliwych backlinków oraz lepsze pozycjonowanie się treści wygenerowanych przez AI. Kupowanie linków zostało wręcz głośno wyśmiane oraz podkreślono, że kupione linki nie mają wpływu na widoczność i reputację witryny. Nie wszyscy na sali zgodzili się jednak z tym stwierdzeniem…

AI generated content ranking

W świecie zweryfikowanych informacji

Podczas wykładu “Fact check structured data” Natalia Żaba przedstawiła mało znane dotychczas narzędzie Fact Check Explorer, wykorzystywane do analizy prawdziwości informacji w artykułach publikowanych w internecie. Służy ono walce z szerzeniem dezinformacji i szkodliwych treści w sieci oraz budowaniu rzetelnego, opartego na faktach dziennikarstwa.

Google Fact Check Explorer to platforma umożliwiająca wyszukiwanie i przeglądanie weryfikacji faktów z różnych źródeł. Użytkownicy mogą łatwo znaleźć sprawdzone informacje, wpisując interesujące ich hasła, frazy czy nazwiska. Narzędzie zbiera weryfikacje w jednym miejscu, co ułatwia identyfikację fałszywych informacji i promowanie rzetelnych treści w internecie.

Fact Check Explorer Google fact checks

Najlepsze praktyki dla e-commerce

Podczas 30-minutowej prelekcji można było dowiedzieć się o możliwościach bezpłatnego wyświetlania produktów w Google i korzyściach, jakie daje dołączenie do Merchant Center. Jest to darmowe narzędzie  umożliwiające firmom przesyłanie danych i zarządzanie swoimi produktami na różnych platformach Google. Następnie produkty wyświetlają się klientom w zakładkach takich jak Zakupy czy Grafika, co poprawia widoczność firmy oraz sprzedaż. Należy zawsze pamiętać o dodaniu logo marki, dokładnym uzupełnieniu atrybutów produktów, w tym unikalnych oraz zawierających istotne frazy kluczowe opisów, wstawieniu wysokiej jakości zdjęć, a ponadto możliwości publikowania opinii przez użytkowników.

Nasze wrażenia z eventu

To było pierwsze wydarzenie Search Central Live, na jakim byliśmy. I choć w ostatecznym rozrachunku zabrakło nam efektu “wow” w prezentacjach i nowinek dotyczących SGE, a cała konferencja była na dość podstawowym poziomie, to dzięki możliwości uczestnictwa mieliśmy okazję odwiedzić warszawski kampus Google, poznać niekwestionowane autorytety świata SEO i zdobyć nowe doświadczenia zawodowe. Po całym dniu wykładów, przeplatanych przerwami na lunch i networking, nadszedł czas na pamiątkowe zdjęcia oraz orzeźwiający apero w towarzystwie znajomych. Cieszy nas fakt, że tego typu wydarzenie pojawiło się po raz pierwszy w Polsce – a patrząc na skalę zainteresowania – istnieje spora szansa na kolejne edycje. Do zobaczenia więc na kolejnym Search Central Live!

Google Campus Apero Search Central Live
Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek