9 listopada 2022 7 minut czytania Olga Zboina

Skuteczne YouTube SEO w 8 krokach

Pozycjonowanie w YouTube… Brzmi jak żart? Niekoniecznie. Myślenie o YouTube jako o wyszukiwarce może wydawać się dziwne, bo raczej kojarzy się z platformą, na której oglądamy śmieszne filmiki z kotami (przynajmniej stereotypowo). Natomiast tym właśnie jest YouTube — wyszukiwarką. I to drugą najpopularniejszą na świecie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega pozycjonowanie w YouTube
  • Jakie są główne czynniki rankingowe w YouTube
  • Dlaczego warto optymalizować treści w YouTube
  • Jakie kroki podjąć, by zadbać o YouTube SE

Spis treści

  1. Najpierw podstawy
  2. Czynniki rankingowe w YouTube
  3. Czy warto pozycjonować filmy na YouTube?
  4. Jak skutecznie zadbać o YouTube SEO?
    1. 1. Zawrzyj istotne słowo kluczowe w nazwie pliku
    2. 2. Wstaw słowo kluczowe w tytule filmu
    3. 3. Weź na warsztat opis filmu
    4. 4. Umieść słowa kluczowe w tagach
    5. 5. Przypisz film do odpowiedniej kategorii
    6. 6. Dodaj karty informacyjne
    7. 7. Utwórz playlistę tematyczną
    8. 8. Zostaw przypięty komentarz pod własnym filmie
  5. Podsumowanie

Najpierw podstawy

Podobnie jak każda wyszukiwarka, YouTube chce dostarczać użytkownikom treści, które jak najlepiej odpowiadają potrzebom osoby wyszukującej. Pierwszą myślą każdego SEOwca będzie więc — jak wpleść keywordy do przestrzeni YouTube’owej?

źródło: https://www.oberlo.com/blog/youtube-statistics

Kolejną ważną kwestią jest zaangażowanie użytkowników i interakcje, w jakie wchodzą z materiałem. Gdy algorytm YouTube ocenia filmy pod kątem rankingu, pod uwagę brany jest czas oglądania, czyli to, jak długo widzowie „pozostają” w filmie. Upraszczając, w większości sytuacji długi czas oglądania oznacza, że dostarczane treści są adekwatne i wartościowe, natomiast krótki czas oglądania oznacza, że treści prawdopodobnie nie są najlepszej jakości lub nie są wystarczająco związane z wyszukiwaniem odbiorcy.

Czynniki rankingowe w YouTube

Jak już zostało wspomniane, numerem jeden, jeżeli chodzi o to, co się liczy dla YouTube, jest utrzymanie zaangażowania odbiorców. Jest to OGROMNY czynnik rankingowy, bo po prostu oznacza to, że użytkownicy oglądają dany materiał (i jest to opłacalne dla samej platformy). Jakie wskaźniki warto więc utrzymywać jak najbliżej 100%? Są to:

  • czas oglądania,
  • interakcje użytkowników z filmem,
  • liczba subskrybentów po obejrzeniu materiału,
  • liczba udostępnień,
  • CTR,
  • kciuki w górę/w dół,
  • komentarze.

źródło: https://backlinko.com/youtube-ranking-factors

Czy warto pozycjonować filmy na YouTube?

Pozycjonowanie na tej platformie może wydawać się czymś zarezerwowanym dla najpopularniejszych YouTuberów, dla których tworzenie filmików to pełen etat i lukratywny biznes. Kluczem do odpowiedzenia na pytanie, czy w ogóle warto zajmować się taką optymalizacją, jest to, czy kanał na YouTube jest istotnym punktem styku marki i odbiorców oraz, czy jesteśmy w stanie prezentować na nim jakościowe, dopasowane do potrzeb użytkowników treści. Jeśli nie — prawdopodobnie szkoda zachodu. A co jeśli tworzenie i dzielenie się treściami wideo na tej platformie ma miejsce regularnie i stanowi mocny filar komunikacji? Wtedy warto mieć z tyłu głowy kilka wskazówek, dzięki którym filmy mogą zatrząść rankingiem.

Jak skutecznie zadbać o YouTube SEO?

Poniżej znajduje się kilka przydatnych zasad, którymi warto się kierować podczas obmyślania strategii YouTube.

1. Zawrzyj istotne słowo kluczowe w nazwie pliku

Pierwszym krokiem będzie oczywiście zidentyfikowanie tego istotnego słowa kluczowego za pomocą ulubionych narzędzi (np. Ahrefs). Następnie keyword ten powinien wylądować w nazwie pliku wideo jeszcze przed wrzuceniem go na kanał YouTube. Nazwa może zostać odczytana przez platformę podczas przesyłania pliku razem z całym kodem do niego dołączonym.

2. Wstaw słowo kluczowe w tytule filmu

Keywordów ciąg dalszy. Gdy szukamy treści w wyszukiwarce, spełnieniem marzeń jest, gdy prezentuje ona wynik o tytule dokładnie odpowiadającym naszym oczekiwaniom. Tytuł filmu jest też zazwyczaj pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę użytkownik YouTube.

Podczas wymyślania tytułu trzeba jednak pamiętać o dwóch ważnych rzeczach — słowo kluczowe powinno być w nim umieszczone w sposób naturalny, bez sztucznego i bezsensownego upychania (tzw. keyword stuffing). Po drugie — tytuł powinien być spójny z treścią i tematem wideo. Jest to zdecydowanie bardziej istotne niż samo użycie w nim frazy kluczowej. Dodatkowo dobrze też, by tytuł był zwięzły oraz atrakcyjny i intrygujący dla odbiorcy.

Obmyślając kwestie keywordowe warto też wykorzystać propozycje z autouzupełniania YouTube — są to wyrażenia, które użytkownicy faktycznie wpisują w polu wyszukiwania, czyli popularne zapytania, na które istnieje zapotrzebowanie.

Innym plusem takiej praktyki jest to, że frazy te są zwykle dość długie (keywordy typu „long tail”), co może się łączyć z mniejszą konkurencją niż w przypadku krótkich, oklepanych keywordów. Kolejny sposób na eksplorację słów kluczowych to zerknięcie na inne kanały z podobnej kategorii lub niszy i sprawdzenie tytułów oraz tagów filmów cieszących się największym powodzeniem.

Warto również mieć na uwadze klucz, według którego Google ocenia treści wideo — najwyżej uplasowane filmy zazwyczaj mają w tytule m.in.:

  • słowa kluczowe z poradami how to („jak zrobić ciasto na pizzę”),
  • recenzje,
  • samouczki („Jak skonfigurować wtyczkę do WordPressa”),
  • materiały związane z fitnessem lub sportem („10-minutowy trening”),
  • śmieszne filmy („Filmiki z kotami”).

3. Weź na warsztat opis filmu

W tym obszarze mamy do czynienia z dobrze znaną złotą zasadą, czyli najważniejsze informacje na początek. Pole opisu wideo ma dosyć wysoki limit znaków, jednak domyślnie wyświetlane są zwykle 2-3 linijki tekstu. W opisie warto uwzględnić istotne słowa kluczowe, ale podobnie jak w przypadku tytułu — ważne, by robić to naturalnie i bez nachalności. Ponadto najnowsze badania wskazują na to, że nie ma bezpośredniego związku pomiędzy pozycją w rankingu a użyciem keywordów w opisie wideo. Warto więc podejść do tego z pewną rezerwą.

4. Umieść słowa kluczowe w tagach

To już ostatni punkt związany z keywordami. Warto oznaczyć film odpowiednimi tagami, by pomóc wyszukiwarce zrozumieć, o czym jest dane wideo i jak ma je powiązać z podobnymi treściami (co może znacząco zwiększyć zasięg materiału). Tutaj ponownie — ma być naturalnie i adekwatnie, upychanie słów kluczowych na siłę może przynieść opłakane skutki.

Tagi nie tylko mogą wspomóc film w rankingu danego słowa kluczowego, ale także sprawiają, że materiał wyświetla się częściej jako powiązane wideo w bocznym pasku YouTube.

Oprócz tagów możemy też korzystać z hashtagów, które wyświetlają się tuż nad tytułem filmu, co jest dość dobrze widocznym miejscem. Można w nich umieścić adekwatne do materiału słowa kluczowe, by ułatwić namierzenie filmu przez odbiorcę.

5. Przypisz film do odpowiedniej kategorii

Wybór kategorii to zazwyczaj skuteczny sposób na powiązanie filmu z podobnymi treściami w YouTube, dzięki czemu może trafić na rozmaite playlisty i wygenerować znacznie większy zasięg.

6. Dodaj karty informacyjne

Karty pojawiają się podczas wyświetlania wideo i są pewnego rodzaju powiadomieniem — mogą zawierać prośbę o subskrybowanie kanału, przekierowanie do innego filmu lub jakieś istotne informacje. Do filmu można dodać maksymalnie pięć kart i naprawdę warto to wykorzystać — jest to dodatkowa przestrzeń do zagospodarowania. Można to porównać do umieszczania w tekście linków do innych podstron lub zewnętrznych serwisów. Zwiększamy wtedy szansę, że użytkownik sprawdzi pozostałe publikowane przez nas materiały – zwłaszcza jeśli połączymy to z odpowiednim CTA.

7. Utwórz playlistę tematyczną

Warto grupować materiały w odpowiednie playlisty tematyczne oscylujące wokół konkretnych słów kluczowych. Jest spora szansa, że dzięki temu widzowie będą przeklikiwać się z filmu na film, zwiększając liczbę wyświetleń i pozytywnie wpływając na pozycję kanału w oczach YouTube.

8. Zostaw przypięty komentarz pod własnym filmie

Taki przypięty komentarz twórcy może zebrać sporo reakcji i zaangażowania — szczególnie gdy kanał posiada już nieco większą widownię. Warto w nim zamieścić intrygujące hasło lub nawiązać interakcję z odbiorcami — powinien on przykuwać uwagę i angażować do podjęcia dalszych działań.

Podsumowanie

Być może YouTube SEO nie jest dla wszystkich, być może nie musi to być priorytet dla każdej firmy (prawdopodobnie nie musi). Warto jednak pamiętać o tym, w jakim tempie treści wideo zyskują na popularności i jak wielką moc marketingową za sobą niosą. YouTube jest też doskonałą platformą do budowania więzi z odbiorcami, co może być kluczem do sukcesu dla wielu brandów.

Blog
  • 11 grudnia 2023
    Link Juice – SEOwy napój mocy
    Jan Raszyński
  • 27 listopada 2023
    Pozycjonowanie strony na WordPressie. Praktyczne porady
    Jakub Iżycki
  • 13 listopada 2023
    Keyword stuffing – co to jest i jak działa na wyszukiwarkę?
    Mateusz Surowiec
  • 16 czerwca 2023
    Linkowanie wewnętrzne w SEO — klucz do sukcesu Twojej strony
    Marketing Match
  • 7 grudnia 2022
    Link kanoniczny — co to jest i kiedy używać kanonicznych adresów URL?
    Natalia Koncewicz
  • 20 lipca 2022
    Raport SEO — co daje i z czego powinien się składać?
    Natalia Koncewicz
  • 6 lipca 2022
    Analiza konkurencji SEO. Jak ją znaleźć? Jaki ma wpływ na działania?
    Adriana Koczoń
  • 11 maja 2022
    Aktualizacja algorytmu Google ‘FRED’ – czyli jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    Jan Raszyński
  • 13 kwietnia 2022
    Mobilegeddon – armagedon czy straszak Google?
    Jan Raszyński
  • 9 marca 2022
    Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe, czy zmienią oblicze SEO? – Opinie ekspertów
    Jan Raszyński
  • 9 lutego 2022
    Pozycjonowanie stron i sklepu internetowego w Shoper
    Marketing Match
  • 12 stycznia 2022
    Jak zoptymalizować treści pod SEO dzięki Surfer?
    Natalia Koncewicz
  • 25 listopada 2021
    Czym jest lokalne SEO?
    Olga Zboina
  • 1 września 2021
    Google update – aktualizacje algorytmu w zwierzęcym wydaniu
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2021
    Osierocone strony (orphaned pages): czym są i jak sobie z nimi radzić?
    Jacek Wawryszczuk
  • 28 lipca 2021
    Wyszukiwanie głosowe a SEO – czy nadszedł już czas na optymalizację?
    Natalia Koncewicz
  • 13 kwietnia 2021
    SEO dla Google vs Bing vs DuckDuckGo
    Olga Zboina
  • 31 marca 2021
    23 wtyczki SEO do Google Chrome, które ułatwiają specjalistom SEO życie
    Jacek Wawryszczuk
  • 17 marca 2021
    Błędy 404 „Strona nie istnieje” – Megaporadnik SEO
    Patryk Bosek
  • 17 lutego 2021
    PageRank Google – jak ustalana była do niedawna wartość stron internetowych przez roboty Google?
    Bartłomiej Giedyk
  • 3 lutego 2021
    Przyjazne Adresy URL – jak tworzyć linki zgodne ze sztuką SEO?
    Jacek Wawryszczuk
  • 20 stycznia 2021
    Meta description – co to jest, jak je tworzyć?
    Olga Zboina
  • 10 stycznia 2021
    Nagłówki HTML – jak z nich korzystać?
    Bartłomiej Giedyk
  • 6 listopada 2020
    Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday?
    Bartłomiej Giedyk
  • 1 października 2020
    Nowa funkcjonalność Linkbuildingowa w Ahrefsie – Link Opportunities
    Jan Raszyński
  • 28 kwietnia 2020
    Wizytówka Google Moja Firma – jak promować firmę na rynku lokalnym?
    Jan Raszyński
  • 26 sierpnia 2019
    Optymalizacja i pozycjonowanie – podstawowe narzędzia SEO
    Jan Raszyński
  • 12 sierpnia 2019
    Linkowanie wychodzące
    Patryk Bosek