6 lipca 2022 9 minut czytania Adriana Koczoń

Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?

Wśród specjalistów marketingu internetowego krąży powiedzenie, że działania SEO to nie wyścigi, a maraton. Jest to podparte założeniem, że SEO wymaga podjęcia długofalowej pracy, której wyniki są rzadko widoczne „od ręki”. Warto jednak pamiętać, że w przypadku pozycjonowania stron internetowych element rywalizacji, a nawet wspomnianych „wyścigów”, jak najbardziej obowiązuje! Każdy specjalista chciałby, aby to właśnie jego klient był na szczytach rankingu Google i sprawnie wymiótł konkurencyjne witryny. Jak to osiągnąć? Debaty na ten temat trwają wśród najtęższych umysłów, więc nie podamy gotowej odpowiedzi. Wiemy jednak, czego nie powinno zabraknąć podczas planowania strategii SEO — jest to analiza konkurencji! Skoro chcesz startować w zawodach — najpierw dobrze poznaj możliwości innych zawodników z branży! To, co? Do biegu, gotowi, START!

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Dlaczego warto określić swoją konkurencję w wyszukiwarce?
  • Jak analizować konkurencję pod kątem SEO
  • Które narzędzia pomogą Ci w analizie SEO?
  • Co zrobić, jeśli konkurencja wciąż pozycjonuje się lepiej?

Spis treści

  1. Dlaczego wyznaczenie konkurencji w wyszukiwarkach jest tak ważne?
  2. Czy konkurencja biznesowa i w wyszukiwarkach będą takie same?
  3. Jak znaleźć swoją konkurencję SEO?
    1. Wyszukiwarka Google
    2. Senuto
    3. Ahrefs
    4. SimilarWeb
  4. Jakie elementy warto uwzględnić w analizie SEO?
    1. Analiza widoczności
    2. Analiza struktury informacji
    3. Analiza treści na stronie
    4. Analiza optymalizacji technicznej serwisu
    5. Analiza profilu linków
  5. Jakie narzędzia można wykorzystać, by samemu przeprowadzić analizę konkurencji?
    1. Senuto
    2. Ahrefs
    3. Rank Signals
    4. PageSpeed Insights
    5. Ręczna weryfikacja serwisu konkurencji
  6. Co jeśli konkurencja wyprzedza nas w wyszukiwarkach?

Dlaczego wyznaczenie konkurencji w wyszukiwarkach jest tak ważne?

Przede wszystkim, analiza konkurencji weryfikuje dotychczasowe działania SEO, podaje informacje na jakie frazy kluczowe pozycjonują się inne marki z tego samego sektora, a także jaką osiągają widoczność poprzez zastosowane przez siebie działania.

Oczywiście celem tego research’u nie jest wyłącznie kopiowanie zastosowanych już pomysłów, ale porównanie ich do własnej strategii i wyciągnięcie wniosków, gdzie leży przewaga konkurencyjnych witryn i czy możemy ją zniwelować, a także czy być może są sektory, w których radzimy sobie lepiej od nich. Właśnie dlatego, stanowisko specjalisty SEO zdecydowanie wymaga otwartego, analitycznego umysłu.

Podczas przeprowadzania solidnej i rzetelnej analizy konkurencji szczególną uwagę warto zwrócić na to, jakich słów lub fraz kluczowych używa konkurencja, skąd pochodzą linki odsyłające do ich strony, a także czy posiada ona dedykowane podstrony oraz w jakim stopniu serwis został zoptymalizowany technicznie. Te dane na pewno przydadzą się przy tworzeniu profesjonalnej strategii SEO, bo dzięki nim można się dowiedzieć, w którym kierunku należy podążać.

Oprócz wymienionych powyżej powodów nie można zapominać, że badanie konkurencji przyda się również podczas szacowania wstępnego budżetu projektu.

Czy konkurencja biznesowa i w wyszukiwarkach będą takie same?

Absolutnie nie! Dlatego oprócz danych zawartych w briefie od klienta, w którym zamieszcza się prośbę o określenie własnej konkurencji, specjaliści SEO nie poprzestają tylko na tych informacjach.

Chociaż większość firm zna świetnie swoich biznesowych konkurentów i śledzi ich poczynania — konkurentów SEO może być o wiele więcej! Co ciekawe, nie muszą oni proponować podobnych usług, wystarczy, że dobrze pozycjonują się pod konkurencyjne frazy, np. często rywalizacja o pozycję w wyszukiwarce występuje pomiędzy producentem danego produktu a sklepem internetowym, który ma go w swoim asortymencie. W takiej sytuacji witryny będą walczyły o te same frazy, a nawet o zapytania brandowe.

Jak znaleźć swoją konkurencję SEO?

Jak już wspomniano, ważnym elementem podczas wyznaczania konkurencji jest rozmowa na ten temat z klientem. Zostanie on poproszony, by wymienić wszystkich konkurentów biznesowych, o których wie, a także określić wszystkie słowa kluczowe, które kojarzą się z prowadzonym biznesem i mogą służyć do promowania działalności. Kolejnym krokiem powinno być samodzielne działanie, które będzie polegało na analizie dostarczonych przez klienta danych, a także konfrontacji ich z realną sytuacją, którą zbadamy za pomocą dostępnych narzędzi:

Wyszukiwarka Google

Skoro zależy nam na pozycjonowaniu w wyszukiwarce, poszukiwania warto rozpocząć właśnie tam! Sprawdź, które firmy pojawiają się w wynikach organicznych na te same słowa, co witryna klienta.

Senuto

Senuto umożliwia wygenerowanie listy potencjalnych konkurentów na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych. Dane są dostarczone w postaci wygodnej listy bądź tabeli, w której przedstawione są najważniejsze informacje dotyczące konkurencyjnych witryn.

Źródło: screen własny

Ahrefs

Narzędzie Ahrefs również umożliwia wyszukanie konkurencyjnych domen. Wystarczy w zakładce „keyword explorer” wpisać wybrane słowa kluczowe, a algorytm ustali konkurujące na to wyszukanie strony. Gotową listę można wygodnie eksportować do formatu .xls i dalej na niej pracować, aby zawęzić grono konkurentów.

Źródło: screen własny

SimilarWeb

Ciekawym narzędziem analitycznym, które dostarcza wielu informacji na temat konkurencyjnych witryn jest SimiliarWeb. Za jego pomocą otrzymamy informacje na temat:

  • średniej szacowanej ilości wizyt użytkowników (oraz ich czasu) na stronie,
  • z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, wchodzący na stronę (desktop/mobile)
  • ile użytkownicy przeglądają podstron w konkretnej witrynie,
  • z jakich źródeł pochodzą wejścia na stronę,
  • jaki jest współczynnik odrzuceń,
  • jak wygląda ruch generowany przez organiczne oraz płatne słowa kluczowe, udział w ruchu social mediów itp.

Jakie elementy warto uwzględnić w analizie SEO?

Skoro udało nam się już określić konkurencję, nie pozostaje nic innego, jak dokładnie przeanalizować dane konkretnych witryn oraz podjęte na nich działania. Skuteczna analiza wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników. Nie wszystkie z nich są oczywiste, dlatego jest to zadanie dla profesjonalnego specjalisty. Podstawą udanej analizy są szeroko idące działania, które mają na celu dokładne zrozumienie konkurencji, dzięki czemu w przyszłości uda się rozplanować na tej podstawie odpowiednią strategię.

Analiza widoczności

Szczególną uwagę warto przyłożyć do analizy widoczności konkurencyjnych stron. Z pomocą przyjdą narzędzia, których już używaliśmy w ramach określania konkurencji, takie jak Senuto, Ahrefs czy SEMSTORM i SEMRUSH. W ramach działania należy sprawdzić widoczność danych serwisów, ale także jak kreowała się ona na przestrzeni lat. Nie można też pominąć analizy słów kluczowych, dzięki czemu uda się zanotować wspólne i wyróżniające słowa kluczowe, a także frazy, które posiadamy, a nie ma ich konkurencja.

Analiza struktury informacji

Podczas analizy konkurencji, niezbędnym elementem jest sprawdzenie struktury danych witryn. Być może będzie ona podobna wśród konkurujących ze sobą stron w danej branży.

Przykładowa struktura może wyglądać następująco:

  • strona główna,
  • usługi,
  • produkty,
  • blog,
  • kontakt.

Każdy z punktów może być oczywiście rozwijany w ramach obowiązującej struktury, np. strony danych produktów będą dzielone na kategorie, a tym z kolei zostaną przypisane filtry przydatne do pozycjonowania. Na poniższej grafice można zauważyć, że struktura strony może być mocno rozwinięta, a każdy z elementów rozgałęziającej się struktury służyć do wzmocnienia pozycjonowania strony.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Przyk%C5%82adowa_struktura_serwisu_przyjaznego_SEO.jpg

Analiza treści na stronie

Istotnym elementem podczas analizy konkurencji jest również dokładne sprawdzenie znajdującego się na stronie contentu. Zbadajmy czy w serwisie występują opisy wszystkich kategorii i produktów (często zdarzają się braki). Porównajmy nagłówki (H1, H2), jak i te niższe. Sprawdźmy jakie frazy się w nich znajdują. Zbadajmy również długość tekstów, adresy URL, oraz znaczniki ALT przy zdjęciach.

Analiza optymalizacji technicznej serwisu

Zwróćmy również uwagę na optymalizację techniczną konkurencyjnych stron. Być może znajdziemy wskazówki, które warto byłoby wykorzystać podczas upgrade’u witryny. Szczególnie ważne czynniki to:

  • odpowiednia architektura (ścieżki przemieszczania się, linkowanie wewnętrzne, design strony),
  • poprawne zabezpieczenie witryny (certyfikat SSL),
  • czas ładowania się strony (krótszy może zmniejszyć współczynnik odrzuceń),
  • dostosowanie witryny na różne urządzenia mobilne.

Analiza profilu linków

Analiza backlinków (linki przychodzące) przyda się szczególnie, aby wstępnie określić budżet na linkbuilding dla swojej witryny. Warto sprawdzić skąd konkurencja pozyskuje linki, jakie określa anchory. Przydatna będzie też informacja o ewentualnych brakach konkurencji pod kątem linkowania z mocnych portali związanych z daną branżą. Dzięki temu mamy szansę pozyskać unikalne linki, które mogą mocno podbić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Jakie narzędzia można wykorzystać, by samemu przeprowadzić analizę konkurencji?

Wiemy już, dlaczego analiza konkurencji SEO jest ważna i jakie elementy obejmuje. Na szczęście, w większości działań pomogą nam odpowiednio przygotowane narzędzia, dzięki którym badania konkurencji zajmą mniej czasu i będą bardziej efektywne.

Senuto

Dzięki narzędziu Senuto, bez problemu ustalimy wspólne dla siebie i konkurencji frazy kluczowe (również te „z długim ogonem”). Ponadto sprawdzimy ruch na danej witrynie i jej rankowanie w TOP3, TOP10 i TOP50.

Ahrefs

Narzędzie Ahrefs również umożliwia przeprowadzenie kompletnej analizy — w szczególności linków, ich źródeł, przyrostów, wykorzystywanych kotwic, ewentualnych uszkodzonych linków.

Źródło: screen własny

Rank Signals

Powyższe narzędzia do analizy konkurencji są płatne i wykorzystywane przez profesjonalistów. Jednak do podstawowego badania stron konkurencji można wykorzystać również bezpłatne funkcjonalności, takie jak Rank Signals, który odnajduje backlinki dla danej strony.

Źródło: screen własny

PageSpeed Insights

Ciekawym narzędziem, które może być pomocne przy technicznej optymalizacji witryny jest PageSpeed Insights, które wykrywa problemy z wydajnością strony oraz wskazuje elementy, które można by poprawić zarówno na desktopie, jak i mobile, np. w zakresie spełniania kryteriów Core Web Vitals

Ręczna weryfikacja serwisu konkurencji

Oczywiście przedstawione narzędzia SEO są niezastąpioną pomocą w procesie analizy konkurencji, jednakże nie zapominajmy, że istnieje również opcja ręcznej weryfikacji konkurencji, czyli przejście wszystkich powyższych etapów wyłącznie za pomocą pracy manualnej — korzystając wyłącznie z wyszukiwarki Google i swoich umiejętności np. ręczne sprawdzenie struktury strony poprzez „przeklinanie się” przez podstrony, sprawdzenie, czy na każdej z nich znajduje się tekst, a także jak dana strona ładuje się na urządzeniu mobilnym.

Co jeśli konkurencja wyprzedza nas w wyszukiwarkach?

Nie jest to powód do paniki! Jak już wspomniano na początku, działania SEO są zadaniem długofalowym, a sytuacja w wyszukiwarce zmienia się dynamicznie pod wpływem wielu czynników. Analiza konkurencji jest niezbędnym elementem budowania strategii SEO, która pozwala poznać specyfikę danej branży i wyciągnąć wnioski, które działania sprawdzają się najlepiej. Skoro masz już wszelkie potrzebne informacje i znamy potrzebne narzędzia — ruszaj do boju! Trzymamy kciuki za udane poszukiwania!

Pamiętaj jednak, że czynników rankingowych, decydujących o pozycji Twojej strony w wyszukiwarce jest wiele, więc samodzielne działanie nie zawsze przyniesie wyczekiwany sukces. Jeśli więc potrzebujesz wsparcia profesjonalistów, zachęcamy do kontaktu: https://www.marketingmatch.pl/ankieta/.

Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek