11 grudnia 2023 8 minut czytania Jan Raszyński

Link Juice – SEOwy napój mocy

Kiedy myślimy o działaniach SEO, często skupiamy się na słowach kluczowych, treści i technicznych aspektach strony. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co stoi za mocą i autorytetem Twojej strony w sieci? Kluczowym składnikiem, który może znacząco wpłynąć na Twoje pozycje w wyszukiwarce, jest „Link Juice”. Dzięki temu artykułowi zrozumiesz, czym dokładnie jest ten „SEOwy napój mocy”, jak działa i dlaczego jest tak istotny dla Twojego serwisu. Poznasz również tajniki dystrybucji Link Juice oraz dowiesz się, jak zdobywać go jak najwięcej. Weź głęboki oddech, przygotuj się na dawkę wiedzy i zanurz się w fascynujący świat Link Juice.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Link Juice
  • Jak Link Juice działa na serwis wewnątrz i na zewnątrz
  • Dlaczego Link Juice jest niezwykle istotny pod kątem SEO
  • Na jakiej zasadzie Link Juice przepływa między serwisami
  • Jak zdobywać jak najwięcej Link Juice

Spis treści

  1. Co to jest Link Juice?
  2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania Link Juice
  3. Dlaczego Link Juice jest ważny?
  4. Jak odbywa się dystrybucja Link Juice?
  5. Jak zdobyć więcej Link Juice? Q&A
  6. Update „Pingwin” – zabójca Link Juice?
  7. Link Juice - Podsumowanie
  8. Źródła:

Znany jest też jako Link Equity. W najprostszych słowach jego założenie opiera się na tym, że linki przekazują wartość i autorytet z jednej strony do drugiej. Jeżeli strona odsyła do innej z linkiem dofollow (jest to typ linku, który sugeruje robotom, że powinny taki link zauważyć i śledzić – tylko taki typ linku przekazuje w sobie Link Juice), to w pewnym stopniu przenosi on jej pozytywne właściwości (np. PageRank, TrustRank), a tym samym daje rekomendację z punktu widzenia wyszukiwarki.

Im więcej „soku” wypływa z linku do strony, do której on prowadzi, tym bardziej dobitna jest rekomendacja. Ilość ta zależy od wielu czynników, takich jak miejsce na stronie, w którym umieszczony jest link, anchor, czyli kotwica dla linku odsyłającego, rodzaj linku, a także autorytet strony, do której prowadzi łącze, trafność tematyczna, stan http i inne. Linki, które przekazują wartość, są jednym z wielu sygnałów, które Google i inne wyszukiwarki wykorzystują do określania pozycji strony w SERP-ach, czyli organicznych wynikach wyszukiwania (Search Engine Result Page).

Link Juice dotyczy zarówno linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Linki zewnętrzne odpowiadają za moc linkowania przekazywaną z innej, obcej domeny. Link Juice z linków wewnętrznych przekazuje natomiast moc z jednej konkretnej podstrony serwisu do innej podstrony w tej samej domenie. Przykładowo, link do kategorii produktowej umieszczony na stronie głównej, która najczęściej posiada najwięcej mocy i autorytetu, przekazuje część tej mocy podstronie kategorii.

W kwestii linkowania wewnętrznego ważne jest, aby zwrócić uwagę na liczbę wewnętrznych linków na stronie. Im więcej jest linków, tym mniej Link Juice jest przekazywanych w jednym z nich. Dzięki ukierunkowanej dystrybucji soku z linków można wzmocnić strony, które są najważniejsze dla właściciela witryny (np. strony kategorii).

W ramach optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), profil linków i TrustRank są jednymi z najważniejszych czynników.

Im silniejsze są strony z linkami pod względem TrustRank, tym więcej jakościowego Link Juice przepływa z nich do stron, do których prowadzą linki. Do pewnego stopnia, link equity może być rozumiane jako sposób, w jaki przepływ mocy rankingowej strony przechodzi z jednego linku do drugiego. Jeśli strona obdarzona wysokim autorytetem zawiera link do artykułu w mniejszej witrynie, może to być interpretowane jako wotum zaufania dla strony, do której prowadzi link.

Dystrybucja Link Juice odbywa się zgodnie z pewnymi zasadami podziału. Ilość Link Juice, jaką otrzymuje strona B poprzez link ze strony A, jest odwrotnie proporcjonalna do ogólnej liczby witryn podlinkowanych na stronie A – im więcej witryn jest w sumie podlinkowanych, tym mniej Link Juice przepływa do każdej z nich.

Zasada działania Link Juice generalnie opiera się na założeniu dawania i brania, ponieważ ilość Link Juice, którą witryna może sobie przekazać, rośnie wraz z ilością Link Juice, którą otrzymuje z innych witryn.

Ważne jest, aby pamiętać o tym, że w pewien sposób da się kontrolować dystrybucję Link Juice zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i zewnętrznym.

W przypadku linków wewnętrznych należy zidentyfikować w serwisie najbardziej priorytetowe podstrony takie jak strony główne kategorii czy strony docelowe dla kampanii reklamowych i w ich kierunku budować strategię linkowania wewnętrznego. Istotne jest, aby anchory były powiązane z treściami dla danej podstrony. Na etapie budowania i wdrażania strategii poprawnego linkowania wewnętrznego w kierunku Link Juice trzeba pamiętać o tym, żeby nie rozmywać za bardzo mocy stron istotnych poprzez zbyt dużą liczbę linków wychodzących.

Jeśli chodzi o kontrolę linków zewnętrznych, należy zwracać szczególną uwagę, aby serwisy, z których przychodzi do nas moc Link Juice były odpowiedniej jakości. Wiarygodność, unikalność i odpowiednia optymalizacja takich serwisów to najbardziej interesujące nas w tym aspekcie cechy.

W obu przypadkach tj. linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych należy zwrócić uwagę na atrybuty, jakimi odznacza się konkretny link. Świadome użycie atrybutów nofollow i dofollow pozwala decydować i kontrolować przepływ mocy linkowania według założonej przez nas strategii.

Warto pamiętać o tym, że dystrybucja Link Juice może być elastyczna i dostosowywanie jej w zakresie danego serwisu do zmieniających się potrzeb, celów lub ogólnej struktury jest bardzo istotnym elementem optymalizacji.

Istnieje kilka ważnych kwestii, jeśli chodzi o ustalenie, czy link przekaże swoją moc:

  • dopasowanie tematyczne – w przypadku łączenia strony dotyczącej jakiegoś tematu np. bankowości z linkiem do strony wypieków świątecznych, mamy do czynienia z nieodpowiednim dopasowaniem tematycznym. Mało istotne pod kątem tematycznego dopasowania linki w cyfrowych oczach algorytmów Google’a, mogą nie zapewniać pełnego przekazu autorytetu lub wartości.
  • czy linkująca witryna posiada autorytet? – link pozyskany z witryny o wysokim autorytecie, posiada większą wartość niż link z witryn nowych lub o niższym Trust Rank.
  • czy link można indeksować? – naturalne jest, że aby link mógł przenosić pełną swoją moc, strona musi być widoczna dla robotów Google, czyli zaindeksowana. Warunek obowiązkowy do przekazania Link Juice.
  • gdzie na stronie znajduje się link? – kolejna teoria seowców w zakresie Link Juice dotyczy umiejscowienia linków na stronie. Uznaje się, że linki, które są ukryte w stopkach lub na pasku bocznym, nie przekazują tyle mocy, co te w głównej warstwie tekstowej. O tym warto pamiętać przy optymalizacji linkowania wewnętrznego.
  • ile linków znajduje się na stronie? – rachunek jest prosty – im więcej linków na stronie, tym mniej mocy może przekazać każdy z nich. Jeśli na danej stronie znajduje się kilkadziesiąt linków, a link do Twojego serwisu jest tylko jednym z nich, w naturalny sposób otrzyma on mniej Link Juice. Warto być jedynym i wyjątkowym linkiem na stronie.
  • jaki jest stan HTTP linkowanej strony? – stan indeksacji jest również istotny z punktu widzenia Link Juice. Strony, które mają status 200 lub przekierowanie 301 zachowują swój link equity, pozostałe zaś nie. W przypadku linków zawierających przekierowanie 301 istnieje jednak zagrożenie, że po jakimś czasie ich znaczenie będzie dewaluowane.  

Jako środek przeciwko wzrastającemu spamowi w Internecie, w kwietniu 2012 r. Google wprowadził aktualizację Penguin. Celem tej aktualizacji było usunięcie z wyników wyszukiwania tych wysoko rankujących witryn, w których algorytm rozpoznał nadmiar słabej jakości linków tworzonych przez automaty. Ci, którzy angażowali się w spam poprzez upychanie słów kluczowych, schematy linków lub maskowanie linków, mogli oberwać w wyniku update’u.

W swoich wytycznych dla webmasterów Google określa jasne zasady, które właściciele witryn mają przestrzegać w celu uniknięcia środków i kar związanych ze spamem. Niewskazane jest:

  • upychanie słów kluczowych,
  • zakup linków, wymiana linków,
  • nieadekwatny lub błędny tekst linku/kotwicy,
  • nienaturalnie szybko rosnący profil linków,
  • maskowanie linków,
  • nieodpowiednia trafność tematyczna,
  • negatywne środowisko linków,
  • gorsze linki zwrotne.

Wraz z wprowadzeniem aktualizacji Penguin 1.0 i późniejszymi dostosowaniami do wersji Penguin 4.0 jesienią 2016 r., Link Juice uległ w pewien sposób relatywizacji. To, co wcześniej było pozytywne dla Link Juice, stało się głównym źródłem zagrożenia dla stron internetowych, co oznacza, że ​​webmaster musiał popracować nad serwisem i pozbyć się tych niebezpiecznych linków, które mogły być uznane jako spamerskie, poprzez demontaż linków. Dlatego dziś tym ważniejsze jest zachowanie czystego i naturalnego profilu linków.

Aby zachować odpowiednią wartość linków na stronie, należy uwzględnić jeszcze element tzw. siłowej próby utrzymania linków i niewyprowadzania mocy linkowania na zewnątrz. Wcześniej w tekście został wspomniany element dotyczący świadomego zarządzania mocą linkowania za pomocą atrybutów nofollow i dofollow – jest to jedna z metod tegoż właśnie siłowego zatrzymywania mocy linkowania wewnątrz serwisu. Oprócz tego kolejnym z elementów siłowego utrzymania mocy linkowania na danej stronie jest temat stron niezaindeksowanych. Naturalne jest, że strona, której wyszukiwarki nie widzą, nie przekaże żadnej mocy linkowania. Użycie metatagu noindex na stronach o niższym priorytecie lub stronach tymczasowych pozwala uniknąć rozmywania Link Juice.

Całe zamieszanie dotyczące Link Juice można porównać do budowania zaufania społecznego. Jeśli dana witryna byłaby człowiekiem startującym w wyborach, to ludzie, przekazując swoje poparcie (Link Juice), głosując na tego człowieka, budują jego autorytet.

Jeśli osoba obdarzona dużym autorytetem społecznym np. wirtualny odpowiednik profesora uniwersyteckiego (np. Wikipedia) przekazałaby tej osobie kandydującej swój głos, znaczyłby on w pojedynkę więcej – naturalnie w rozumieniu budowania autorytetu, aniżeli rozumienia tego jako głosu wyborczego – i zbudowałby więcej poparcia niż inny głos (również popierający), ale ze strony podrzędnego wirtualnego złodziejaszka (np. witryny spamowe).

Ten kandydujący człowiek powinien również dbać o to, aby w jak największej liczbie przypadków inne osoby go popierające wspierały w danym głosowaniu tylko konkretnie jego kandydaturę – co uniemożliwi rozmycie siły głosu poparcia dla tego kandydata.

Budowanie autorytetu witryny jest absolutnie relewantną kwestią w kontekście wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Witryny o dużym autorytecie rankowane są na wyższych pozycjach, ponieważ główną zasadą Google jest dostarczanie jak najlepszych jakościowo i jak najlepiej odpowiadających na zapytanie użytkownika treści.

Warto dbać o dużo dobrego Link Juice dla swojej witryny.

Źródła:

Blog
  • 23 maja 2024
    Podsumowanie pierwszego Google Search Central Live w Polsce – czy było warto?
    Emilia Pikora
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek