12 stycznia 2022 8 minut czytania Natalia Koncewicz

Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?

Surfer to narzędzie, z którego powinna skorzystać każda osoba zajmująca się szeroko pojętym SEO i content marketingiem. Dlaczego? Ponieważ pozwala na zebranie różnorodnych danych, dotyczących technicznych aspektów strony oraz optymalizowania treści pod ważne frazy kluczowe w jedno miejsce. Funkcjonalności Surfer SEO dają możliwość porównania najistotniejszych rankingowych aspektów koniecznych do uzyskania wysokiego pozycjonowania materiałów z treściami tworzonymi przez konkurencję.

Surfer to idealne narzędzie nie tylko profesjonalistów — dzięki dużej liczbie dostępnych tutoriali i bardzo intuicyjnej obsłudze również osoby bez doświadczenia mogą z niego skorzystać. Każdy, kto bierze udział w tworzeniu i optymalizacji treści oraz pozycjonowaniu stron, powinien zapoznać się z Surferem.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest narzędzie Surfer, dla kogo jest ono przeznaczone i czy warto z niego korzystać?
  • Jakie opcje oferuje Surfer (SERP Analyzer, Content Editor, Audit, Content Planner i Keyword Research)?
  • Do jakich działań pozycjonerskich przydadzą się konkretne funkcjonalności?

Spis treści

  1. SERP Analyzer
  2. Content Editor
  3. Audit
  4. Content Planner
  5. Keyword Research
  6. Surfer – czy warto?

SERP Analyzer pozwala na kompleksową analizę organicznych wyników wyszukiwania na interesujące nas słowo kluczowe. Może być użyty do stworzenia wytycznych dotyczących treści na stronie i ustalenia np. długości treści, struktury zawartości, czy też liczby linków przychodzących. Warto również używać go do regularnego sprawdzania zmian w aspektach technicznych stron konkurencyjnych. Wystarczy wpisać słowo kluczowe i wybrać odpowiedni kraj:

SERP Analyzer w Surfer SEO
SERP Analyzer w Surfer SEO

Po lewej stronie znajduje się menu podzielone na różne segmenty, co istotne — każdy z nich może być zobrazowany na wykresie. W segmentach można znaleźć informacje na temat technicznych aspektów stron konkurencji np. prędkość wczytywania i wielkość strony, liczbę znaków, zagęszczenie słów kluczowych, czy też informacje o linkach prowadzących do strony. Zebrane dane na pewno ułatwią proces pozycjonowania stron.

Poniżej znajduje się przykład wykresu ze średnią liczbą znaków w metaznacznki title dla pierwszych 50 wyników na dane zapytanie — średnia pokazuje się co 10 wyników:

Wykres średniej liczby znaków w Surfer SEO
Wykres średniej liczby znaków w Surfer SEO

Istnieje również opcja pokazania wszystkich wyników bez ich uśredniania — wystarczy „odznaczyć” opcję „Avareges”.

Wykres średniej liczby znaków w Surfer SEO
Wykres średniej liczby znaków w Surfer SEO

Można również podejrzeć strony konkurencji w formie listy, gdzie widać od razu metaznaczki title, description oraz adresy URL. Surfer SEO pozwala też na odznaczenie stron, które nie wydają się być odpowiednią konkurencją (ikonka oka) – wtedy nie są one brane pod uwagę przy analizowaniu danych.

Lista stron konkurencji w Surfer SEO
Lista stron konkurencji w Surfer SEO

W obrębie każdego segmentu podawany jest poziom korelacji, który może służyć jako przydatna wskazówka przy pisaniu treści, czy też ustalaniu strategii pozycjonowania.

Poziom korelacji w Surfer SEO
Poziom korelacji w Surfer SEO

Content Editor przyda się przede wszystkim osobom zajmującym się pisaniem treści i ich optymalizacji pod ważne frazy. O ile SERP Analyzer pozwala na analizę już istniejących stron, to Content Editor pozwala przyjrzeć się jej pod kątem zoptymalizowania przed opublikowaniem, poprzez stworzenie specjalnego draftu — wystarczy podać główne słowo kluczowe.

Content Editor w Surfer
Content Editor w Surfer

Do draftu można wkleić przygotowaną wcześniej treść — Surfer wyciągnie na podstawie wyników konkurencji takie dane, jak nasycenie ważnymi frazami kluczowymi, liczbę znaków, akapitów i nagłówków. Podany jest również wskaźnik Content Score, czyli autorski wskaźnik Surfer SEO wskazujący na zgodność z wytycznymi.

Content Score w Surfer SEO
Content Score w Surfer SEO

Ciekawą i bardzo pomocną funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia użycia podpowiadanych fraz kluczowych w tekstach konkurencji. Wystarczy kliknąć interesującą nas frazę, żeby zobaczyć fragment z tekstu konkurencji.

Nasycenie fraz kluczowych wg Surfer SEO
Nasycenie fraz kluczowych wg Surfer SEO

Po wejściu w ustawienia, istnieje opcja dostosowania struktur tekstu bardziej pod indywidualne potrzeby. Możliwa jest zmiana długości tekstów, nagłówków, akapitów i zdjęć — wtedy Surfer SEO będzie sprawdzał zoptymalizowanie tekstu pod podane parametry.

Konfigurowanie struktury tekstu w Surfer SEO
Konfigurowanie struktury tekstu w Surfer SEO

Content Editor jest świetnym narzędziem dla każdego copywritera — pozwala na bieżące sprawdzanie zoptymalizowania treści i na pewno ułatwia pisanie. Pozwala również na usprawnienie procesu pisania treści pomiędzy specjalistą SEO lub content managerem a copywriterem.

Funkcjonalność „Audit” w Surfer SEO pozwala na przeanalizowanie strony pod konkretne słowa kluczowe. Wystarczy wpisać jedną lub więcej fraz, na których nam zależy i podać adres danej witryny do analizy.

Funkcjonalność Audit w Surfer SEO
Funkcjonalność Audit w Surfer SEO

Surfer SEO porówna techniczne aspekty oraz poziom optymalizacji treści podanej przez nas strony ze stronami konkurencji.

Widok funkcjonalności Audit w Surfer SEO
Widok funkcjonalności Audit w Surfer SEO

W „Audycie” ma się dostęp do wielu podobnych danych, co w funkcjonalności „SERP Analyzer”. Różnica jest taka, że ta opcja daje dostęp do większej ilości danych dotyczących zoptymalizowania treści. Dostępne są konkretne wskazówki, które warto wdrożyć, aby poprawić pozycję strony.

Jedną z najbardziej pomocnych rzeczy jest segment „Terms to Use”, który wskazuje na frazy warte uwagi. Uzyskujemy również dostęp do informacji, czy częstotliwość użyta w tekście jest odpowiednia. 

Funkcjonalność Terms to Use w Surfer SEO
Funkcjonalność Terms to Use w Surfer SEO

„Audyt” daje dostęp również do bardzo szczegółowej analizy długości tekstu, liczby znaków w nagłówkach, akapitach, czy nawet liczby słów podkreślonych.

Nie możemy zapomnieć o dostępie do statystyki, która zawiera liczbę użycia podanego słowa kluczowego w tekście: w nagłówkach, w akapitach i znacznikach alt. Można znaleźć szczegółowe dane dotyczące meta tytułów, meta opisów oraz szybkości strony.

Content Planner przyda się szczególnie przy planowaniu strategii contentowej. Po podaniu głównej frazy kluczowej podpowiadane są klastry innych pasujących fraz kluczowych w zależności od wybranej intencji, jaką ma spełniać tekst.

Definiowanie intencji tekstu w Surfer SEO
Definiowanie intencji tekstu w Surfer SEO

Po wskazaniu interesującego nas celu, Content Planner wyświetla klastry z grupą fraz kluczowych najbardziej odpowiednich pod planowany tekst. Możliwa jest również opcja filtrowania po liczbie słów kluczowych w klastrach, po średniej miesięcznej liczby wyszukiwań oraz po wskaźniku Content Score.

Filtrowanie fraz kluczowych do użycia w tekście w Surfer SEO
Filtrowanie fraz kluczowych do użycia w tekście w Surfer SEO

Po wybraniu odpowiedniego klastra słów kluczowych Content Planner tworzy nowy draft w Content Editorze, gdzie można zacząć pisanie tekstu.

Klastry fraz kluczowych w funkcjonalności Content Planner (Surfer SEO)
Klastry fraz kluczowych w funkcjonalności Content Planner (Surfer SEO)

Keyword Research jest klasycznym planerem słów kluczowych. Wystarczy wpisać jedną frazę, aby Surfer podpowiedział inne pasujące frazy. Widoczna jest średnia liczba miesięcznych wyszukiwań i procentowe podobieństwo w wynikach wyszukiwania.

Keyword Research w Surfer SEO
Keyword Research w Surfer SEO

Surfer to na pewno narzędzie wszechstronne, które agreguje najważniejsze dane dotyczące zoptymalizowania treści. Dane, które możemy pozyskać za pomocą Surfer SEO, są jawne i dostępne dla każdego, jednakże ich samodzielne zebranie dla 50 konkurentów trwałoby niesamowicie dużo czasu.

Surfer nie jest idealnym narzędziem — niektóre wyniki analizy nie zawsze zgadzają się ze stanem faktycznym, potwierdzonym sprawdzeniem ręcznym — pomimo tych niedogodności, trzeba przyznać, że Surfer wprowadza nową jakość pracy. 

Każdy specjalista SEO i copywriter korzystający z tego narzędzia na pewno doceni ilość pomocnych danych oraz bardzo intuicyjny interfejs. Wyniki analizy są przejrzyste i proste, co sprawia, że nawet osoby bez doświadczenia w pozycjonowaniu, są w stanie wyciągnąć odpowiednie wnioski. Zdecydowanie warto wykorzystywać dane z tego narzędzia w pracy na co dzień.

Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 9 listopada 2022
    Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach
    Olga Zboina
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek