Wyszukiwanie głosowe to nic innego jak metoda wyszukiwania informacji za pomocą dyktowanych komend głosowych. Ta opcja dostępna jest z poziomu przeglądarki na komputerze (wystarczy kliknąć mikrofon), jednak najczęściej używana jest przez użytkowników urządzeń mobilnych — szacuje się, że jest to około 56% wszystkich zapytań głosowych3.
Warte zauważenia jest to, że dyktowanie komend głosowych jest sprawniejsze niż ich pisanie. Zakłada się, że wyszukiwanie głosowej jest średnio 3,7 razy szybsze od tradycyjnego wyszukiwania za pomocą wpisywania szukanych przez nas fraz dla języka angielskiego4. Może to właśnie dlatego najczęstsze pytania zadawane przez ludzi korzystających z voice search dotyczą dłuższych pytań i wyszukań lokalnych np. „gdzie jest najbliższy sklep spożywczy?” – w 2017 roku tego typu zapytania stanowiły 58% wszystkich wyszukiwań głosowych5.
Pierwsze urządzenia służące do wyszukiwania głosowego zostały wprowadzone prawie dekadę temu. Pierwotny model Alexy Amazona został wypuszczony w 2013 roku, Siri działa już od 2011 rok, a najmłodszy, Google Assistant, ma już 5 lat. Na samym początku jednak wyszukiwanie głosowe było bardzo niedoskonałe i przystosowane głównie do użytkowników języka angielskiego.
Obecnie Google Assistant działa dla ponad 100 języków. Do końca 2019 roku już co najmniej 42% wszystkich użytkowników kiedykolwiek użyło wyszukiwania głosowego, a 62% użytkowników regularnie korzystających z urządzeń typu smart speakers twierdzi, że prawdopodobnie kupi coś za ich pośrednictwem w przyszłym miesiącu6. Wraz z pojawianiem się coraz większej liczby urządzeń mobilnych, voice search staje się kluczowym kanałem pozyskania użytkownika.

Opcja voice search jest bardzo popularna za granicą. W naszym kraju osób korzystających z opcji wyszukiwania głosowego jest mniej. Nie udało się nam odnaleźć konkretnych danych dotyczących użytkowników głosowych w Polsce, jednak trendy światowe wskazują na coraz większy rozwój tej funkcjonalności.
Z tego powodu warto już teraz zacząć optymalizację witryny pod technologię voice search. Wpisanie się w ten trend nie tylko potencjalnie poszerzy liczbę użytkowników, ale również może zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych. Z racji tego, że voice search w Polsce nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością, osiągnięcie wysokiej pozycji na często wyszukiwane hasła powinno być obecnie znacznie prostsze niż w przyszłości.
Oprócz standardowych dobrych praktyk SEO, takich jak dostosowanie strony pod urządzenia mobilne, czy też zadbanie o Core Web Vitals, warto wdrożyć dodatkowo konkretne funkcjonalności pod wyszukiwanie głosowe.
Na samym początku należy zastanowić się, czy usługa lub produkty w danej witrynie kierowane są do grupy docelowej, która z dużym prawdopodobieństwem korzysta na co dzień z voice search.
Według wielu danych wyszukiwanie głosowe jest najpopularniejsze wśród młodszego pokolenia. Dane z raportu PwC Consumer Intelligence Series: Prepare for the voice revolution pokazują, że 65% ankietowanych osób w wieku 25-49 często używa opcji voice search, w grupie 18-24 było to już 59%, a u osób w wieku 50+ 57%7. Wcześniej wspomniano o dużej popularności wyszukań głosowych na urządzeniach mobilnych oraz skupieniu się na frazach związanych z biznesami lokalnymi.
Wyżej wymienione dane mogą być podpowiedzią, czy witryna powinna być pozycjonowana pod voice search. Warto jednak pamiętać, że wszystkie te statystki dotyczą przede wszystkim użytkowników języka angielskiego w USA, co niekoniecznie musi w pełni reprezentować użytkowników języka polskiego w Polsce.
Wybór tematów oraz użycie naturalnego i potocznego języka jest kluczem w optymalizowaniu tekstów pod wyszukiwanie głosowe. Warto postawić na nasycenie ich frazami długiego ogona (tzw. long tail) – są to frazy, które składają się z całych zwrotów, a nie tylko z jednego lub dwóch słów.
Oprócz tych zasad warto trzymać się też ogólnych zaleceń dotyczących wiarygodności tekstów. Teksty eksperckie, z podanymi źródłami i informacjami o autorze są zawsze dobrze widziane przez Google.
Opcja voice search jest najczęściej używana do wyszukiwań lokalnych. W związku z tym warto skupić się na typowych czynnościach związanych z pozycjonowaniem lokalnym, czyli użyciem odpowiednich fraz kluczowych w warstwie tekstowej, nagłówkach, czy też w metaznaczniku <title>(np. “ślusarz Warszawa”) oraz z założeniem profilu Google Moja Firma (wraz z jej optymalizacją).
Dane uporządkowane (strukturalne) pomagają robotom Google w rozpoznaniu elementów rozpoznanych na stronie. Jest to świetny sposób na dodanie większej ilości informacji do witryny. Formatów danych uporządkowanych jest bardzo dużo, a ich wybór zależy przede wszystkim od charakteru oferowanej usługi lub produktów w witrynie.
W przypadku optymalizacji pod kątem voice search warto przede wszystkim śledzić rozwój formatu Speakable, który ma wskazywać na fragmenty artykułu lub strony internetowej najlepiej nadającej się do prezentowania w formie dźwiękowej po zamianie tekstu na mowę. Obecnie (lipiec 2021) jest on dostępny jedynie dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych, ale może się to wkrótce zmienić8.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest częścią ogólnej strategii pozycjonowania. Zadbanie o pozycjonowanie tradycyjne (uporządkowanie aspektów technicznych, działania linkbuildingowe, rozszerzanie treści wewnątrz serwisu, zadbanie o aspekty UX strony) mogą tylko pomóc w pozycjonowaniu pod voice search.
- https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/voice-technology-strategy/
- https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/voice-search-statistics/
- https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/near-me-searches/
- https://www.dbswebsite.com/blog/trends-in-voice-search/
- https://www.321webmarketing.com/how-to-optimize-for-voice-search-in-2021/
- https://www.searchenginejournal.com/voice-search-optimization-strategy/379946/
- https://www.salesforce.com/blog/voice-assistant-generations-research/
- https://www.semrush.com/blog/voice-search-optimization-7-seo-strategies-to-rank-better/
- https://www.brightlocal.com/research/voice-search-for-local-business-study/
- https://www.pwc.com/us/en/advisory-services/publications/consumer-intelligence-series/voice-assistants.pdf
- https://developers.google.com/search/docs/data-types/speakable?hl=pl
- https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
1. Global digital population as of January 2021, https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
2. Why your brand needs a voice strategy now — and how you can get it, https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/voice-technology-strategy/
3. Voice Search Optimization: 7 Ready-to-Use SEO Strategies To Rank Better, https://www.semrush.com/blog/voice-search-optimization-7-seo-strategies-to-rank-better/
4. Voice Search Statistics and Emerging Trends, https://www.dbswebsite.com/blog/trends-in-voice-search/
5. Tamże.
6. Voice Technology Purchasing, https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/voice-technology-purchasing/
7. Consumer Intelligence Series: Prepare for the voice revolution, https://www.pwc.com/us/en/advisory-services/publications/consumer-intelligence-series/voice-assistants.pdf
8. Dokumentacja Speakable (BETA), https://developers.google.com/search/docs/data-types/speakable?hl=pl).