22 lutego 2023 7 minut czytania Marketing Match

Jak napisać skuteczny tekst reklamowy do kampanii na Facebooku?

Przeciętny Polak spędza 20 godzin miesięcznie, przeglądając Facebook’a[1]. Jest to ogrom czasu, który możemy wykorzystać na dotarcie do nowych użytkowników i przyciągnięcie potencjalnego klienta do naszej firmy. Co więcej, teksty reklamowe możemy znaleźć nie tylko na Facebook’u, gdyż swoje zastosowanie mają również na wielu innych kanałach sprzedażowych. Jest to więc uniwersalny i skuteczny sposób na przyciągnięcie klienta – o ile dobrze napiszemy copy. Jak to zrobić? Jak napisać tekst reklamowy, który nie tylko zainteresuje użytkownika, ale także zachęci go do podjęcia kolejnych działań? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co zawiera tekst reklamowy
  • Jak napisać skuteczny tekst reklamowy
  • Jak przyciągnąć uwagę klienta do swojej reklamy
  • Czego unikać przy tworzeniu tekstów sprzedażowych

 

 

Spis treści

  1. Co składa się na skuteczny tekst reklamowy?
    1. Nagłówek reklamy wyjaśniający, co reklamujemy
    2. Pytanie skierowane bezpośrednio do osoby czytającej treść reklamy
    3. Adresowanie emocji, odwołanie się do uczuć klienta
    4. Co można zyskać, klikając w reklamę?
    5. Zakończenie wezwaniem do działania
  2. Zasada odwróconej piramidy
  3. Przemyśl, do kogo chcesz napisać reklamę
  4. Poznaj swojego klienta i myśl o nim cały czas pisząc tekst reklamowy
  5. Pisanie reklamy językiem korzyści – zaznacz, co zyska docelowy klient
  6. Czego unikać pisząc tekst reklamowy?
  7. Źródła

Co składa się na skuteczny tekst reklamowy?

Tekst reklamowy znacząco różni się od zwykłych wpisów, czy to na bloga, czy na stronę firmy w social mediach. Jego głównym celem bardzo często jest konwersja — zachęcenie klienta do zakupienia reklamowanego produktu bądź usługi.

Aby przyciągnąć uwagę czytelnika oraz zachęcić go do podjęcia konkretnego działania, tekst reklamy powinien zawierać następujące informacje.

Nagłówek reklamy wyjaśniający, co reklamujemy

Nagłówek reklamy to jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwrócą uwagę twoi potencjalni klienci. Istotne jest, aby już na samym początku odbiorcy wiedzieli, czego dotyczy dana reklama. Warto dodać najważniejsze informacje, takie jak nazwa i przeznaczenie produktu. Dobrą praktyką jest również uwzględnienie wyjątkowej cechy, która odróżnia daną ofertę od konkurencji. Może być to oryginalna zaleta produktu bądź informacja o promocyjnej cenie.

W tym drugim przypadku możemy również uwzględnić informację, do kiedy promocja obowiązuje. Ograniczony termin może wywołać wśród twoich odbiorców efekt FOMO (ang. fear of missing out), czyli lęk przed pominięciem. Klient w obawie, że ominie go wyprzedaż, jest bardziej skłonny do szybkiego zakupu.

Pytanie skierowane bezpośrednio do osoby czytającej treść reklamy

Pytanie, które trafia bezpośrednio w potrzeby odbiorcy, jest w stanie potwierdzić jego chęć kupna reklamowanego produktu. Nawiązanie do jego problemów życiowych i personalizacja przekazu pozwoli czytelnikowi utożsamić się z treścią reklamy i sprawi, że tekst będzie dla niego bardziej życiowy i trafny.

Adresowanie emocji, odwołanie się do uczuć klienta

Dlaczego emocje (lub ich brak), które wywołuje nasz tekst reklamowy, są tak ważne?

Emocje to niesamowicie silny bodziec, który dużo trwalej koduje informacje w naszym umyśle. Reklamy, które wywołują poruszenie klienta, zwyczajnie zostają w jego pamięci na dłużej. W ten sposób możemy zakodować w umyśle odbiorcy informacje o marce i produkcie na dużo dłużej, a co za tym idzie zwiększyć szansę na ewentualne dokonanie zakupu.

Co można zyskać, klikając w reklamę?

Sam opis oferty oraz wypisanie jej zalet to za mało, by zachęcić odbiorcę do zakupu. Warto konkretnie pokazać czytelnikowi, jakie korzyści płyną z wyboru danego produktu lub usługi. Jeśli znamy naszą grupę docelową, możemy łatwo określić jej wymagania i dostosować przekaz do nich. Dzięki temu tekst reklamowy będzie bardziej trafny i z większym powodzeniem przyciągnie uwagę odbiorców.

Zakończenie wezwaniem do działania

W tekście reklamowym powinno znaleźć się również Call to Action, czyli wezwanie do działania. Powinno być ono krótkie, zrozumiałe i konkretne. Zwykle pojawia się na końcu reklamy, tak by odbiorca po otrzymaniu wszystkich niezbędnych informacji został poprowadzony do dalszego etapu ścieżki zakupowej. Dobre wezwania do działania znacznie podnoszą konwersję i poprawiają skuteczność reklamy.

Zasada odwróconej piramidy

Chcąc napisać dobry tekst reklamowy, warto dopilnować, aby nasz wpis spełniał zasadę odwróconej piramidy. Polega ona na umieszczeniu najważniejszych informacji na samym początku wpisu, takich jak promocyjna cena, podstawowe informacje czy najważniejsze korzyści. Takie dane mogą zainteresować czytelników, zwrócić ich uwagę i spowodować chęć pozyskania kolejnych informacji o ofercie.

Źródło: grafika własna

Najmniej istotne wiadomości powinny być umieszczane pod koniec tekstów reklamowych z jednego, prostego powodu. W rzeczywistości duża część użytkowników nie czyta całego wpisu, a jedynie kluczowe, początkowe informacje. Istnieje więc spora szansa, że znaczna liczba odbiorców nawet nie doczyta do końca twojej oferty. Z tego względu mniej istotne wiadomości, które nie są kluczowe dla przekazu, zostaw na sam koniec.

Przemyśl, do kogo chcesz napisać reklamę

Bardzo częstym błędem popełnianym na etapie tworzenia tekstu reklamowego jest kurczowe trzymanie się pewnych wytycznych i chęć zawarcia jak największej ilości informacji o produkcie. Takie redagowanie treści sprawia, że zapominamy o kliencie, do którego kierujemy reklamę. Tekst reklamowy staje się wtedy suchy i mało zachęcający do zakupu produktu.

Aby skutecznie trafić do klienta z przekazem, należy na początku zastanowić się, do kogo kierujemy nasz tekst. Określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne, gdyż pozwoli nam doprecyzować, jakie cechy i potrzeby mają nasi klienci. Poznanie preferencji, codziennych problemów i zmagań naszych odbiorców pozwoli trafniej dostosować przekaz oraz lepiej kierować reklamę do potencjalnych, nowych klientów.

Poznaj swojego klienta i myśl o nim cały czas pisząc tekst reklamowy

Najlepsze teksty reklamowe są dopasowane nie tylko do danej firmy i produktu, ale również do klientów. Chcąc dobrze napisać reklamę, powinniśmy nieustannie myśleć o naszym potencjalnym odbiorcy — jakiego języka używa, jakie ma zainteresowania, potrzeby, trudności, na jakim etapie swojego życia znajduje się aktualnie. Te wszystkie informacje pomogą ci dobrać odpowiednie słowa i frazy kluczowe do swojej reklamy oraz trafnie dopasować treści do grupy docelowej.

Pisanie reklamy językiem korzyści – zaznacz, co zyska docelowy klient

Jak powszechnie wiadomo, słowa mają wielką moc. Stosowane w odpowiedni sposób potrafią wywoływać emocje i wpływać na ich odbiorców. Jest to niezwykle przydatne w przypadku sprzedaży, gdyż stosując odpowiedni język, jesteśmy w stanie znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klienta. Jak to zrobić? Pisząc tekst reklamowy, nie zapominajmy, aby stosować język korzyści, dzięki któremu można zrobić dużo bardziej przyciągającą reklamę, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę konwersji.

Jak zastosować go w copy? Pisząc tekst reklamowy, nie skupiaj się na jak najlepszym opisaniu produktu i jego zalet. Zamiast tego skoncentruj się na odbiorcy — twoim potencjalnym kliencie — i opisz, jakie korzyści zyska, przystając na twoją ofertę. Pomocnym schematem będzie odwołanie się do modelu: cecha -> zaleta -> korzyść.

Źródło: grafika własna

Zastanów się, jakie cechy ma twój produkt, w jaki sposób jego funkcje są pomocne i jak to wpłynie na pożytek klienta. Dzięki temu w naturalny sposób zareklamujesz swoje produkty bądź usługi, a odbiorca nie odniesie wrażenia, że zostaje zasypany kolejnymi suchymi faktami.

Czego unikać pisząc tekst reklamowy?

Masz już masę przydatnych wskazówek, jak skutecznie napisać tekst reklamowy. Czego natomiast należy unikać? Oto kilka częstych błędów popełnianych podczas tworzenia reklamy:

  • Używanie sztampowych fraz

Pisząc tekst reklamowy, unikaj typowych, promocyjnych haseł. Taki język jest często nieatrakcyjny dla potencjalnych klientów i nie wyróżnia twojej reklamy z tłumu. Zamiast tego postaraj się napisać unikalny i interesujący tekst, który przyciągnie uwagę i zainteresuje potencjalnych klientów.

  • Zawieranie w reklamie fałszywych informacji lub obietnic

Nie obiecuj rzeczy, których nie możesz spełnić. Fałszywe obietnice mogą zrujnować twoją reputację i odstraszyć potencjalnych klientów. Budowanie relacji z odbiorcą na szczerości i zaufaniu pozwoli ci stworzyć stabilne podstawy i zatrzymać klienta na dłużej.

  • Stosowanie nieodpowiedniego języka

Pisząc tekst reklamowy dotyczący kosmetyków dla kobiet 50+ powinniśmy używać innego języka niż w przypadku reklamy rozwiązań chmurowych dla przedsiębiorstw IT. Dostosuj język reklamy do swoich odbiorców. Zastanów się, jakie zwroty panują w grupie docelowej, do której piszesz, czy lepiej używać języka potocznego, czy bardziej specjalistycznego.

  • Wywoływanie negatywnych emocji

Nawiązywanie do potrzeb i problemów klientów jest jak najbardziej pożądane podczas pisania tekstu reklamowego. Należy jednak uważać, by nie wywołać przy tym negatywnych emocji u czytelnika, gdyż takie zachowanie może odstraszać potencjalnych klientów i skutkować niekorzystnymi skojarzeniami z marką.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, jak pisać skuteczne teksty reklamowe. Pamiętaj, że powyższe zasady to tylko poradnik. Najwięcej informacji możesz wyciągnąć z praktyki i analizy własnych, publikowanych tekstów reklamowych.

[1] Blog All 4 Comms https://all4comms.com/polish-social-media-marketing-statistics-you-need-to-know-in-2022/

Źródła



Blog
  • 8 lutego 2023
    Grupa docelowa — dlaczego jej dokładne określenie jest ważne w strategii marketingowej?
    Marketing Match
  • 23 listopada 2022
    Przewodnik po Google E-A-T – jaką rolę odgrywa w SEO?
    Marketing Match
  • 31 sierpnia 2022
    Account Executive — jaka jest jego rola w agencji marketingowej?
    Natalia Słabowska
  • 22 czerwca 2022
    Praktyczny aspekt wykonania backup’ów na stronie
    Monika Pomałecka
  • 27 kwietnia 2022
    Parametry UTM (Urchin Tracking Module) — czym są i do czego służą?
    Marketing Match