13 kwietnia 2021 13 minut czytania Olga Zboina

SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo

Jak wygląda świat SEO poza Google? Dominację tego giganta można odczuć właściwie na każdym kroku – niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie użył słowa “wygooglować” mając na myśli wyszukanie czegoś. Czy jest sens rozglądać się za alternatywami dla tej wyszukiwarki? Konkurenci na razie może nie depczą Google po piętach, ale zaczynają coraz mocniej zaznaczać swoją obecność i zyskiwać na popularności. Warto więc zastanowić się nad tym, czym SEO dla wyszukiwarek takich jak Bing czy DuckDuckGo różni się od pozycjonowania w Google. Taka wiedza może okazać się bardzo przydatna w niedalekiej przyszłości.

Spis treści

  1. Google vs Bing vs DuckDuckGo - udziały w rynku wyszukiwarek
  2. Wyszukiwarka Google - co ją wyróżnia?
  3. Bing - wyszukiwarka numer dwa
  4. Wyszukiwarka DuckDuckGo - najważniejsze cechy
  5. Pozycjonowanie w Bing - czym się różni od Google SEO?
  6. SEO dla DuckDuckGo - na co zwrócić uwagę?
  7. Podsumowanie

Na początek trochę konkretnych danych liczbowych, które przedstawiają, jak kształtuje się udział trzech wspomnianych wcześniej wyszukiwarek w rynku. Nie ma tutaj zaskoczenia, Google jest niekwestionowanym liderem i zajmuje około 90% rynku światowego – trochę mniej dla wersji desktopowej, a trochę więcej dla wersji mobilnej: 

podział rynku wyszukiwarek internetowych
Źródło 3. Udziały Google, Bing i DuckDuckGo w rynku wyszukiwarek
podział rynku wyszukiwarek internetowych dla wersji desktop
Źródło 3. Udziały Google, Bing i DuckDuckGo w rynku wyszukiwarek – wersja desktop
podział rynku wyszukiwarek internetowych dla urządzeń mobilnych
Źródło 3. Udziały Google, Bing i DuckDuckGo w rynku wyszukiwarek – wersja mobilna

Jak ten udział wygląda w Polsce i ile osób korzysta z wyszukiwarek innych niż Google? Według poniższych statystyk ponad 96% osób wybiera Google.

podział rynku wyszukiwarek internetowych w Polsce
Źródło 3. Udziały Google, Bing i DuckDuckGo w rynku wyszukiwarek – Polska

Z badań GUS wynika, że w 2020 roku w Polsce 81,4% osób korzystało regularnie z Internetu, co daje nam trochę ponad 31 mln internautów. Przy założeniu, że 96% tych osób korzysta z wyszukiwarki Google, podział ten wygląda mniej więcej tak:

liczba osób w Polsce korzystających z Google i innych wyszukiwarek
Liczba osób w Polsce korzystających z Google i innych wyszukiwarek w 2020 roku

Wobec tak miażdżącej przewagi moglibyśmy się tak naprawdę zastanowić czy nie machnąć ręką i nie uznać, że dostosowywanie SEO pod wyszukiwarki inne niż Google po prostu nie ma sensu. Jest jednak szansa, że te proporcje w przyszłości się zachwieją i choć trudno oczekiwać gwałtownego przewrotu i detronizacji Google – inne wyszukiwarki stopniowo zyskują na znaczeniu i często oferują coś, co jest cenione przez użytkowników, a czego Google nie może im zapewnić. Szczególnie dynamicznie rozwija się DuckDuckGo. O ile Bing od dłuższego czasu zajmuje drugie miejsce i dosyć stabilnie funkcjonuje w cieniu Google, to DuckDuckGo zanotowało ogromne wzrosty w liczbie wyszukiwań:

Wykres prezentujący wzrost w liczbie wyszukiwań dla DuckDuckGo
Źródło 13. Wzrost w liczbie wyszukiwań dla DuckDuckGo

Na tę sytuację można też spojrzeć z drugiej strony – mniejsza popularność wyszukiwarek oznacza również mniejszą konkurencję.

Zanim zostanie poruszony temat samego SEO, warto nakreślić, co możemy uznać za wyróżniki tych dwóch alternatywnych wyszukiwarek w porównaniu do Google. Zacznijmy jednak od numeru 1 – co cenimy w nim najbardziej?

Google dysponuje bardzo zaawansowanymi algorytmami, które rozumieją intencję wyszukiwania i dążą do tego, żeby proponować wyniki jak najbardziej relewantne i dopasowane do wyszukiwanej frazy. Dużą zaletą jest też wyszukiwanie lokalne dostosowane do miejsca, z którego odbywa się wyszukiwanie i w ogóle spersonalizowane wyszukiwanie, które choć często jest przedmiotem krytyki ze strony konkurencji (ze względu na ogromne ilości przechowywanych danych i znikomą prywatność) – dla użytkownika bywa niezwykle wygodne. Poniżej znajdują się wyniki wyszukiwania dla zapytania “najlepsza pizza” – Google bezbłędnie rozszyfrowało moją intencję i zaproponowało mi pobliskie miejsca, w których można dobrze zjeść:

Wyniki wyszukiwania Google
Wyniki wyszukiwania Google dla hasła „najlepsza pizza”

Co w takim razie wyróżnia wyszukiwarkę Bing? Na pewno nieco inny design, który przypomina – oczywiście nie bez powodu – Windowsową tapetę:

Design wyszukiwarki Bing
Design wyszukiwarki Bing

Wyniki wyszukiwania w Bing są oparte raczej na samej wyszukiwanej frazie i użytych keywordach, niż na kontekście (jak w Google). W przypadku “najlepszej pizzy” Bing zasugerował więc sprawdzone przepisy, a nie najlepsze pizzerie:

Wyniki wyszukiwania Bing
Wyniki wyszukiwania Bing dla hasła „najlepsza pizza”

Ogromną zaletą jest dostosowanie do treści wideo i graficznych – np. filmy są odtwarzane w samej wyszukiwarce, bez konieczności przenoszenia się i ładowania docelowej strony. Bing rozpoznaje obrazy i filmy lepiej niż Google, wyniki wyszukiwania dla nich są więc bardziej dopasowane. Dodatkowo Alexa, czyli wirtualny asystent stworzony przez Amazona, jest kompatybilna z Bing, a urządzenia Microsoft używają tej wyszukiwarki jako domyślnej. Funkcjonuje również program lojalnościowy, w którym za wyszukiwanie w Bing zbiera się punkty, które można wymienić na nagrody, co z pewnością może być atrakcyjne dla stałych użytkowników.

Jeżeli chodzi o DuckDuckGo – nacisk jest zdecydowanie na prywatność. Twórcy wyszukiwarki podkreślają, że nie zbierają żadnych danych użytkowników. Wyniki bazują na wyszukiwanej frazie, a nie na informacjach o wyszukującym. Nawet jeśli wyniki wyszukiwania pochodzą od partnerów (np. od Bing czy Trip Advisor), to dane użytkowników są starannie zabezpieczone. Ciekawym rozwiązaniem jest brak drugiej strony wyników wyszukiwania, która budzi dosyć negatywne skojarzenia przez Google – po prostu scrolluje się w dół nieskończonej pierwszej strony, a wyniki się ładują. Przez to, że wyszukiwarka nie zbiera danych o użytkowniku, nie pokazują się np. wyniki lokalne. Jeśli więc szukamy najlepszej pizzy w okolicy – musimy w pasku wyszukiwania własnoręcznie tę okolicę (np. miasto czy dzielnicę) wpisać. Wyszukiwarka ma informację o przybliżonej lokalizacji użytkownika (np. poprzez adres IP) i czasami pokażą się nam pobliskie wyniki na mapie, ale nie zawsze się to dzieje. Poniższe wyniki dotyczą raczej odległych lokalizacji:

Wyniki wyszukiwania DuckDuckGo
Wyniki wyszukiwania DuckDuckGo dla hasła „najlepsza pizza”

Opcja Bangs jest bardzo interesującym komponentem DuckDuckGo – pozwala ona na przeszukanie zawartości strony (np. Wikipedii czy Amazona) z poziomu wyszukiwarki. Bangs wywołujemy wpisując “!” – możemy potem wybrać odpowiednią stronę, wpisać zapytanie i zostaniemy przeniesieni bezpośrednio do docelowego serwisu, bez przeklikiwania się przez wyniki w wyszukiwarce (jak np. w Google).

Bangs w DuckDuckGo
Bangs w DuckDuckGo

Inną opcją wartą uwagi są Instant Answers – użytkownicy mogą zgłaszać swoje własne odpowiedzi na pytania, które są potem dostępne bez konieczności klikania w wynik wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania DuckDuckGo Instant Answers
Wyniki wyszukiwania DuckDuckGo Instant Answers

Przejdźmy teraz do głównego tematu, jakim jest SEO w kontekście alternatywnych dla Google wyszukiwarek. Na co powinniśmy zwracać uwagę?

Bing jest drugą najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. Optymalizacja pod algorytmy Bing nie musi oznaczać strat w oczach Google – wiele jej aspektów jest bardzo zbliżonych. Jest jednak kilka kwestii, które różnicują te wyszukiwarki pod względem SEO. O czym należy więc pamiętać?

On-page > off-page

W przypadku Bing, on-page SEO ma większe znaczenie niż off-page SEO. Zdecydowanie bardziej liczy się to, co się dzieje w samym serwisie, niż np. profil backlinków. Ważna jest zawartość i struktura tekstu, odpowiednie nagłówki i paragrafy, oznaczenie autora treści (i ewentualnych źródeł). Bing premiuje treści z dużą liczbą słów, warto więc skoncentrować działania na umieszczaniu jakościowych i dłuższych tekstów. Istotne jest też zaangażowanie użytkownika. Jeśli spędza on więcej czasu na stronie i zagłębia się w zamieszczone treści – jest to duży plus w oczach Bing. Jeśli natomiast strona ma wysoki bounce rate – wypadnie słabiej.

Exact keywords

Istotne dla Bing jest użycie dokładnych fraz kluczowych. Dotyczy to keywordów w meta znacznikach title, meta description, nagłówkach H1 i H2, adresach URL, zawartości strony i  anchorach linków. O ile Google lepiej rozumie kontekst, Bing traktuje temat bardziej dosłownie.

Social media

Ważnym czynnikiem dla Bing jest obecność w social media. W cenie są linki, udostępnienia i reakcje – pod warunkiem, że są autentyczne, jakościowe i na platformach dopasowanych do odbiorcy. Nie zapunktujemy więc obecnością sztuczną i przypadkową. 

Multimedia

Bing przykłada większą wagę do treści graficznych i wideo, rozumie je lepiej niż Google. Wyszukiwarka premiuje więc dynamiczne strony zawierające liczne elementy multimedialne, zwłaszcza oryginalne treści.

Backlinki 

Nieco mniejsze znaczenie dla Bing mają backlinki (w porównaniu do Google). Nie znaczy to jednak, że profil linków jest zupełnie nieistotną kwestią. Bing oczywiście zwraca uwagę na jakość backlinków, natomiast ważniejsza jest ich ilość. Wyszukiwarka np. nie zaindeksuje strony (która nie jest stroną główną serwisu), jeśli nie ma przynajmniej jednego zewnętrznego linku do-follow (dodatkowo najlepiej, by anchor linku zawierał dokładną frazę kluczową). Co więcej, dobrze gdy linki pochodzą ze starszych stron – “wiek” domeny jest dla Bing ważnym czynnikiem (Google z kolei zwraca uwagę na to, by treści były aktualne, nowe), podobnie jak domeny typu .gov, .edu i .org.

Crawl depth

Roboty indeksujące Bing zazwyczaj nie skanują całego serwisu – bardzo często indeksowana jest tylko strona główna. Dlatego też tak ważne jest, by do innych podstron prowadził przynajmniej 1 zewnętrzny link do-follow, a najważniejsze treści i keywordy zostały umieszczone na początku strony. Podstrony serwisu powinny znajdować się maksymalnie 3 kliknięcia od strony głównej.

Mapa strony

Bing nadal uwzględnia tagi <priority> i <changefreq>, które są ignorowane przez roboty Google. Jeżeli chcemy je wykorzystać – ważne, by robić to w przemyślany sposób.

Meta znaczniki

Użycie znaczników meta jest bardzo istotne dla Bing, a szczególnie dużą wagę przypisuje się opisowi meta description. Niektóre źródła podają, że powinien on mieć maksymalnie 168 znaków (980px), czyli nieco więcej niż w Google. Najlepiej jednak, jeśli opis ma 70-155 znaków (920px) – wtedy mamy pewność, że jest odpowiedni dla większości wyszukiwarek. Trzeba również pamiętać o umieszczeniu w opisie ważnej frazy kluczowej. Znacznik <title> według zaleceń Bing powinien mieć maksymalnie 65 znaków, jednak bezpieczniejsze jest przyjęcie limitu 60 znaków. Ciekawą kwestią jest znaczenie tagów meta keywords dla SEO – od kilku lat Bing nie traktuje ich jako czynnik rankingowy, tak jak Google. Jeden z przedstawicieli zakomunikował jednak, że nie może kategorycznie zaprzeczyć uwzględnianiu tagów przez roboty – być może mają one znaczenie dla identyfikowania stron spamowych.

Wypowiedź przedstawiciela Bing na temat meta keywords
Wypowiedź przedstawiciela Bing na temat meta keywords

Wyszukiwarka DuckDuckGo stawia bezpieczeństwo i prywatność użytkowników na pierwszym miejscu. Jest to zupełnie inne podejście od tego prezentowanego przez Google, które zbiera ogromne ilości danych. Jak więc wygląda kwestia SEO i jakie są różnice między pozycjonowaniem w Google a w DuckDuckGo? Jest to na razie temat nie do końca zgłębiony, ale warto zwrócić uwagę np. na to, że DuckDuckGo korzysta w dużej części ze źródeł i zasobów Bing. Można więc wziąć pod uwagę strategie SEO właśnie dla tej wyszukiwarki (i upewnić się, że strony są zaindeksowane w Bing).

Backlinki

Istotne są jakościowe linki prowadzące do strony – to właściwie jedyna informacja na temat SEO pochodząca bezpośrednio od twórców. DuckDuckGo bardzo ceni m.in. linki z Wikipedii i zaciąga z niej dużo wyników wyszukiwania.

Lokalizacja

Bardzo ważne jest używanie w zasobach dokładnych wskazówek na temat lokalizacji – DuckDuckGo posiada informacje o tym, gdzie ktoś mniej więcej się znajduje, ale nie jest to lokalizacja dokładna (jak np. w Google), tylko przybliżona. Użytkownicy szukający czegoś w swojej okolicy będą więc zazwyczaj wpisywać zapytania zawierające określenie ich lokalizacji. Warto wspomnieć, że wyszukiwarka DuckDuckGo korzysta domyślnie z map Apple, nie Google.

Dopracowana wersja mobilna

Większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki DuckDuckGo na urządzeniach mobilnych – bardzo ważne jest więc dostosowanie serwisu właśnie do tej wersji oraz zadbanie o jego szybkość i responsywność.

Bangs i Instant Answers

Strzałem w dziesiątkę może okazać się zgłoszenie swoich Bangs i Instant Answers. Są to opcje charakterystyczne dla DuckDuckGo i wyjątkowe, dobrze więc postarać się o obecność serwisu w tych obszarach. 

Meta znaczniki

Ze względu na niejasne przesłanki co do długości znaczników meta <title> i meta description, warto trzymać się standardowych ram, czyli maksymalnie 60 znaków dla <title> i 70-155 znaków dla opisów. DuckDuckGo prawdopodobnie uwzględnia tagi meta keywords.

Chociaż SEO wygląda trochę inaczej dla każdej z wyszukiwarek, widoczne są części wspólne – jak tworzenie wartościowych, wyczerpujących treści zamieszczanych na stronie i dbanie o liczne, jakościowe backlinki. Trudno wykluczyć lidera, jakim jest Google ze strategii działań, ale znalezienie złotego środka i uwzględnienie innych wyszukiwarek może być dosyć łatwym, a opłacalnym zagraniem. Warto obserwować zmiany zachodzące na rynku i dalszy rozwój wydarzeń – szczególnie DuckDuckGo wydaje się mieć duży potencjał. Biorąc pod uwagę to, jak duże niezadowolenie wzbudza zachłanność Google w stosunku do zbierania danych użytkowników, niewykluczone, że coraz więcej osób będzie szukać bezpieczniejszej, dbającej o prywatność alternatywy. 

Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek