SERP Analyzer pozwala na kompleksową analizę organicznych wyników wyszukiwania na interesujące nas słowo kluczowe. Może być użyty do stworzenia wytycznych dotyczących treści na stronie i ustalenia np. długości treści, struktury zawartości, czy też liczby linków przychodzących. Warto również używać go do regularnego sprawdzania zmian w aspektach technicznych stron konkurencyjnych. Wystarczy wpisać słowo kluczowe i wybrać odpowiedni kraj:

Po lewej stronie znajduje się menu podzielone na różne segmenty, co istotne — każdy z nich może być zobrazowany na wykresie. W segmentach można znaleźć informacje na temat technicznych aspektów stron konkurencji np. prędkość wczytywania i wielkość strony, liczbę znaków, zagęszczenie słów kluczowych, czy też informacje o linkach prowadzących do strony. Zebrane dane na pewno ułatwią proces pozycjonowania stron.
Poniżej znajduje się przykład wykresu ze średnią liczbą znaków w metaznacznki title dla pierwszych 50 wyników na dane zapytanie — średnia pokazuje się co 10 wyników:

Istnieje również opcja pokazania wszystkich wyników bez ich uśredniania — wystarczy „odznaczyć” opcję „Avareges”.

Można również podejrzeć strony konkurencji w formie listy, gdzie widać od razu metaznaczki title, description oraz adresy URL. Surfer SEO pozwala też na odznaczenie stron, które nie wydają się być odpowiednią konkurencją (ikonka oka) – wtedy nie są one brane pod uwagę przy analizowaniu danych.

W obrębie każdego segmentu podawany jest poziom korelacji, który może służyć jako przydatna wskazówka przy pisaniu treści, czy też ustalaniu strategii pozycjonowania.

Content Editor przyda się przede wszystkim osobom zajmującym się pisaniem treści i ich optymalizacji pod ważne frazy. O ile SERP Analyzer pozwala na analizę już istniejących stron, to Content Editor pozwala przyjrzeć się jej pod kątem zoptymalizowania przed opublikowaniem, poprzez stworzenie specjalnego draftu — wystarczy podać główne słowo kluczowe.

Do draftu można wkleić przygotowaną wcześniej treść — Surfer wyciągnie na podstawie wyników konkurencji takie dane, jak nasycenie ważnymi frazami kluczowymi, liczbę znaków, akapitów i nagłówków. Podany jest również wskaźnik Content Score, czyli autorski wskaźnik Surfer SEO wskazujący na zgodność z wytycznymi.

Ciekawą i bardzo pomocną funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia użycia podpowiadanych fraz kluczowych w tekstach konkurencji. Wystarczy kliknąć interesującą nas frazę, żeby zobaczyć fragment z tekstu konkurencji.

Po wejściu w ustawienia, istnieje opcja dostosowania struktur tekstu bardziej pod indywidualne potrzeby. Możliwa jest zmiana długości tekstów, nagłówków, akapitów i zdjęć — wtedy Surfer SEO będzie sprawdzał zoptymalizowanie tekstu pod podane parametry.

Content Editor jest świetnym narzędziem dla każdego copywritera — pozwala na bieżące sprawdzanie zoptymalizowania treści i na pewno ułatwia pisanie. Pozwala również na usprawnienie procesu pisania treści pomiędzy specjalistą SEO lub content managerem a copywriterem.
Funkcjonalność „Audit” w Surfer SEO pozwala na przeanalizowanie strony pod konkretne słowa kluczowe. Wystarczy wpisać jedną lub więcej fraz, na których nam zależy i podać adres danej witryny do analizy.

Surfer SEO porówna techniczne aspekty oraz poziom optymalizacji treści podanej przez nas strony ze stronami konkurencji.

W „Audycie” ma się dostęp do wielu podobnych danych, co w funkcjonalności „SERP Analyzer”. Różnica jest taka, że ta opcja daje dostęp do większej ilości danych dotyczących zoptymalizowania treści. Dostępne są konkretne wskazówki, które warto wdrożyć, aby poprawić pozycję strony.
Jedną z najbardziej pomocnych rzeczy jest segment „Terms to Use”, który wskazuje na frazy warte uwagi. Uzyskujemy również dostęp do informacji, czy częstotliwość użyta w tekście jest odpowiednia.

„Audyt” daje dostęp również do bardzo szczegółowej analizy długości tekstu, liczby znaków w nagłówkach, akapitach, czy nawet liczby słów podkreślonych.
Nie możemy zapomnieć o dostępie do statystyki, która zawiera liczbę użycia podanego słowa kluczowego w tekście: w nagłówkach, w akapitach i znacznikach alt. Można znaleźć szczegółowe dane dotyczące meta tytułów, meta opisów oraz szybkości strony.
Content Planner przyda się szczególnie przy planowaniu strategii contentowej. Po podaniu głównej frazy kluczowej podpowiadane są klastry innych pasujących fraz kluczowych w zależności od wybranej intencji, jaką ma spełniać tekst.

Po wskazaniu interesującego nas celu, Content Planner wyświetla klastry z grupą fraz kluczowych najbardziej odpowiednich pod planowany tekst. Możliwa jest również opcja filtrowania po liczbie słów kluczowych w klastrach, po średniej miesięcznej liczby wyszukiwań oraz po wskaźniku Content Score.

Po wybraniu odpowiedniego klastra słów kluczowych Content Planner tworzy nowy draft w Content Editorze, gdzie można zacząć pisanie tekstu.

Keyword Research jest klasycznym planerem słów kluczowych. Wystarczy wpisać jedną frazę, aby Surfer podpowiedział inne pasujące frazy. Widoczna jest średnia liczba miesięcznych wyszukiwań i procentowe podobieństwo w wynikach wyszukiwania.

Surfer to na pewno narzędzie wszechstronne, które agreguje najważniejsze dane dotyczące zoptymalizowania treści. Dane, które możemy pozyskać za pomocą Surfer SEO, są jawne i dostępne dla każdego, jednakże ich samodzielne zebranie dla 50 konkurentów trwałoby niesamowicie dużo czasu.
Surfer nie jest idealnym narzędziem — niektóre wyniki analizy nie zawsze zgadzają się ze stanem faktycznym, potwierdzonym sprawdzeniem ręcznym — pomimo tych niedogodności, trzeba przyznać, że Surfer wprowadza nową jakość pracy.
Każdy specjalista SEO i copywriter korzystający z tego narzędzia na pewno doceni ilość pomocnych danych oraz bardzo intuicyjny interfejs. Wyniki analizy są przejrzyste i proste, co sprawia, że nawet osoby bez doświadczenia w pozycjonowaniu, są w stanie wyciągnąć odpowiednie wnioski. Zdecydowanie warto wykorzystywać dane z tego narzędzia w pracy na co dzień.