3 lutego 2021 14 minut czytania Jacek Wawryszczuk

Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?

Adresy URL są nierozłączną częścią przestrzeni internetowej. Umożliwiają nam one odwiedzanie wybranych przez nas stron w sieci i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami internetu.

Czy adresy URL mogą być nieprzyjazne? Oczywiście, że tak i to zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarki – długie, brzydko wyglądające (z dużą ilością parametrów) i zawierające błędy pod kątem SEO. W tym artykule przedstawimy najważniejsze zasady tworzenia optymalnych linków URL, które pokochają nie tylko nasi czytelnicy, ale przede wszystkim – wyszukiwarki.

  • Adres URL to ujednolicony format adresowania i identyfikowania zasobów Internetu, czyli adres danej strony.
  • Przyjazne adresy URL są krótkie, zwięzłe i czytelne, a dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach.
  • Po każdej modyfikacji adresu URL należy pamiętać o przekierowaniu 301 ze starego adresu URL na nowy.

Spis treści

  1. Czym jest adres URL?
  2. Protokół w adresie URL
    1. Wszystkie składowe adresu URL
  3. Czym są przyjazne i nieprzyjazne adresy URL?
  4. Po co tworzyć przyjazne linki?
  5. Zakorzenienie w katalogach czy postawienie na krótkie adresy?
  6. Przyjazne adresy URL - nasze wskazówki!
  7. Nieprzyjazne adresy URL - przykłady
  8. Adres URL ze slashem czy bez?
  9. Zmiana/modyfikacja adresu URL - przekierowania 301
  10. Czy zawsze warto zmieniać/dostosowywać adresy URL?
  11. Przyjazne linki - podsumowanie

Adres URL (ang. Uniform Resource Locator), czyli ujednolicony lokalizator/ujednolicony format adresowania – to adres danej strony w Internecie, który istnieje w przystępnej i zrozumiałej dla internauty formie. Pozwala dostać się na konkretną stronę internetową, jak i wskazuje nasze położenie na danej stronie.

Jedną z części składowych adresu URL jest protokół internetowy. Określa on z jakiej usługi korzystamy i na jakich zasadach odbywa się komunikacja między urządzeniami. Najpopularniejszymi protokołami, z którymi ma styczność zwykły użytkownik to:

  • http – jest to protokół umożliwiający komunikację użytkownika z serwerem, dzięki czemu mamy możliwość zobaczenia witryny internetowej w określonej formie.
  • https – jest to „bezpieczniejsza” wersja protokołu http. Za pośrednictwem certyfikatu SSL lub TLS szyfruje on wysyłane przez nas dane.
  • mailto – jest to protokół służący do przesyłania wiadomości (e-maili). Często spotykany w wielu witrynach w ten lub podobny sposób – mailto:[email protected]. Kliknięcie w taki odnośnik uruchamia program pocztowy.
  • ftp – jest to protokół służący do przesyłania plików. Dzięki temu protokołowi możemy np. przesłać pliki na serwer.

Adres URL w swojej budowie może różnić się w zależności od wielkości/struktury serwisu. Małe serwisy z nierozbudowaną strukturą będą posiadały proste adresy URL, składające się z:

  • Protokołu
  • Domeny
  • Ścieżki

Taki adres URL w praktyce może wyglądać w następujący sposób:

Przykład prostego adresu URL
Przykładowe składowe prostego adresu URL w małym serwisie

Jednak świat internetowy nie jest tak prosty jak byśmy chcieli i funkcjonują w nim również adresy, które są bardziej złożone od podanego powyżej przykładu. Adresy serwisów z bardziej skomplikowaną strukturą mogą posiadać większą liczbę składowych:

  • Protokół
  • Domena
  • Ścieżka
  • Parametr/zapytanie
  • Fragment/odnośnik

Adres URL z parametrem:

Przykład adresu URL z parametrem
Przykład adresu URL z parametrem

Adres URL z kotwicą/odniesieniem:

Przykładowy adres URL z odniesieniem
Przykład adresu URL z odniesieniem

Przyjazne adresy URL to takie, które są krótkie, zwięzłe i czytelne, a dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Nie powinny one budzić żadnych zastrzeżeń w oczach użytkownika. Dodatkowo, przyjazne linki będą o wiele łatwiejsze do zapamiętania niż linki, które nie są tworzone w myśl zasad SEO.

Przykładami przyjaznych adresów URL są:

Nieprzyjazne adresy URL poznamy na pierwszy rzut oka. Zazwyczaj są bardzo długie, posiadają losowe ciągi znaków, praktycznie nie są możliwe do zapamiętania i zawierają nierekomendowane znaki specjalne, takie jak:  \, ^, ~ .

Przykłady nieprzyjaznych adresów URL:

Zanim przejdziemy do wskazówek jak tworzyć odpowiednie przyjazne adresy URL powinniśmy odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: „po co tworzyć przyjazne adresy URL?”.

1. Użyteczność dla odbiorcy – przyjaźnie skonstruowany adres URL jasno określi co znajdziemy po przejściu na dany adres.

2. Adres URL jest jednym z wielu czynników rankingowych używanym przez wyszukiwarki do łączenia zapytania użytkownika z zawartością strony. Odpowiednio zoptymalizowany adres URL może pomóc zdobyć wyższe pozycje w wynikach organicznych.

3. Przyjazne adresy URL budzą zaufanie internautów, przez co są chętniej klikane i chętniej udostępniane innym użytkownikom internetu.

W świecie SEO nie ma nic „na pewno”. Rzadko da się zdefiniować określoną, uniwersalną ścieżkę postępowania, częściej musimy sami ocenić, którą drogę wybrać, jaki kierunek przyniesie lepszy efekt. Przez taką „urodę” tej dyscypliny bardzo często możemy natrafić na sprzeczne ze sobą porady i zalecenia. Tak jest również w temacie przyjaznych adresów URL, a dokładnie w kwestii ich struktury. Z jednej strony powinniśmy trzymać się odzwierciedlenia struktury serwisu w linku, a z drugiej – dążyć do tworzenia jak najkrótszych adresów. Jak to ze sobą połączyć, aby wilk był syty i owca cała? Niestety kogoś musimy poświęcić i wybrać drogę, którą uważamy za słuszną.

Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Na portalach branżowych w sieci możemy odnaleźć informacje, które rekomendują utrzymanie architektury witryny w adresie URL od domeny do produktu:

Fragment o ważności utrzymania architektury serwisu
Fragment wskazujący na zachowanie architektury serwisu w adresie URL

Jednocześnie, możemy również odnaleźć takie wpisy, które zalecają upraszczanie adresów URL i tworzenie ich w przystępniejszej formie dla wyszukiwarek i użytkowników:

Krótkie adresy URL są lepsze
Fragment wskazujący na minusy używania złożonych adresów URL

Istnieją również badania/testy Briana Deana, które pokazały, że krótsze adresy URL korelują z osiąganiem wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania (średnia długość adresu URL dla TOP10 Google to 66 znaków):

Wpływ krótkich adresów URL na pozycje w wynikach wyszukiwania
Wpływ długości adresów URL na pozycje w wynikach wyszukiwania

Argumenty jakie przemawiają za krótkimi adresami są następujące:

  • Badanie wykazało, że krótkie adresy URL mają większy CTR.
  • Krótkie adresy URL są czytelniejszym sygnałem o czym jest dana strona.
  • Przybliżenie adresu docelowego do strony głównej, przez co napływa do niego więcej „mocy SEO”.

Adres do całego artykułu – https://backlinko.com/search-engine-ranking

Naszą strategię możemy dostosować w zależności od złożoności serwisu i jego architektury. Mikro serwisy, które posiadają względnie niewielki poziom złożoności architektury strony mogą stosować pełną ścieżkę w adresie URL, od domeny przez katalogi do końcowego produktu.

W momencie, gdy mamy do czynienia z serwisem rozbudowanym, wielopoziomowym, o bogatej strukturze kategorii i podkategorii, w którym to serwisie te same elementy (np. produkty) mogą przynależeć jednocześnie do kilku zbiorów, wtedy rekomendujemy drogę krótkich, niezakorzenionych adresów URL.

Jak zatem tworzyć przyjazne linki, co powinny w sobie zawierać, jakie techniki stosować lub czego nie używać?

1. Zagnieżdżenia – tworząc nową stronę musimy wziąć pod uwagę liczbę zagnieżdżeń w adresach URL. Architektura strony powinna być logiczna, prowadząca użytkownika po sznurku do celu. Musimy jednak pamiętać, że adresy, które posiadają wielokrotne zagnieżdżenia (np. powyżej 5) nie są tak SEO friendly jak adresy URL z mniejszą liczbą katalogów. Musimy tu postępować w myśl zasady „wszystko jest dobre, ale z umiarem”. Wszystko zależy również od typu danego serwisu i każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie.

2. Długość adresu URL – integralnym punktem z tym powyższym jest ogólna długość linku. Maksymalna długość adresu URL w przeglądarkach wynosi ponad 2000 znaków – https://support.microsoft.com/en-us/help/208427/maximum-url-length-is-2-083-characters-in-internet-explorer Nie jest to jednak rekomendowana długość adresów URL, biorąc pod uwagę starania o wyższe pozycje naszej witryny w wynikach wyszukiwania.

Powinniśmy starać się tworzyć linki, które są krótkie i czytelne dla wyszukiwarek, robotów skanujących strony i użytkowników. Jasno przedstawiają zawartość strony i nie wprowadzają w błąd. Istnieją badania, które pokazują korelacje długości adresu URL z pozycjami zajmowanymi w wyszukiwarkach. Adresy posiadające krótsze adresy URL zajmowały wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Optymalnym rozwiązaniem będzie tworzenie adresów URL zawierających maksymalnie 55 znaków.

Długość adresu URL a pozycja w wyszukiwarce
Korelacja między długością adresu URL a pozycją w Google

3. Rozdzielanie słów – do rozdzielania słów używaj „-”. Wszelkie inne znaki nie są zalecane przy tworzeniu przyjaznych adresów URL.

4. Nie używaj:

  • Wielkich liter
  • Spacji
  • Polskich znaków diakrytycznych
  • Znaków specjalnych, takich jak: ^, ~, #, %, {, }, |, \, [, ], `, <, >

5. Staraj się nie używać parametrów – jeżeli tylko to możliwe, staraj się używać statycznych adresów, zamiast automatycznie generowanych adresów z parametrami.

6. Słowa kluczowe – umieszczaj w adresach URL wartościowe słowa kluczowe z dużym potencjałem. Taka praktyka zostanie pozytywnie odebrana przez odwiedzające naszą witrynę roboty Google. Pamiętaj jednak, aby unikać „spamowania” słowem kluczowym w każdym katalogu danego adresu URL, jeżeli nie jest to potrzebne. Może to przynieść odwrotny skutek do zamierzonego.

W ramach ćwiczenia, postanowiliśmy rzucić okiem, jakie adresy URL stosują duże i znane marki/witryny. Na samym początku warto wspomnieć, że topowe serwisy były bardzo często tworzone wiele lat temu, w czasach kiedy mało kto słyszał o SEO i jego wymiernych korzyściach biznesowych. Z tego względu takie witryny mogą posiadać dużo błędów z tego zakresu. My postaramy się sprawdzić jakie błędy popełniane są przez dużych graczy:

Nike

MGSM

Reebok

Komputronik

FRISCO

W internecie można spotkać adresy URL, które zakończone są „/” i takie, które nie posiadają „slasha” na końcu:

  • mojawitryna.pl/sklep
  • mojawitryna.pl/sklep/

Używając „/” na końcu adresu URL wskazujemy na katalog, gdy nie użyjemy slasha, wskazujemy na konkretny plik na serwerze. Co wybrać? Nie ma tu jasnej i konkretnej odpowiedzi. Jedno jest pewne, musimy pamiętać, że teoretycznie jest to ten sam adres URL ze „/” i bez, w praktyce jednak to dwa różne adresy. Dlatego podstawową zasadą jest używanie tylko jednego schematu i skrupulatne trzymanie się go.

Zmiana lub modyfikacja adresu URL niesie za sobą konsekwencje. Musimy pamiętać o tym, że stare adresy nadal funkcjonują w sieci. Użytkownicy, którzy trafią na stary adres URL, klikając w niego dotrą na stronę błędu 404, a przecież nasza podstrona istnieje, tylko pod innym adresem! W takim wypadku, w każdym starym adresie URL musimy zastosować przekierowanie 301 na nowy adres URL.

Musimy pamiętać, że każda zmiana w adresach URL oznacza ich ponowną indeksację. Może to doprowadzić do nagłego spadku pozycji i widoczności serwisu trwającego nawet długi czas i przynoszącego wymierne straty finansowe. Przed podjęciem jakichkolwiek działań musimy oszacować, czy nie przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Dla przykładu: adres URL z niepotrzebnym katalogiem „pl” – „nazwastrony.pl/pl/” możemy usunąć, aby lepiej się prezentował. W praktyce jednak, posiadając witrynę, która istnieje wiele lat na rynku i posiada tysiące zaindeksowanych produktów, musimy pamiętać że taka modyfikacja adresów rozpoczyna proces ponownej indeksacji zupełnie nowych adresów URL pozbawionych katalogu /pl/. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, musimy oszacować ile jest plusów i ile minusów takich modyfikacji. Pamiętajmy też, że efekty działań z obszaru SEO nie są widoczne z dnia na dzień. Do uzyskania mierzalnych efektów potrzebne są tygodnie, miesiące, a w niektórych przypadkach nawet lata.

Inaczej sytuacja wygląda w serwisach, które dopiero powstają lub mają zerową/znikomą widoczność. W takiej sytuacji nie mamy nic/wiele do stracenia i możemy od podstaw tworzyć nasze adresy URL zgodnie z dobrymi praktykami.

Budując architekturę strony musimy pamiętać, że każdą część naszego serwisu tworzymy dla użytkownika, również adres URL. Z tyłu głowy miejmy również to, że roboty Google także są użytkownikami naszej strony, co prawda nic nie kupią, ale mogą bardzo pomóc w sprzedaży, jeżeli tylko odpowiednio dostosujemy naszą witrynę (min. stworzymy przyjazne linki) do ich wymagań.

Na pierwszy rzut oka tworzenie przyjaznych adresów URL nie jest trudną czynnością. Musimy trzymać się jedynie kilku podstawowych zasad, ograniczeń i rekomendacji, a nasze linki będą pełnoprawnymi przyjaznymi adresami URL.

Niestety sprawę często komplikują CMSy (systemy zarządzania treścią), które mogą narzucać nam pewne schematy tworzenia linków. Niejednokrotnie nie mają one zbyt wiele wspólnego z linkami tworzonymi w duchu „SEO friendly”. Dodają one do naszych adresów różnego rodzaju parametry, losowe znaki, ciągi liczb i tym podobne, a modyfikacja tego typu stanu rzeczy wiąże się z potrzebą ingerencji programistycznej.

Musimy jednak pamiętać, że wysiłek i koszt, który poniesiemy na dostosowanie naszej witryny do bycia bardziej przyjazną użytkownikowi i robotom wyszukiwarki przyniesie nam wymierne korzyści, które mogą wielokrotnie zwrócić nasze wcześniejsze wydatki. Walczmy o pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania!

P.S Po każdej modyfikacji adresu URL pamiętajmy o przekierowaniu 301 ze starego adresu URL na nowy!

Blog
  • 23 maja 2024
    Podsumowanie pierwszego Google Search Central Live w Polsce – czy było warto?
    Emilia Pikora
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek