Dlaczego wyznaczenie konkurencji w wyszukiwarkach jest tak ważne?
Przede wszystkim, analiza konkurencji weryfikuje dotychczasowe działania SEO, podaje informacje na jakie frazy kluczowe pozycjonują się inne marki z tego samego sektora, a także jaką osiągają widoczność poprzez zastosowane przez siebie działania.
Oczywiście celem tego research’u nie jest wyłącznie kopiowanie zastosowanych już pomysłów, ale porównanie ich do własnej strategii i wyciągnięcie wniosków, gdzie leży przewaga konkurencyjnych witryn i czy możemy ją zniwelować, a także czy być może są sektory, w których radzimy sobie lepiej od nich. Właśnie dlatego, stanowisko specjalisty SEO zdecydowanie wymaga otwartego, analitycznego umysłu.
Podczas przeprowadzania solidnej i rzetelnej analizy konkurencji szczególną uwagę warto zwrócić na to, jakich słów lub fraz kluczowych używa konkurencja, skąd pochodzą linki odsyłające do ich strony, a także czy posiada ona dedykowane podstrony oraz w jakim stopniu serwis został zoptymalizowany technicznie. Te dane na pewno przydadzą się przy tworzeniu profesjonalnej strategii SEO, bo dzięki nim można się dowiedzieć, w którym kierunku należy podążać.
Oprócz wymienionych powyżej powodów nie można zapominać, że badanie konkurencji przyda się również podczas szacowania wstępnego budżetu projektu.
Czy konkurencja biznesowa i w wyszukiwarkach będą takie same?
Absolutnie nie! Dlatego oprócz danych zawartych w briefie od klienta, w którym zamieszcza się prośbę o określenie własnej konkurencji, specjaliści SEO nie poprzestają tylko na tych informacjach.
Chociaż większość firm zna świetnie swoich biznesowych konkurentów i śledzi ich poczynania — konkurentów SEO może być o wiele więcej! Co ciekawe, nie muszą oni proponować podobnych usług, wystarczy, że dobrze pozycjonują się pod konkurencyjne frazy, np. często rywalizacja o pozycję w wyszukiwarce występuje pomiędzy producentem danego produktu a sklepem internetowym, który ma go w swoim asortymencie. W takiej sytuacji witryny będą walczyły o te same frazy, a nawet o zapytania brandowe.
Jak znaleźć swoją konkurencję SEO?
Jak już wspomniano, ważnym elementem podczas wyznaczania konkurencji jest rozmowa na ten temat z klientem. Zostanie on poproszony, by wymienić wszystkich konkurentów biznesowych, o których wie, a także określić wszystkie słowa kluczowe, które kojarzą się z prowadzonym biznesem i mogą służyć do promowania działalności. Kolejnym krokiem powinno być samodzielne działanie, które będzie polegało na analizie dostarczonych przez klienta danych, a także konfrontacji ich z realną sytuacją, którą zbadamy za pomocą dostępnych narzędzi:
Wyszukiwarka Google
Skoro zależy nam na pozycjonowaniu w wyszukiwarce, poszukiwania warto rozpocząć właśnie tam! Sprawdź, które firmy pojawiają się w wynikach organicznych na te same słowa, co witryna klienta.
Senuto
Senuto umożliwia wygenerowanie listy potencjalnych konkurentów na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych. Dane są dostarczone w postaci wygodnej listy bądź tabeli, w której przedstawione są najważniejsze informacje dotyczące konkurencyjnych witryn.

Ahrefs
Narzędzie Ahrefs również umożliwia wyszukanie konkurencyjnych domen. Wystarczy w zakładce „keyword explorer” wpisać wybrane słowa kluczowe, a algorytm ustali konkurujące na to wyszukanie strony. Gotową listę można wygodnie eksportować do formatu .xls i dalej na niej pracować, aby zawęzić grono konkurentów.

SimilarWeb
Ciekawym narzędziem analitycznym, które dostarcza wielu informacji na temat konkurencyjnych witryn jest SimiliarWeb. Za jego pomocą otrzymamy informacje na temat:
- średniej szacowanej ilości wizyt użytkowników (oraz ich czasu) na stronie,
- z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, wchodzący na stronę (desktop/mobile)
- ile użytkownicy przeglądają podstron w konkretnej witrynie,
- z jakich źródeł pochodzą wejścia na stronę,
- jaki jest współczynnik odrzuceń,
- jak wygląda ruch generowany przez organiczne oraz płatne słowa kluczowe, udział w ruchu social mediów itp.
Jakie elementy warto uwzględnić w analizie SEO?
Skoro udało nam się już określić konkurencję, nie pozostaje nic innego, jak dokładnie przeanalizować dane konkretnych witryn oraz podjęte na nich działania. Skuteczna analiza wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników. Nie wszystkie z nich są oczywiste, dlatego jest to zadanie dla profesjonalnego specjalisty. Podstawą udanej analizy są szeroko idące działania, które mają na celu dokładne zrozumienie konkurencji, dzięki czemu w przyszłości uda się rozplanować na tej podstawie odpowiednią strategię.
Analiza widoczności
Szczególną uwagę warto przyłożyć do analizy widoczności konkurencyjnych stron. Z pomocą przyjdą narzędzia, których już używaliśmy w ramach określania konkurencji, takie jak Senuto, Ahrefs czy SEMSTORM i SEMRUSH. W ramach działania należy sprawdzić widoczność danych serwisów, ale także jak kreowała się ona na przestrzeni lat. Nie można też pominąć analizy słów kluczowych, dzięki czemu uda się zanotować wspólne i wyróżniające słowa kluczowe, a także frazy, które posiadamy, a nie ma ich konkurencja.
Analiza struktury informacji
Podczas analizy konkurencji, niezbędnym elementem jest sprawdzenie struktury danych witryn. Być może będzie ona podobna wśród konkurujących ze sobą stron w danej branży.
Przykładowa struktura może wyglądać następująco:
- strona główna,
- usługi,
- produkty,
- blog,
- kontakt.
Każdy z punktów może być oczywiście rozwijany w ramach obowiązującej struktury, np. strony danych produktów będą dzielone na kategorie, a tym z kolei zostaną przypisane filtry przydatne do pozycjonowania. Na poniższej grafice można zauważyć, że struktura strony może być mocno rozwinięta, a każdy z elementów rozgałęziającej się struktury służyć do wzmocnienia pozycjonowania strony.

Analiza treści na stronie
Istotnym elementem podczas analizy konkurencji jest również dokładne sprawdzenie znajdującego się na stronie contentu. Zbadajmy czy w serwisie występują opisy wszystkich kategorii i produktów (często zdarzają się braki). Porównajmy nagłówki (H1, H2), jak i te niższe. Sprawdźmy jakie frazy się w nich znajdują. Zbadajmy również długość tekstów, adresy URL, oraz znaczniki ALT przy zdjęciach.
Analiza optymalizacji technicznej serwisu
Zwróćmy również uwagę na optymalizację techniczną konkurencyjnych stron. Być może znajdziemy wskazówki, które warto byłoby wykorzystać podczas upgrade’u witryny. Szczególnie ważne czynniki to:
- odpowiednia architektura (ścieżki przemieszczania się, linkowanie wewnętrzne, design strony),
- poprawne zabezpieczenie witryny (certyfikat SSL),
- czas ładowania się strony (krótszy może zmniejszyć współczynnik odrzuceń),
- dostosowanie witryny na różne urządzenia mobilne.
Analiza profilu linków
Analiza backlinków (linki przychodzące) przyda się szczególnie, aby wstępnie określić budżet na linkbuilding dla swojej witryny. Warto sprawdzić skąd konkurencja pozyskuje linki, jakie określa anchory. Przydatna będzie też informacja o ewentualnych brakach konkurencji pod kątem linkowania z mocnych portali związanych z daną branżą. Dzięki temu mamy szansę pozyskać unikalne linki, które mogą mocno podbić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Jakie narzędzia można wykorzystać, by samemu przeprowadzić analizę konkurencji?
Wiemy już, dlaczego analiza konkurencji SEO jest ważna i jakie elementy obejmuje. Na szczęście, w większości działań pomogą nam odpowiednio przygotowane narzędzia, dzięki którym badania konkurencji zajmą mniej czasu i będą bardziej efektywne.
Senuto
Dzięki narzędziu Senuto, bez problemu ustalimy wspólne dla siebie i konkurencji frazy kluczowe (również te „z długim ogonem”). Ponadto sprawdzimy ruch na danej witrynie i jej rankowanie w TOP3, TOP10 i TOP50.
Ahrefs
Narzędzie Ahrefs również umożliwia przeprowadzenie kompletnej analizy — w szczególności linków, ich źródeł, przyrostów, wykorzystywanych kotwic, ewentualnych uszkodzonych linków.

Rank Signals
Powyższe narzędzia do analizy konkurencji są płatne i wykorzystywane przez profesjonalistów. Jednak do podstawowego badania stron konkurencji można wykorzystać również bezpłatne funkcjonalności, takie jak Rank Signals, który odnajduje backlinki dla danej strony.

PageSpeed Insights
Ciekawym narzędziem, które może być pomocne przy technicznej optymalizacji witryny jest PageSpeed Insights, które wykrywa problemy z wydajnością strony oraz wskazuje elementy, które można by poprawić zarówno na desktopie, jak i mobile, np. w zakresie spełniania kryteriów Core Web Vitals
Ręczna weryfikacja serwisu konkurencji
Oczywiście przedstawione narzędzia SEO są niezastąpioną pomocą w procesie analizy konkurencji, jednakże nie zapominajmy, że istnieje również opcja ręcznej weryfikacji konkurencji, czyli przejście wszystkich powyższych etapów wyłącznie za pomocą pracy manualnej — korzystając wyłącznie z wyszukiwarki Google i swoich umiejętności np. ręczne sprawdzenie struktury strony poprzez „przeklinanie się” przez podstrony, sprawdzenie, czy na każdej z nich znajduje się tekst, a także jak dana strona ładuje się na urządzeniu mobilnym.
Co jeśli konkurencja wyprzedza nas w wyszukiwarkach?
Nie jest to powód do paniki! Jak już wspomniano na początku, działania SEO są zadaniem długofalowym, a sytuacja w wyszukiwarce zmienia się dynamicznie pod wpływem wielu czynników. Analiza konkurencji jest niezbędnym elementem budowania strategii SEO, która pozwala poznać specyfikę danej branży i wyciągnąć wnioski, które działania sprawdzają się najlepiej. Skoro masz już wszelkie potrzebne informacje i znamy potrzebne narzędzia — ruszaj do boju! Trzymamy kciuki za udane poszukiwania!
Pamiętaj jednak, że czynników rankingowych, decydujących o pozycji Twojej strony w wyszukiwarce jest wiele, więc samodzielne działanie nie zawsze przyniesie wyczekiwany sukces. Jeśli więc potrzebujesz wsparcia profesjonalistów, zachęcamy do kontaktu: https://www.marketingmatch.pl/ankieta/.